Accent – Despre WC-uri si criza de idei

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Filling wine glassMai intai, un mic ocol. Ultimul numar al revistei The Economist dezbatea o problema: mai e in stare stiinta umana sa descopere si sa promoveze ceva atat de simplu, de revolutionar si de util speciei precum vasul de WC? Nu ma indoiesc, daca cititi revista de fata, ca sunteti constienti de impactul major pe care l-a avut aceasta inventie asupra sanatatii publice, duratei de viata si in general asupra gradului de civilizatie a omenirii. Dar ce are vasul de WC cu vinul, va veti intreba. Ei, bine, in timp ce jurnalistii The Economist pun in chestiune capacitatea globala a secolului XXI, eu ma multumesc – cu umilinta si cu zambetul de rigoare – sa pun sub lupa una mai modesta: capacitatea industriei vinului de a gasi solutii la propriile probleme.

Daca ati avut rabdarea sa cititi pana aici, e timpul sa va spun de ce imi pun intrebarea: ma gasesc uneori in situatia de a asista la discutii intre producatori si companiile care revand produsele lor. Principala reclamatie, oful producatorilor, este ca restaurantele sunt lacome si nici nu stiu sa-si construiasca acel ansamblu de factori care sa conduca la cresterea vanzarilor de vin: meniu coerent, instrumentar adecvat, ospatari in cunostinta de cauza, corelare intre vinuri si mancare, adaosuri corecte etc. Ei, bine, s-a intamplat sa fiu de fata la o intalnire intre un manager de restaurant care a reusit toate astea si producatorii de vin care-i sunt furnizori. Discutia era simpla: „Am asigurat toate conditiile necesare si deja se vad rezultatele. Daca vreti sa va vindeti mai bine vinurile, promovati-le catre consumatorii mei. Nu va cer nimic altceva”. Ca o mica paranteza, probabil stiti ca problema intre restaurante si producatori se pune – din pacate ca o regula – altfel: „Cati bani imi dai ca sa te listez in meniu si cati bani imi dai ca sa te vand?”. Ei, bine, de data asta – surprinzator, dupa stiinta mea – nu era vorba de nicio tranzactie financiara, ci doar de idei, concepte si ajutor pentru promovarea cu rezultate masurabile, in beneficiul ambelor parti.

Cati dintre producatorii participanti la intalnire credeti ca au avut vreo idee noua? Cati s-au intors la restaurantul cu pricina cu propuneri? La intalnire au fost cel putin 12 producatori de vin, teoretic preocupati de cresterea vanzarilor! Cati au oferit suportul lor de idei si de energie partenerului de afaceri? Cati s-au dus macar inapoi la firmele lor si s-au pus pe gandit ca sa ofere feedback partenerului de business?

Ei, bine, da! Niciunul. Poate ca industria vinului are o problema de igiena interna. Sau poate ca e multumita, de fapt, de cum merg lucrurile. Iar vaicarelile sunt doar un pretext pentru cresterea preturilor pana la un nivel care sa ii acopere golul de idei.

 

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...