7 motive pentru care prietenii tăi vor bea vinuri moldovenești

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Dacă citești asta, suntem siguri că ai prieteni care deja se învârt într-o lume a calității și sunt în permanență conectați la valori – fie la cele “clasicizate” de trecerea timpului și recunoașterea consumatorilor, fie la cele noi, care aspiră să devină și ele clasice. Ne-am gândit să te ajutăm: am mers la Good Wine București, am degustat vinuri – “dovada că Dumnezeu ne iubește și vrea să ne vadă fericiți” – și îți vindem ție pontul prin care poți fi “căpitanul” prietenilor tăi, dacă le deschizi ochii azi. Mâine… va fi târziu: toată lumea va ști, deja.

Motivul numărul 1

Vinul are, în Moldova, o istorie neîntreruptă de cel puțin trei milenii (probabil mult mai mult, în realitate). Nici invaziile triburilor barbare, nici războaiele, nici otomanii, nici comuniștii n-au reușit vreodată să scoată vinul din ADN-ul moldovenesc. S-or fi pricepând oamenii să-l facă, dacă tot exersează de atâta vreme, ce zici?

Motivul numărul 2

15% din populația activă a Republicii Moldova e implicată direct sau indirect în sectorul cultivării strugurilor și producerii vinului. Oricât de tentantă ar fi fost emigrarea – spre est sau spre vest – au rămas acolo, ca să facă ce cred că știu ei mai bine. Vinul e ATÂT de important pentru ei, știai asta?

Motivul numărul 3

Cu 67 de milioane de sticle în 2016, adică aproximativ 85% din producție vândută la export (moldovenii or fi ei de mare ispravă, dar sunt puțintei la număr, cât pot bea singuri?), vinul reprezintă 12% din volumul total al exporturilor republicii și cam 3% din Produsul Intern Brut. Ori fi buni la asta, dacă au atâta succes, ce părere ai? Și nu, demult Rusia NU mai e cea mai importantă destinație de export pentru vinurile Moldovei, ci piața internațională, competitivă și exigentă.

Motivul numărul 4

Dacă tot ce știu prietenii tăi despre vinurile Moldovei e că “mergeau la ruși”, poate e bine să le spui că în ultimii ani s-au investit acolo peste 330 milioane de Euro, că s-a lansat un brand de țară (Wine of Moldova. A legend alive) și o campanie internațională de promovare, în prezența secretarului de Stat american John Kerry – iar vinul Moldovei cucerește, an de an, noi piețe. Pentru asta, au documentat și definit zonele de producție vinicolă, ca Indicații Geografice Protejate, au impus noi standarde calitative și au generat o transformare de profunzime a modului în care se desfășoară activitatea pe întreg lanțul producției de vin. Sub numele Wine of Moldova sunt grupate toate cramele, iar ca însemn al calității acest brand e purta doar de vinurile care au dovedit că se aliniază la toate standardele de calitate europene. 284 (and counting) medalii la concursurile internaționale doar în ultimul an – îți spune ceva?

Motivul numărul 5

“Moldova produce vin mult, ieftin și dulce”?!? Pe bune?!?
Spune-le prietenilor care cred asta că ar trebui să mai cerceteze un pic: vinul Moldovei se împarte azi pe absolut toate palierele de gust și preț la care s-ar putea gândi cineva, așa că tot ce trebuie să facă e să googălească sau să deguste, în funcție de bugetul și gusturile fiecăruia. Seci sau dulci,  spumante sau liniștite, mature sau tinere, albe sau roșii, rose, baricate sau păstrate în inox, ieftine sau scumpe, cu aspect tradițional sau modern – ba chiar și unele gata amestecate cu scorțișoară și mirodenii, pentru fiert, la vreme rece de iarnă – din Moldova vin azi vinuri capabile să spună ceva oricărui tip de consumator.

Motivul numărul 5 bis

Legislația Republicii Moldova a beneficiat de câteva modificări în perioada 2012-2013, când s-au ridicat unele restricții care stăteau în calea micilor producători. Astfel că numărul acestora a explodat pur și simplu (s-a triplat) și s-au creat condițiile pentru apariția unei noi categorii de vinuri – “de autor”, cu personalități diverse și unice, în serii foarte mici, vinuri experimentale, pentru restaurante sau magazine specializate care sunt în căutare de exclusivități sau rarități.

Motivul numărul 6

Vinul Moldovei poate fi nu doar gustat, ci și văzut! Da, știu, sună ciudat, căci toate vinurile pot fi și văzute – și, în definitiv, ce mare lucru e să vezi vinul? Ei, bine, în Moldova există azi cel puțin 12 crame pregătite să primească turiști și să le ofere mult mai mult decât doar degustare, ci o întreagă experiență de cunoaștere. Poate prietenii tăi știau deja că acolo există cele mai mari galerii subterane din lume, sau cea mai mare colecție de vin din lume, – dar știu ei că în ultimii ani numeroase crame au fost restaurate, îmbogățite peisagistic sau dotate cu facilități de cazare și masă, astfel încât poți să petreci – cu familia și prietenii, dar și cu mai mulți invitați, la evenimente speciale – săptămâni la rând în cramele moldovenești, fără să te repeți? Și încă o informație utilă: în 2018, Conferința Globală a Turismului Vinicol, susținută de Organizația Mondială a Turismului, va avea loc în Republica de peste Prut. Oare de ce?

 Motivul numărul 7

Gheorghe ArpentinDacă n-o s-o faci tu, o s-o facă ei! Așa că fii primul care să le spună prietenilor tăi că “veți mai auzi voi despre vinurile Moldovei”! Gheorghe Arpentin (foto dreapta), în prezent directorul Oficiului Național al Viei și Vinului din Moldova și fost președinte al Uniunii Oenologilor de peste Prut, a declarat pentru Vinul.Ro la Good Wine București: “Din septembrie 2017, România a detronat Polonia și a devenit prima piață pentru vinul moldovenesc, dacă ne referim la o țară europeană. Astfel că, pentru 2018, pregătim un plan de promovare mai consistentă a vinului, încât să fim mai aproape de consumatorul român, să prezentăm diversitatea și calitatea vinului moldovenesc. Suntem obligați să fim la nivelul acestei piețe și o să avem un program foarte diversificat”. Vor avea loc acțiuni de informare pentru rețelele de retail  și pentru restaurante, pentru consumatori sau jurnaliști, pentru cei care scriu despre vin, pentru turiștii români.

Ce mai aștepți?

www.wineofmoldova.com sau profilul de Facebook “Wine of Moldova” sau cel al Asociației Micilor Producători sunt doar primele “porți de intrare” prin care să pătrunzi în universul vinului din Republica vecină. De aici, pe fir mai departe, dacă ai puțin interes și un pic de răbdare, ai șansa să descoperi vinuri făcute cu pricepere și cu ambiția de a cuceri.

De la arhicunoscutele Cricova, Purcari sau Mileștii Mici și până la nou-apărutele crame-boutique, Moldova are curajul și priceperea să vorbească pe limba oricărui tip de consumator. Fotografiile care ilustrează acest articol provin din baza de imagini a Wine of Moldova.

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...