Vinul romanesc analizat de Caroline Gilby (MW)

Jurnalista britanica Caroline Gilby (Master of Wine) a facut o analiza foarte atenta a sectorului vitivinicol romanesc in ultimul numar al publicatiei Meiniger’s Wine Business International.

Publicitate
IWCB

caroline-gilbyPotrivit articolului lui Gilby, Romania vitivinicola s-a transformat dintr-unul dintre cei mai mari furnizori de vin de pe piata Rusiei, intr-una din pietele cu cele mai mari cresteri economice (peste 6%), acest lucru datorandu-se atat accesului producatorilor romani la fondurile SAPARD, cat si investitiilor straine facute aici in ultimii zece ani. Intre anii 2002 si 2006, sectorul vitivinicol din Romania a primit pentru dezvoltare peste 35 de milioane de euro.

In articolul sau, Caroline Gilby descrie evolutia suprafetei cultivate cu vita de vie, care, in prezent a ajuns la 170.000 de hectare, dupa ce in anii ’70 fusese de aproximativ 340.000 de hecatre, respectiv 280.000 de hecatre in 1989. Gilby aminteste de faptul ca doar 89.000 de hectare sunt plantate cu vita nobila, restul suprafetei viticole fiind plantata cu hibrizi, suprafata pe care Romania s-a obligat sa o defriseze pana in 2014. In urma negocierilor cu Uniounea Europeana, Romania va avea dreptul sa replanteze 30.000 de hectare cu soiuri nobile.

Publicitate

Caroline Gilby vorbeste si despre forta de munca insuficienta din sistemul vitivinicol, majoritatea muncitorilor sezonieri fiind atrasi de alte munca in alte tari ale Uniunii Europene. De asemenea, ea prezinta si structura pe soiuri a suprafetei vitivinicole din Romania, care potrivit datelor inregistrate in 2005 se prezinta astfel: la soiuri albe, 17.700 de hecatre sunt plantate cu Feteasca Regala, 9.800 de hectare cu Feteasca Alba, urmate de Riesling; iar la soiurile rosii, Merlot este cel mai plantat soi cu 9.800 de hectare, fiind urmat de Cabernet Sauvignon cu 8.500 de hectare, Feteasca Neagra cu 1.300 de hectare si Pinot Noir cu 500 de hectare.

Cu toate ca consumul de vin pe cap de locuitor este 22 de litri pe an, mult sub nivelul european si cu toate ca vinul de masa reprezinta 75% din cantitatea totala, Gilby precizeaza ca Romania se afla in primele zece piete din lume. Totodata, ea aduce in discutie si dificultatile pe care le au producatorii romani in relatia lor cu marii retaileri, amintind ca in Romania exista peste 900 de supermarketuri, si ca numarul lor continua sa creasca.

Jurnalista britanica aminteste ca incepand cu 2006 importurile de vinuri in Romania au depasit exporturile, pana in 2007, marea majoritate a vinurilor de import provenind din Republica Moldova. Dupa 2007, Romania a devenit piata de desfacere pentru vinuri din Spania, Franta, Italia.

Gilby considera ca rolul de importator adoptat de unii dintre producatorii romani reprezinta un pas important pentru industria romaneasca. Ea aminteste de Carl Reh Winery, care reprezinta renumitul grup Foster’s, de Cramele Halewood, importatorul produselor Antinori,Trapiche, Villa Maria si Torres, si de compania Cramel Recas, in portofoliul careia gasim produsele Codorniu, Masi, Cono Sur, Gonzalez-Byass si Constellation.
Caroline Gilby vorbeste atat despre pozitia dominanta detinuta de companiile Murtfatlar, Jidvei, Cotnari si Vincon, care impreuna totalizeaza 69% din piata, cat si despre importanta unor producatori mici, dar care mizeaza pe calitatea, precum SERVE, Agricola Stirbey, Vinarte sau Davino.

Referitor la viitorul pietei vitivinicole din Romania, Caroline Gilby considera ca aceasta este deja o piata atragatoare pentru marile braduri, si ca, pentru a face fata concurentei, producatorii autohtoni vor trebui sa creasca calitatea produselor lor.