Piata vinului din Romania – 450 de milioane de euro

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Valentin Ceafalău

Vinul se situează pe locul al treilea, după bere şi băuturi spirtoase, într-un top al preferinţelor consumatorilor de băuturi din România. Anul trecut, piata vinurilor s-a ridicat la 400 milioane de euro iar ritmul de creştere estimat pentru anul 2007 este de circa 10%, potrivit datelor Patronatului Naţional al Viei şi Vinului.

România dispune de o suprafaţă totală cultivată cu viţă-de-vie nobilă şi hibridă de 177.085 de hectare, mult mai mică decât suprafaţa negociată cu UE, de 240.000 de hectare. Producţia internă de vin din acest an este de aproximativ şase milioane de hectolitri, în creştere cu circa 20% faţă de anul trecut. Potrivit PNVV, consumul mediu anual de vin în România este de circa 30 de litri, faţă de 55 de litri pe cap de locuitor în Franta.

Românii beau vin alb, demi-dulce, la 0,75

Vinurile îmbuteliate la sticle de 0,75 l reprezintă aproape jumătate din piaţă, din punct de vedere al valorii vânzărilor ocupând 72,2% din totalul pieţei, potrivit unui studiu realizat de catre compania de audit şi cercetări de piaţă MEMRB IRI. De asemenea, în ultima vreme se observă o creştere a vânzărilor pe segmentul de vinuri îmbuteliate la 2l, acestea reprezentând 38% din cantitatea de vin vândută pe piaţa românească. În segmentul de 0,75 l, consumatorii din România preferă vinurile albe (aprox. 72%), acestea fiind urmate de vinurile rosii (22,4%) si vinurile roze (5,6%). Vânzările în funcţie de tipul vinului arată predilecţia românilor spre consumul de vinuri demi-dulci (41,9%), acestea fiind urmate de vinurile demi-seci (24,2%) vinurile seci 19,5%. Vinurile dulci ocupă 11,2% din preferinţele consumatorilor. Pe regiuni, din punct de vedere al volumului vândut, Moldova reprezintă cea mai importantă zonă pentru categoria de vin îmbuteliat la 0,75 l, aceasta fiind urmată de Bucureşti, Muntenia şi Oltenia, ultimul loc fiind ocupat de Ardeal. În ceea ce priveşte valoarea, locul întâi este deţinut de Bucureşti. De asemenea, potrivit studiului, dacă în Moldova consumul de vin îmbuteliat la 2 litri ocupă primul loc în preferinţele consumatorilor, în Ardeal consumatorii preferă vinul îmbuteliat la 0,75 l.

Murfatlar – cel mai mare producător

Murfatlar România este producătorul cu cele mai mari vânzări îmbuteliate la 0,75 l din anul 2006. Vânzarile (exprimate în hectolitri) ale Murfatlar au reprezentat în 2006 27,8 procente din cantitatea totală de vin la 0,75 l vândută pe piaţa românească, valoarea vânzărilor în lei fiind de 27,9% din total. Producătorul dobrogean este urmat în de către Vincon Vrancea, Jidvei şi Cotnari. Afacerile Murfatlar au crescut anul trecut cu 20%, iar anul acesta compania estimează o creştere de peste 16%. Cel mai apreciat sortiment al Murfatlar este Pinot Noir înnobilat cu Merlot, potrivit reprezentanţilor Murfatlar. Cea mai spectaculoasă creştere a înregistrat-o vinul licoros Lacrima lui Ovidiu, care în decembrie 2006 s-a vândut cu 40% mai mult faţă de anul precedent.
Compania Vincon Vrancea a trecut pe locul doi în topul producătorilor de vin, înregistrand o cifră de afaceri de 32 milioane de euro, faţă de cele 36 milioane de euro raportate recent de Murfatlar. Cifra de afaceri înregistrată de Vincon reprezintă o creştere de 11% faţă de anul anterior. Vincon Vrancea a vândut 15,5 milioane de sticle de vin anul trecut.
Vanzarile Jidvei au fost de 14,5% din cantitatea totală, ocupând, însă, valoric, o cota de 19%. Procentajul valoric realizat de Jidvei denotă faptul că preţurile de vânzare ale vinurilor acestui producător au fost peste medie. Procentele înregistrate de Cotnari au fost de 13%. Este interesant că cei patru coloşi de pe piaţă vinului din România au realizat împreună 63,2% din totalul vânzărilor efectuate în cursul anului 2006 pe piaţa internă.
Restul procentelor din piaţa de vinuri îmbuteliate la 0,75 l sunt împăţă. Acest pluton este condus de către Cramele Recaş, producător care a realizat un procent de 3,1% la unităţi vândute, ca valoare înregistrând un procent de 3,2%.

Importuri mai mari decât exporturile

O statistică realizată de Asociaţia Producătorilor si Exportatorilor de Vin arată că, în primul semestru al anului 2007, cantitatea de vinuri de importată în România a fost aproape de trei ori mai mare decât cea exportatî. Conform acestui document, în România au fost importaţi peste 10 milioane de litri de vin numai din Spania, pe când cifra totală a exporturilor româneşti s-a ridicat la 8.620.000 de litri de vin. Preţul mediu la care România a importat vinuri a fost de 0,65 Euro/litru, iar preţul mediu de export a fost de 1,04 Euro/litru.
Iată în continuare câteva date: în primele trei luni ale anului 2007 au fost aduse pe piaţa din România peste 21 de milioane de litri de vin – în cea mai mare parte din Spania, Italia, Franţa, Moldova – în valoare de aproximativ 14.200.000 euro, rezultând un preţ mediu de import de aproape 0,65 euro/litru. Din România au fost exportaţi 8.200.000 de litri de vin, la un preţ mediu de 1,04 euro/litru, totalizând peste 8.600.000 de euro.
Spania ocupă primul loc în rândul importurilor de vin pe piaţa româneasca, fiind urmată de Italia, de unde au venit 8.172.000 litri de vin, în valoare de 5.109.000 de euro. Spania şi Italia reprezintă aproape 85% din cantitatea totală a importurilor de vin de pe piaţa românească.
Potrivit statisticii APEV, pe următoarele locuri ale clasamentului ţărilor de origine ale vinurilor importate pe piaţa românească se afla Moldova (1.419.000 de litri de vin, în valoare de 1.417.000 de euro), Franţa (cu 532.000 de litri de vin, totalizând 2.159.000 de euro), Germania (353.000 de litri de vin), Ungaria (75.000 de litri de vin) şi Chile cu 63.000 de litri de vin, în valoare de 173.000 de euro.
În ceea ce priveşte exporturile, principala piaţă de desfacere de peste hotare a vinurilor româneşti este Germania, producătorii români exportând pe această piaţă o cantitate de aproape 4.000.000 de litri de vin, în valoare de 2.947.000 de euro. Următoarele pieţe pentru vinurile româneşti sunt Federaţia Rusă (1.064.000 de litri), Estonia (469.000 de litri), Belarus (460.000 litri), Bulgaria (405.000 litri), acestea fiind urmate de Canada, Marea Britanie, Italia etc. De asemenea, vinul românesc ajunge şi pe pieţe mai exotice, precum Sierra Leone, Hong-Kong, Singapore, Thailanda, Oman sau Insulele Marshall. Preţul mediu de desfacere al vinurilor românesti pe pieţele externe a fost de 1,04 euro pe litru, excepţie facând pieţele din Franta şi Cipru, unde vinul românesc a fost vândut cu un preţul de 12,7 euro/litru, respectiv 11.2 euro/litru (însă cantităţile au fost extrem de mici, de ordinul zecilor de litri). Cele mai scumpe vinuri care au intrat în România au fost din Elveţia (70 euro/litru), Austria (21,2 euro/litru), Olanda (7 euro/litru) şi Franţa (4,05 euro/litru).

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...