Cristiana Stoica, proprietar Avincis: Producatorii mici cresc valoarea vinului romanesc

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

cosmindragomir_avincis_XL_010In toate inceputurile exista o anumita doza de dificultate, mai ales daca vorbim despre debuturi in industria vinului. Insa, de cele mai multe ori, starea de spirit cu care abordezi aceste momente poate fi elementul care sa faca diferenta. Acum doi ani, crama Avincis isi facea intrarea pe piata vinului din Romania, cu un obiectiv ambitios, dar in acelasi timp realizabil: consacrarea pe segmentul de calitate premium. Rata de succes pentru obiectivele Avincis pare sa fie garantata de investitiile facute in crama si in vie, dar si de pasiunea de care dau dovada oamenii de aici. Dupa doi ani de activitate pe piata, Avincis a reusit sa se inscrie in randul cramelor de la care consumatorul premium asteapta nu numai un anumit nivel de calitate, dar si o constanta a acesteia. In randurile ce urmeaza, Cristiana Irinel Stoica, proprietar al cramei Avincis, face un scurt bilant al activitatii cramei si vorbeste atat despre relatia dintre partea de productie si cea de vanzare a vinului, cat si despre rolul pe care il joaca micii producatori in peisajul viticol romanesc. 

Piata vinului romanesc devine tot mai competitiva pe segmentul premium, segment vizat si de catre Avincis. Care sunt tacticile pe care intentionati sa le aplicati pe viitor pentru a va mentine la standardele cerute de acest segment?

DSC_0059Prima conditie este sa fii consecvent cu standardul premium impus si sa tii seama, cat se poate, de cerintele consumatorului. In acelasi timp insa, trebuie sa incerci sa provoci consumatorul cu creatii enologice interesante si inedite, care sa il ajute sa inteleaga si sa doreasca tot mai mult vinurile pe care le faci. De asemenea, in mod constant trebuie sa redescoperi terroir- ul podgoriei, sa il pui cat mai mult in valoare, ajutandu- l sa genereze un vin cu valoare calitativa cat mai buna, intemeiata pe diferentierea fata de alte vinuri – soiuri ori cupaje – similare.

Pentru un producator relativ nou pe piata, ce este mai important sa se atinga in primele etape: calitate, imagine/marketing sau vanzari/listari?

Exista o relatie de interdependenta intre calitate, imagine, marketing si vanzari/listari. Fiecare dintre acestea are rolul sau si este la fel de importanta: calitatea ajuta imaginea si faciliteaza marketingul, asigurand drumul catre vanzari. Poti avea succes daca reusesti sa tii in echilibru toate componentele afacerii, de la productie pana la consumator. Evident, efortul poate fi urias, dar nu cred ca se poate altfel.

Renasterea unei traditii, sub spectrul modernismului

Dupa doi ani de experienta pe piata vinurilor care este plusvaloarea pe care a adus-o Avincis pe piata?

Avincis exprima mai intai simbolul unei redeveniri, renasterea unei traditii de familie, imbinate armonios cu modernitatea, sub aspect arhitectural, atribuita unui loc cu o frumusete natural deosebita. Aceasta imagine se reflecta in insasi imaginea exterioara a produsului, dar si in produsul in sine. Totodata, vinul Avincis contine in sine expresia terroir-ului locului, este construit tinand seama de soiurile traditionale ale podgoriei de familie, la a carui realizare a contribuit o metodologie de vinificatie inspirata de regiunea Bourgogne din Franta, unde oenologul nostru, Ghislain Moritz, a studiat si a urmat practica de specialitate.

Pe termen scurt, care credeti ca va fi evolutia cramelor de tip boutique in Romania?

IMG_4847Nadajduiesc sa creasca numarul cramelor mici, pentru ca acestea au potentialul necesar pentru a impune vinul premium pe piata romaneasca. Cramele mici, de la 5-10 hectare pana la 50 de hectare, pot aduce un plus de valoare vinului romanesc in ansamblul sau, iar astfel se va putea constitui o piata a consumatorului premium mult mai structurata si mai extinsa.

Care sunt surprizele, noutatile pe care le pregateste Avincis in viitorul apropiat?

Daca vorbim de anul 2013, mai intai vom lansa cateva vinuri noi, atat albe, cat si rosii. Apoi, vom dezvolta conceptul de vizita la crama, pentru a atrage cat mai multi iubitori ai vinului sa ne viziteze atat pe noi, Crama Avincis si domeniul de familiei Vila Dobrusa, cat si imprejurimile Dragasanilor, care sunt minunate: manastirile Olteniei, bisericile din lemn din Valcea, Horezu si ceramica sa de exceptie etc. De asemenea, impreuna cu Asociatia Producatorilor din Dragasani, constituita in anul 2011, intentionam sa colaboram cu autoritatea locala la relansarea Muzeului Viei si Vinului din Dragasani, care sa devina un punct de atractie turistica al zonei.

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...