7 mituri despre promovarea pe Facebook

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Loreta Budin, Master International Vintage // 

facebook vin 104246934 ThinkStockRetelele sociale, respectiv Facebook, sunt adesea prezentate ca solutii-miracol pentru comunicarea/ promovarea marcii sau activitatii unei companii. Orice firma isi poate face gratis Pagina pe Facebook, si poate posta ce doreste pentru a-si informa la zi si a-si fideliza publicul-tinta. Pare simplu, nu? Ei bine, lucrurile sunt mult mai complicate de-atat.

A fi sau a nu fi pe Facebook

Cine nu-i astazi pe Facebook nu exista – multi manageri sunt convinsi de asta. Din pacate, simplul fapt de a fi prezent in retelele sociale nu inseamna automat o mai mare vizibilitate, o mai buna promovare a marcii, consumatori fideli si, intr-un final, vanzari sporite. Multe firme producatoare de vin sunt pe Facebook doar pentru ca „toata lumea e pe Facebook“ si pentru ca „e gratis“, si posteaza te miri ce, de la dame sexy cu sticla la picior la prezentari de produs in limbaj de lemn, fara nicio legatura cu pozitionarea marcii, cu asteptarile si nevoile cosumatorilor- tinta.

Un domeniu intens studiat

Despre principiile de respectat pentru a avea succes pe Facebook – prin succes intelegandu-se un feedback pozitiv la eforturile de comunicare ale firmei, masurat prin schimbarile inregistrate in comportamentul consumatorului in ceea ce priveste fidelitatea vizavi de marca si capacitatea de a duce mai departe vorba buna privind produsele firmei – s-au scris zeci de carti si articole. Si inca nu s-a spus/studiat tot. O reteta general valabila in vederea reusitei nu exista – aceasta depinzand de o multitudine de factori, pe care companiile trebuie sa le adapteze la conditiile proprii si la scopurile urmarite. Vom demonta cateva mituri frecvent intalnite, legate de promovarea marcilor de vin pe Facebook – prescurtat, in continuare, FB.

Mitul numarul 1: E suficient sa fii pe FB ca sa vina consumatorii la tine

Esti un producator de vinuri si te gandesti sa-ti faci si tu o Pagina FB, ca sa-ti tii la curent consumatorii cu informatii „la zi“ despre produse si firma. Stai, stai … care consumatori? In cartea sa, „Likeable Social Media“, Dave Kerpen spune clar: „Consumatorii care nu cunosc un brand, nu-l vor cauta pe Facebook“. Cu alte cuvinte, primii utilizatori ai Paginii tale de FB vor fi, in afara de tine si de prietenii tai, pe care ii vei ruga frumos sa-ti dea like, si fanii, deja existenti, ai marcii tale. Nu ai fani? Trebuie sa ti-i faci, sa ti-i recrutezi prin strategii de comunicare „clasice“ sau non-media (marketing direct, promotii, evenimente samd). Daca esti un mic producator fara fonduri pentru marketing/comunicare, potentialii fani se pot recruta din randul vizitatorilor la crama, din randul celor care iti cumpara produsele la raft etc. De retinut ca recrutarea potentialilor fani cere efort si timp, si ca cel mai greu nu e sa faci un client sa-ti dea like, ci sa-l convingi ca merita sa revina pe pagina si sa reactioneze la postarile tale. Asertiunea „fan pana la moarte“ nu e valabila si pentru Paginile FB dedicate firmelor.

Mitul numarul 2: Facebook este mama comunicarii

facebook 136579577 ThinkStockGata, ai Pagina pe FB si poti sta de-acum linistit – se cheama ca esti in permanent contact cu publicultinta, nu? Fals. Daca strategia de comunicare prin intermediul retelelor sociale nu e inclusa intr-o strategia mai ampla de comunicare si nu e armonizata cu aceasta, reusita va intarzia sa bata la usa. Pentru ca FB este doar o unealta, printre atatea altele, si daca o folosesti unilateral, obtii un efect limitat. Cu atat mai mult in cazul vinului, unde componenta senzoriala este esentiala: FB ar trebui sa fie in primul rand o interfata pentru a anunta evenimente din viata reala – degustari, targuri, lansari etc.

Mitul numarul 3: Comunicarea pe FB e gratis

Adevarat, nu ti se cer bani ca sa-ti faci o Pagina de firma. Insa asta nu inseamna ca promovarea marcii prin intermediul retelelor sociale nu te va costa nimic. Asa cum spuneam anterior, promovarea marcii utilizand exclusiv FB, in absenta altor modalitati de comunicare, nu aduce produselor un capital semnificativ de imagine. In plus, atat de necesara interactivitate pe Pagina se obtine – si se mentine – cu cheltuiala. Se stie ca promotiile, concursurile, discounturile etc, oferite fanilor, anima pagina si contribuie la fidelizarea utilizatorilor. Iar concursurile si promotiile costa.

Mitul numarul 4: Ce-mi place mie, place tuturor

Comunicarea pe FB nu e despre tine, nici despre firma ta, nici macar despre produsele tale, ci despre necesitatile consumatorului. E despre oferta pe care i-o faci consumatorului, pentru a-i satisface nevoile. Daca ai postari de genul „ce frumos si ce tare e brandul meu“, sunt sanse mari sa pierzi fani, in loc sa-i castigi. Daca faci o postare cu un pahar de vin la apus de soare, intreaba-te in ce fel raspunde asta nevoilor utilizatorilor Paginii si in ce mod ii incita sa faca comentarii, sa schimbe impresii, sa share-uiasca informatia.

Mitul numarul 5: Oricine poate posta pe Pagina

Desigur, cu conditia ca acest „oricine“ sa stie cateva principii de baza ale comunicarii „de firma“ prin intermediul retelelor sociale – si sa fie consecvent in aplicarea lor. Un bun administrator/community manager trebuie sa poata face postari incitante, sa aibe umor cand e nevoie, sa stie care sunt asteptarile membrilor retelei, sa fie capabil sa „asculte“ consumatorul si sa raspunda nevoilor lui, pe „tonul“ stabilit dinainte cu mai-marii firmei.

Atentie: comunicarea in numele unei companii nu e la fel ca cea realizata in nume propriu, de pe contul personal. Oricat ar parea asta de evident, sunt administratori de pagina care posteaza „la inspiratie“ si, adesea, se trag de bracinari cu fanii, sabotand astfel pozitionarea marcii.

Mitul numarul 6: Succesul se obtine imediat

Nici gand. Succesul pe FB vine – daca vine – in urma unei activitati sustinute, de durata. Daca ai obtinut cateva sute de like-uri intr-o luna nu inseamna automat ca ai fani fideli, care urmaresc cu interes activitatea de pe pagina, care comenteaza si duc mai departe vorba buna despre produsele tale. Fidelizarea consumatorului e un proces care se face in timp, si, asa cum spuneam, printr-un efort de comunicare pe mai multe niveluri.

Mitul numarul 7: Numarul de like-uri da masura succesului

Din nefericire, numarul de like-uri nu e un indicator suficient pentru a da masura succesului. Nu spune nimic despre modul in care fanii interactioneaza cu continutul postat, nu cuantifica parametrii „fidelitate“, „notorietate“. Statisticile oferite automat de FB administratorului de Pagina trebuie prelucrate, pentru a obtine un feedback real despre modul in care este apreciata Pagina, in general, si continutul fiecarei postari in parte, in special. Si, chiar si asa, acesti indicatori nu dau ROI, Return Of Investment, un parametru menit sa evalueze eficienta unei investitii pe termen lung. Calculul ROI da dureri de cap tuturor companiilor serioase care investesc (si) in comunicarea prin intermediul retelelor sociale. Vestea buna e ca, prin folosirea judicioasa a FB, se arata pana la urma si roadele.

 

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...