Chardonnay, o moda trecatoare?!

Chardonnay este soiul care s-a supus cel mai mult capriciilor modei gusturilor. Un ilustru mediocru pana la Marea Degustare de la Paris (1976), Chardonnay a produs in anii ’80 o adevarata „manie” la nivel global, punctul culminant al acestei etape fiind atins in anii ’90, cand a devenit reper pentru exponentele generatiei „Bridget Jones”.

„Trecerea” spre rosu, a adus cu sine si baricarea in exces a vinurilor din acest soi, dar si celebra sintagma „ABC – Anything but Chardonnay” (trad. – „orice, in afara de Chardonnay”), Chardonnay-ul devenind de „Lume Noua”, simbol al globalizarii gusturilor. In Romania, soiul nu s-a bucurat niciodata de o popularitate foarte mare, cu toate ca exista printre Chardonnay- urile romanesti cativa reprezentanti care se fac remarcati. Luna aceasta, 14 vinuri din soiul Chardonnay, cumparate direct de pe rafturile magazinelor cu preturi cuprinse intre 10,3 si 34,4 lei, au fost analizate de editorii Vinul.Ro. Patru dintre acestea au reusit sa treaca de pragul de 80 de puncte (categoria “vin de recomandat”), un lucru remarcabil este acela ca trei dintre vinurile apreciate peste 80 de puncte sunt produse de catre Cramele Recas. Cel mai mare punctaj l-a obtinut Limited Released Cocosul 2009 (85 de puncte), un vin prospat si intens, care impresioneaza prin complexitatea sa aromatica si prin linia gustativa. Acesta a fost urmat in clasament de V – Legends of Transylvania 2009, punctat cu 82 de puncte, La Cetate 2009 si Frunza 2009 (ambele cu 80 de puncte), vinuri placute, complexe, cu o buna structura. La capitolul „vinuri populare”, au fost incadrate Recas 2009 si Domeniul Coroanei Segarcea 2009, apreciate peste 70 de puncte, doua Chardonnay- uri decente, cu note interesante, ajutate de zaharul rezidual. Restul vinurilor degustate au primit punctaje 51 si 68 de puncte, fiind depunctate pentru notele neplacute, vulgare, oxidativ-reductive si pentru dezechilibru intre componentele aromatice si gustative. Ca si in cazul degustarilor anterioare, la foarte multe dintre vinuri s-a observat faptul ca nu prea le prieste evolutia pe rafturile magazinelor, odata cu schimbarea anului de recolta, punctajele acordate acestor probe scazand simtitor. Multe dintre vinurile analizate de noi au avut foarte mult de suferit din cauza conditiilor de pastrare si depozitare din magazine, unele aflandu-se intr-o stare avansata de oxidare. O aparitie atipica a reprezentat-o vinul Chardonnay Boier Bibicu 2008, vin care poarta pe eticheta distinctia DOC (Denumire de Origine Controlata), dar care este importat din Italia.

PROFIL DE SOI
CHARDONNAY
ORIGINI:
Literatura de specialitate precizeaza ca acest soi a aparut in regiunea Burgundia din Franta
PRODUCTIE MEDIE LA HECTAR: 6.000-8.000 kg/ha
CANTITATE DE ZAHAR ACUMULAT: 190-220 grame de zahar per litru
TARIE ALCOOLICA: 11-14% vol. alc.
CULOARE: galben-pai, cu reflexii aurii
AROMA: principala caracteristica este nota de unt, la care se adauga aromele de citrice, piersica, ananas, flori albe, vanilie si lemn (in cazurile vinurilor baricate)
GUST: onctuos, citric, cu note de vanilie, mere, migdale, nuci
POTENTIAL DE MATURARE: 2-3 ani, max. 7 ani in cazuri speciale

CHARDONNAY LIMITED RELEASED COCOSUL 2009
IG Viile Timisului
14% vol. alc., sec
Producator: Cramele Recas
Achizitionat din magazinul Cramele Recas
Proaspat si intens, cu o culoare galben-pai cu reflexii verzui, impresioneaza atat prin complexitatea aromatica data de tonurile de piersici albe, grapefruit, banane si migdale, dar si prin linia gustativa care demareaza vioi, citric-vegetal, lasand pe final note frumoase, rotunde, de vanilie si unt.
Pret: 25 lei
85 de puncte

CHARDONNAY V – LEGENDS OF TRANSYLVANIA 2009
IG Viile Timisului

14 % vol. alc., sec
Producator: Cramele Recas
Achizitionat din Carrefour
Arome proaspete si curate de drojdii, alune, coaja de lamaie si banane. Gust placut, o combinatie interesanta intre aciditate, lemn si note de vanilie si grapefruit, lucru ce-i confera o buna structura si un final lung, citric.
Pret: 16,2 lei
82 de puncte
 

CHARDONNAY LA CETATE 2009
IG Dealurile Olteniei

13% vol. alc., sec
Producator: Crama Oprisor
Achizitionat din Real Cotroceni Un vin cu arome mai asezate, dar elegante, tonuri interesante ce amintesc de lemn, vanilie, citrice si caise verzi. Atacul pleaca citric si placut intr-o evolutie liniara nuantata de note de grapefruit, migdale si piersica, pe un fundal mineral. Finalul este usor dezechilibrat de o nota grasa.
Pret: 34,4 lei
80 de puncte
 

CHARDONNAY FRUNZA 2009
IG Viile Timisului

13,5% vol. alc., sec
Producator: Cramele Recas
Achizitionat din Carrefour Vinul dezvaluie un complex de arome proaspete si intense, de drojdii, vanilie, unt si banane. Gustativ, are o linie constanta, cu un atac de senzatii dulci de banana, prune verzi si flori de salcam. Este un vin elegant si interesant, cu o aciditate sprintara ce ii confera prospetime.
Pret: 11,35 lei
80 de puncte
 

CHARDONNAY RECAS 2009
DOC-CMD Recas
13,5% vol. alc., demidulce
Producator: Cramele Recas
Achizitionat din Carrefour
Cu toate ca este demidulce, aciditatea reuseste sa-i echilibreze tonurile dulci de miere, flori de salcam, tusate de un pic de unt. Gustul este placut si intens, cu senzatii de prune coapte, pe final dezvoltand niste note de seminte de dovleac prajite.
Pret: 14,3 lei
75 de puncte

CHARDONNAY DOMENIUL COROANEI SEGARCEA 2009
DOC-CMD Segarcea
12,5% vol. alc., demisec
Producator: Domeniul Coroanei Segarcea
Achizitionat din Carrefour
Culoare cenusie, cu tente roz si arome de caisa si piersica coapta, sustinute de tonuri de grapefruit si drojdii. Gustul demareaza cu niste senzatii dulci, care domina caracterul acid al vinului. Final usor acrisor, ce aminteste de carceii de vita si coaja de pepene verde. Un vin popular, bun.
Pret: 19,8 lei
71 de puncte

CHARDONNAY ZESTREA MURFATLAR 2008
DOC-CT Murfatlar

12% vol. alc., demidulce
Producator: Murfatlar Romania
Achizitionat din Carrefour
Nasul etaleaza arome usor imbatranite de miere, soc, corcoduse coapte si dude albe. Senzatiile dulci din gust ascund o nota neplacuta de mucegai, care se face simtita mai ales pe final. Un tip de vin popular, care pare insa ca a obosit.
Pret: 10,3 lei
68 de puncte

CHARDONNAY FERMA NOUA 2008
DOC-CMD Murfatlar

13% vol. alc., sec
Producator: Murfatlar Romania
Achizitionat din Real Cotroceni
Culoare aurie si arome de miere, florale, cu tonuri vegetal-uleioase. Gustul, dominat de senzatii dulci, este imbatranit si astringent, dezechilibrat de aciditatea mult prea ridicata.
Pret: 19,37 lei
65 de puncte

CHARDONNAY 3 HECTARE 2008
DOC-CMD Murfatlar
13% vol. alc., sec
Producator: Murfatlar Romania
Achizitionat din Real Cotroceni
Un alt vin care a avut de suferit din cauza pastrarii si manipularii. Aromele sale de citrice, au capatat si subtonuri de tomate uscate si masline, iar gustul este usor apos, inexpresiv, dezechilibrat de senzatiile dulci, care acopera tonurile acide.
Pret: 27,9 lei
62 de puncte

CHARDONNAY NOBLESSE 2007
DOC-CMD Murfatlar

13,5% vol. alc., sec
Producator: Vinex Murfatlar
Achizitionat din Real Cotroceni
Un vin subtire, fara corp, apos, cu arome plate si inexpresive si gust prafos, in care se disting niste tonuri de corcoduse galbene si mere batute. Finalul este astringent, neplacut.
Pret: 18,2 lei
60 de puncte

CHARDONNAY MAISON HARITON 2007
IG Dealurile Olteniei
13,5% vol. alc., sec
Producator: Vinterra
Achizitionat din Carrefour
Nu am mai intalnit pana acum un vin care sa miroasa a apa salcie si atat. Pe langa notele reductiv-oxidative, gustul etaleaza niste senzati iuti, cauzate de sulful in exces.
Pret: 14,6 lei
54 de puncte

CHARDONNAY BOIER BIBICU 2008
DOC (!)

12% vol. alc., sec
Producator: produs in Italia, importat de Casa de Vinuri Zoresti
Achizitionat din Real Cotroceni
Cu toate ca proba degustata a avut de suferit din cauza oxidarii, nici vinul nu a fost de mare calitate.
Pret: 10,3 lei
54 de puncte

CHARDONNAY BYZANTIUM 2008
DOC Sebes Apold

13% vol. alc., sec
Producator: Cramele Halewood
Achizitionat din Real Cotroceni
Atat nasul, cat si gustul sunt dovada unui vin oxidat, care a stat pe raft in conditii improprii. Nasul este dominat de note sulfuroase, iar gustul este foarte acid, alcoolul, iesit din corp, iar finalul este astringent, cu note de mere batute.
Pret: 20,5 lei
52 de puncte

CHARDONNAY BUCUR VILLA 2007
IG Dealurile Olteniei
14% vol. alc.
Producator: Vinterra
Achizitionat din Carrefour
Cel mai slab Chardonnay din degustare. Arome oxidativ-reductive si gust neplacut, de aracet, fara corp, inexpresiv, cu un postgust acru, cu note de mucegai.
Pret: 12,4 lei
51 de puncte

LEGENDA
Sub 50 de puncte – nu il recomandam in niciun caz
Intre 50 si 59,9 puncte – parerea noastra este sa nu-l bei
Intre 60 si 69,9 puncte – de baut doar daca esti nevoitIntre 70 si 79,9 puncte – vin de calitate peste medie, dar mare atentie la pret
Intre 80 si 87,9 puncte – vin pe care poti sa-l recomanzi si altora
Intre 88 si 91,9 puncte – vin remarcabil
Intre 92 si 96,9 puncte – vin exceptional
Intre 97 si 100 de puncte – vin pe care il intalnesti rareori in viata

4 thoughts on “Chardonnay, o moda trecatoare?!

  1. Din pacate am recitit acest articol: http://lucruribune.blogspot.com/2010/05/trei-vinuri-albe-din-gama-frunza-de-la.html

    Constat inadvertente, in ceea ce priveste punctajul obtinut comparativ cu alte vinuri si de altfel citez :”Este, dupa vorbele producatorului, acelasi vin pe care il gasim sub eticheta Terra Dacica. De fapt, e acelasi vin pe care il gasesc strainii, fiind o gama destinata exportului. Tot chardonnay-ul cu pricina se odihneste si in sticlele „V-legend”, destul de intalnite in restaurante.”

    Oare de ce a obtinut „CHARDONNAY FRUNZA 2009” punctaj chiar la limita dar totusi sub „CHARDONNAY V – LEGENDS OF TRANSYLVANIA 2009” daca tot este acelasi vin???

  2. Nairam,
    foarte bine observat! O lucru este cert- toate vinurile mentionat de tine au plecat din acelasi vin, dar imbuteliat in diferite perioade, cu diferite forme de inchidere de sticla (terra dacica este cu ‘screwcap’, V -legend of transylvania este cu dop synthetic nomacork, si Frunza este cu Diam- o dop technologic-format din pluta prelucrata ca sa nu aiba defecte.
    Toate sunt si trecut prin diferite canale de distributie si eu sunt 100 % sigur ca mici diferente care au iesit sunt datorita in primul rand de diferite timpurile trecut intre plecare de la noi din depozit -pana in momentul degustare. Mediu de depozitare in magazinele unde au fost cumparat aceasta vinurile este foarte rau pentru vinurile!

  3. @Philip Cox: Mulţumesc pentru precizare. Chiar mă pregăteam să-i răspund lui Nairam că pur şi simplu habar n-am de unde au venit diferenţele, dar că ele au existat,. Degustarea comparativă s-a făcut „în orb”, cu sticlele acoperite, deci nimeni din juriu n-a ştiut ce degustă până la sfârşit, după ce s-au centralizat rezultatele.

Comments are closed.