Leul tare loveste exporturile de vin

Valentin Ceafalau

Publicitate
Excursii

Integrarea Romaniei in Uniunea Europeana isi pune amprenta si pe evolutia pietei vitivinicole din Romania. Odata cu mult asteptata integrare, piata isi deschide larg portile in fata bunurilor produse in spatiul UE, unele dintre ele avand preturi mult mai mici si calitate superioara celor de aici. Acest lucru i-a determinat pe majoritatea producatorilor de vinuri din Romania sa dezvolte si sa adopte noi strategii de abordare a pietei.

Potrivit previziunilor multor dintre producatorii romani, in prima faza – primul an – nu va exista o invazie a vinurilor imbuteliate din import, din cauza dificultatilor de listare a acestora pe piata din Romania si a reticentei clientilor romani fata de produsele noi. In schimb, piata va fi invadata de vinuri vrac de import, vinuri ce vor fi imbuteliate aici. Acest lucru a inceput inca de anul trecut si a cunoscut un proces de accelerare odata cu disparitia taxelor vamale pentru produsele de import.
„In prima faza, tendinta a producatorilor romani va fi sa mentina preturile ridicate, pentru a realiza mai mult profit. Totusi, odata cu aglomerarea pietei si crestere importantei supermarketurilor, este imposibil ca preturile sa nu scada semnificativ spre finalul anului. Acest lucru se va manifesta la nivelul de vinurilor de masa”, declara Philip Cox, director comercial la Cramele Recas, precizand ca vinurile romanesti de calitate nu vor cunoaste o scadere semnificativa a preturilor.
Pe de alta parte, producatorii se bazeaza pe reticenta consumatorilor din Romania fata de produsele din import, acestia fiind fideli vinurilor produse aici, insa avertizeaza ca acest lucru se poate schimba.
„Daca vor veni producatori mari, cu bugete interesante de marketing, sansa de a converti consumatorul roman catre produsele de import este foarte mare. Vinurile din UE au o relatie calitate/pret mult mai buna decat vinurile romanesti. Ca reactie la aceste importuri, producatorii romani vor trebui sa vina cu argumente serioase, cum ar fi: soiurile autohtone si o mai buna cunoastere a psihologiei consumatorului”, afirma Rodica Ana Capatina, director general Carl Reh Winery.

Publicitate

Oferta de import va fi foarte competitiva

Pe termen lung, aprecierea monedei nationale si pretul scazut al marfurilor de import pot fi benefice pentru piata vinului din Romania, deoarece ar duce la aparitia unei concurente corecte, cu preturi competitive, lucru ce poate duce la scoaterea de pe piata a producatorilor de vinuri contrafacute.

„Daca vorbim despre piata in general si despre bunuri de larg consum, sigur ca oferta de import, macar in domeniul alimentelor, va fi foarte competitiva si va lua locul multor produse romanesti extrem de scumpe. Intr-o piata globalizata, in care vom exista si noi, exista in general putine branduri. Industria vinurilor va beneficia de preturi mai reduse la materialele auxiliare pentru vinificatie, la cele pentru viticultura, care, in mod normal, vor trebui sa se reflecte in pretul mai bun al produsului finit”, afirma Rodica Capatina, mentionand ca „in Romania nu prea exista traditie in ce priveste ieftinirea unui produs. Va fi interesant de urmarit cum se vor obisnui companiile cu acest concept”.
In tara noastra exista cativa producatori de vinuri care comercializeaza produse peste calitatea medie europeana si care pot face fata concurentei fara probleme. Potrivit lui Philip Cox, acesti producatori vor resimti insa neplacut evolutia apreciativa a leului, deoarece ieftinirea importurilor va ingreuna exporturile de vin. „Aprecierea leului este un factor negativ. Producatorii din Romania concureaza cu produse care sunt artificial ieftinite. Nu cred ca puterea leului este fundamnetata pe o economia cu adeverat puternica sau eficienta. Este doar o crestere bazata pe consum, pe specula”, precizeaza Cox.

Sansa vinului romanesc: promovarea corecta

In ceea ce priveste masurile de fidelizare a clientilor in conditiile invadarii pietei din Romania cu produse din Uniunea Europeana la preturi mult mai mici, producatorii au adoptat strategii diferite. Potrivit unora dintre acestia princpalul atu pe care il au este calitatea produselor oferite, la preturi corecte, competitive.

In aceiasi directie, unii dintre producatori incearca sa-si fidelizeze clientii prin orientarea catre nevoile acostora. „Iar cei mai in masura sa catalogheze un vin de calitate raman bineinteles consumatorii. Consumatorul este cel mai important si daca nu-ti adaptezi comunicarea astfel incat sa fie relevanta pentru el nici macar nu te va observa, iar asta inseamna rezultate zero si nu cred ca-si doreste cineva asta”, considera Daniel Negrescu, brand manager Murfatlar, afirmand ca pentru a atinge cati mai multi consumatori, produsele trebuie sa intruneasca valori relevante pentru cati mai multi dintre acestia.
Pe de alta parte, alti producatori incearca promovarea pe calea nationalista. „Singurele actiuni posibile sunt cele de promovare a produselor romanesti, lucru care ar trebui organizat nu numai individual, de companii, ci la nivel central. Ministerul Agriculturii ar putea lansa o campanie nationala. In ceea ce ne priveste pe noi, Carl Reh Winery, toate actiunile noastre au convers si pana acum in aceasi directie, de a ne promova produsele ca produse romanesti – asa cum sunt. Chiar daca stilul nostru este unul european si nu traditional roamanesc, oricum directia in care ne indreptam este una singura – globala, cum am mai spus”, afirma Rodica Capatina. Pentru a-si intari si mai mult imaginea de „produs romanesc” compania Carl Reh Winery s-a alaturat proiectului „Revolutia Plescoi”, campanie care promoveaza produsele si valorile traditionale.