5,5%. Bachus pacalit?

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Harbour-5-red

Cui ii place ziua ce urmeaza dupa o noapte petrecuta cu zeul Bachus? Starea de moleseala si depresie pronuntata pe care o resimte organismul? Durerile de cap din timpul sedintei matinale de a doua zi? Cui ii place ca, pentru a arde caloriile aduse de doua pahare de vin e nevoie de 30 de minute la sala? Din aceste motive, dar si din altele, legate de evolutia societatii sau constientizarea tot mai mare a riscurilor medicale din partea consumatorilor, unii enologi cauta solutii pentru scaderea tariei alcoolice a vinurilor. Si nu doar enologii, ci si guvernele: una dintre recomandarile autoritatilor britanice este ca barbatii sa nu consume mai mult de 3-4 unitati de alcool pe zi, iar femeile, 2-3.

Ce este o unitate de alcool?

Nu, raspunsul nu este unul simplist, de genul „un pahar” sau o „bautura alcoolica”. Raspunsul corect se obtine prin folosirea unei formule matematice (simple): (concentratia alcoolica a bauturii x cantitatea in ml) / 1000. Spre exemplu, intr-o sticla de vin având 750 de ml si o concentratie alcoolica de 14%, vom avea 10,5 unitati de alcool: (14 x 750)/1.000 = 10,5. In traducere, asta inseamna ca o persoana de sex feminin ar trebui sa consume doar 175 ml pe zi din aceasta bautura, iar barbatii 250 ml pe zi.

Cum ultimii ani au inregistrat o crestere a concentratiei alcoolice in vinuri (pe de o parte datorata incalzirii globale, pe de alta parte, influentata de dorinta enologilor de a produce vinuri din struguri ajunsi la maturitate), ce optiuni si alternative exista pentru noi, fanii obisnuiti? Putem, desigur, sa alegem vinuri ce provin din climate racoroase si care au, de regula, in mod natural un procentaj alcoolic mai scazut (Rieslingul german, Moscato spumant)… Putem sa ascultam de sfatul celor care ne indeamna la moderatie sau chiar la abstinenta… Un raspuns proactiv vine din partea celor care incearca sa inteleaga aceasta categorie de consumatori (dornici sa bea mai putin alcool) si pe care ii preocupa satisfacerea posibilelor nevoi ale unei clientele globale: marii producatori internationali.

Se mai cheama „vin”?

Plecând de la noua cerinta a consumatorilor, brandurile mari precum Blossom Hill, Banrock Station ori First Cape au creat o noua categorie de vinuri, cea Low Alcohol, in care reducerea procentajului alcoolic se face prin metode artificiale: fie „osmoza inversa” (o modalitate de filtrare), fie „spinning cone” (un proces de distilare, prin care se urmareste indepartarea alcoolului prin evaporare). Astfel, se pot obtine variante ale vinurilor din soiuri pure (Sauvignon Blanc, Cabernet Sauvignon etc.) cu o concentratie alcoolica de doar 5,5%. Un procentaj atât de scazut, incât din punct de vedere legal,bautura respectiva nici nu mai poate intra in categoria vinurilor. Primele incercari ale enologilor nu au reusit, insa, sa satisfaca exigentele gustative ale consumatorului: prin indepartarea alcoolului, se extrageau aromele si se diminua complexitatea vinului.

Puristii se opun, „low alcohol“ creste

Categoria „low alcohol” a fost criticata cu inversunare la inceput; dezbateri si opinii impartite exista si acum si, probabil, vor mai exista. Vocile contra, dupa cum va imaginati, spun ca astfel se pierde insasi „esenta vinului”, iar cele pro pun intrebari precum „ce este gresit in a avea de unde alege, de ce sa nu putem consuma in functie de starea de spirit, de cat de mult vrem sa detinem controlul unei anumite situatii sau de cat de mult suntem dispusi (sau ne permitem) sa «suferim» a doua zi?”. Supermarketurile sunt inca nedumerite in ce priveste pozitionarea acestor produse: momentan, le comercializeaza in raioanele de vinuri, cu toate ca legal ele nu intra in aceasta categorie. Este cumva indus in eroare consumatorul? In ce alta sectiune a supermarketului ar trebui expuse? Raspunsurile vor veni cu timpul, cert este ca produsele de acest fel se inmultesc pe zi ce trece, iar calitatea se imbunatateste ca urmare a eforturilor depuse in acest sens.

Iar consumatorii? Se pare ca unii au acceptat noile propuneri si rasplatesc eforturile companiilor producatoare, cumparand. In Marea Britanie s-au inregistrat vanzari totale in valoare de 38 de millioane de lire sterline pentru aceasta categorie, iar numarul de sticle vandute a crescut de la nimic la peste un milion. Nu pare o tendinta ce va schimba lumea vinului, dar cu siguranta o va diversifica. (Amalia Gabriela Arva)

 

 

 

 

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...