7 lideri din industrie: Cum promovăm vinul românesc?

Suntem comunicatori ai vinului. Dupa ani de investitii si de efort, industria vinului romanesc are cu ce sa se laude lumii. Dar cum si sub ce forma o facem? Fiecare pe bucatica lui sau uniti vom invinge? Ce identitate dam vinului romanesc? I-am rugat pe producatorii romani de vin sa ne raspunda la doua intrebari esentiale:

  • Care ar trebui sa fie sloganul unei campanii de promovare a consumului de vin romanesc pe piata interna?
  • De ce? Va rugam, argumentati.

Raspunsurile de pana acum nu au intarziat sa evidentieze faptul ca cei mai importanti jucatori din aceasta industrie – producatorii – pornesc la drum cu aceeasi idee si directie: obtinerea de vinuri autohtone de calitate inalta! Valorile romanesti au nevoie de comunicare si promovare, calitatea buna a vinurilor fiind doar primul pas din lungul drum catre recunoasterea si aprecierea consumatorului final. (Amalia Gabriela Arva)

Clipboard01

Simona Hancu – Marketing Director Vincon

Imi face placere sa va propun mai multe sloganuri pentru o campanie de promovare a vinului romanesc:

1. Vin din Romania. Imagineaza-ti lumea fara valorile romanesti. Fara Aurel Persu (inventatorul primului autoturism aerodinamic din lume), Petrache Poenaru (inventatorul stiloului), Nicolae Paulescu (inventatorul insulinei), George Enescu si multi altii. E timpul sa apreciem valorile romanesti. Ei Vin din Romania!

2. „Noi, romanii, suntem o lume in care, daca nu se face ori nu se gandeste prea mult, ne putem mandri ca cel putin se discuta foarte mult.“ – I.L. Caragiale. Hai sa scriem impreuna povestea vinului romanesc! Degusta vin din Romania!

3. „Cel mai frumos lucru la Romania ramane Romania“ (Cristi Puiu): Degusta soiurile de vita nobila romanesti!

4. Simte, Incearca, Traieste in Romania. Degusta soiurile de vita nobila romanesti!

5. Coanda, Poenaru, Persu, Comaneci. Recunoaste valorile romanesti! Ei Vin din Romania!

6. „Nu putem avea viitor fara a respecta trecutul nostru!“ – Regele Mihai. Degusta soiurile de vita nobila romanesti!

In ceea ce priveste argumentarea alegerii acestor sloganuri, o campanie de promovare a vinurilor romanesti ar trebui sa porneasca de la observatia ca romanii au valori, dar nu stiu sa le recunoasca. Trebuie sa avem incredere in identitatea noastra de romani, in lucrurile autentice romanesti, asa cum sunt si vinurile.

Poate ca si ideea unui proiect online de recunoastere a valorilor romanesti mentionate (sau urmasi ai acestora, dar nu numai) realizat in parteneriat cu Ministerul Culturii si purtand titlul „Cinsteste un pahar pentru valorile romanesti!“, este una de luat in seama.

dan jalea DSC_4862'

Dan Jalea – Director Economic Vinuri de Macin

Cred ca este destul de greu sa stabilesti sloganul pentru intreaga tara, dar nu imposibil. Noi am creat o lozinca pentru soiul nostru cel mai de pret, pornind de la un vechi slogan din perioada comunista: „Nici o masa fara peste, nici un peste fara Aligoté de Macin“. Pentru un slogan national, ar trebui ca ceva ce ne apartine si ce este recunoscut in toata lumea ca fiind romanesc sa fie comunicat: „Din inima Carpatilor, pentru sufletul tau“. Sau poate varianta mai stiintifica: „Spatiul Carpato-Danubiano-Pontic, leaganul vinului bun“ (ar ajuta si la pozitionarea in spatiu). Am putea aminti si de vechimea acestei activitati in zona noastra, cu toate ca multe popoare au traditii si soiuri din vremea de demult (uitand ca filoxera a nimicit toate viile din Europa). Cred ca si o mascota nationala ne-ar putea ajuta in reprezentarea vinului romanesc.

luminita tzakis


Luminita Tzakis – Director National de Vanzari Crama Oprisor

Un slogan pentru o campanie de promovare a consumului de vin romanesc pe piata interna ar putea fi: „A venit vremea sa bem de CALITATE!“

In ultimii ani, ca urmare a finantarilor europene, dar si a eforturilor investitionale ale producatorilor, dotarile productive (plantatii, crame) din industria vinului romanesc au crescut considerabil din punct de vedere calitativ. Aceasta crestere se gaseste evident, si in produsul final – vinurile livrate pe piata. Consumatorii au acum la dispozitie o diversitate de optiuni de buna calitate, din toate regiunile viticole ale Romaniei. Au nevoie de timp si de curaj sa exploreze, precum si o minima dorinta de a se informa cu privire la ceea ce consuma. Producatorii incearca (in functie de posibilitatile fiecaruia) sa isi promoveze produsele de calitate, din acest efort avand de castigat consumatorul interesat.

MarianIvanescu

Marian Ivanescu

Business Development Manager & Branding 
Crama Alira 

„Apreciati valorile tarii, consumati vinuri romanesti!“ – Strainii le apreciaza si le confirma valoarea.

Exista un paradox. Cand plecam peste hotare, ne mandrim cu vinurile romanesti, le oferim cadou prietenilor straini cu titlu de mandrie „Vinuri produse in Romania“. Ezitam insa sa cumparam un vin romanesc de calitate cand avem o cina importanta in familie sau cand vrem sa ne impresionam prietenii romani. Aceasta diferenta de comportament apare deoarece consumatorul autohton inca are putine ocazii sa se intalneasca cu detalii despre vinurile romanesti din prezent, despre investitiile facute in acest sector in ultimii zece ani si, mai ales, deoarece a avut putine ocazii sa se convinga ca aplicam aceeasi metodologie de prelucrare a strugurilor precum cele mai moderne crame de peste hotare. Pe langa liniile tehnologice de ultima generatie, producatorii din Romania se consulta in foarte multe cazuri cu enologi din zone consacrate. Se profita astfel de experienta acumulata de acestia in podgorii renumite, pastrandu-se in acelasi timp si specificul soiurilor romanesti.

Cumuland acesti factori, rezultatele nu au intarziat sa apara. In cadrul concursurilor internationale, vinurile romanesti aduna medalie dupa medalie, confirmandu-li-se astfel calitatea.

In prezent, vinurile imbuteliate acopera toate segmentele de pret pe care consumatorul le poate accesa. Diferenta de pret este data de eforturile depuse pentru obtinerea unui anumit nivel de calitate si de innobilare a vinului respectiv.

Consumatorul nu ar trebui sa aiba nici un motiv de indoiala asupra calitatii vinurilor romanesti imbuteliate, referindu-ne aici la cele care trec de pragul de 15 lei – pret la raft.

adina vulcanvernisaj BMR


Adina Vulcan – Marketing Manager Domeniile Sahateni

Cred ca este destul de dificil ca tot vinul romanesc sa aiba aceeasi voce. Cred ca depinde foarte mult de segmentul de consumatori pe care producatorul il abordeaza si, in speta, de produsul pe care il are. Trebuie sa avem in vedere ca un vin pe care noi il catalogam „de volum“ se adreseaza unui anumit consumator, unui anumit obicei de consum, in timp ce un vin complex, gastronomic, se adreseaza unei alte tipologii si altor tendinte de consum.

Nu cred ca exista o „reteta“ pentru a crea un slogan reusit, dar cred cu tarie ca trebuie sa rezoneze cu publicul tinta si sa functioneze ca potentiator al povestii din spatele lui. Odata pusa la punct campania pentru promovarea consumului de vin romanesc pe piata interna, aceasta va avea un nume si o poveste pe care sloganul le va sustine – cred ca de aici ar trebui sa pornim. Povestea va avea, desigur, si o strategie care va fi implementata, iar sloganul text nu se potriveste tuturor canalelor. Ma refer aici la mediul online, unde un slogan se pierde pentru ca nu genereaza feedback si nici interactiune (suntem in lumea unde domnesc „Like“ si „Share“…). De aceea gasesc dificil sa ma gandesc la un slogan potrivit.

Pentru a fi un demers real si eficient in cresterea consumului de vin din Romania, sunt sigura ca un slogan de succes trebuie sa rezoneze cu emotiile, dorintele si valorile publicului tinta. Crearea unui slogan este o tema la care s-ar descurca mai bine niste oameni creativi din advertising .

Sergio Faleschini

Sergio Faleschini – Presedinte Vinarte

Sloganuri as putea sugera chiar cateva:

  • Vinul romanesc, poezia pamantului stramosesc
  • Vinul romanesc – intre traditie si potential
  • Romania, artizan al calitatii vinului autohton / Romania, vinul, o traditie si o pasiune.

Argumentele pentru aceste sugestii sunt multe. Istoria viticulturii romanesti este foarte veche, ea pierzandu-se in negura veacurilor. Chiar si legenda spune ca Dionysos – zeul vinului – s-a nascut in Romania. Zonele viticole din tara noastra au fost dintotdeuna deosebit de adecvate pentru cultivarea vitei-de-vie. De mentionat este si faptul ca in anii ’80, Romania devenise al saselea producator mondial. Calitativ, insa, vinurile erau – cu mici exceptii – mediocre. Noua istorie a vinului romanesc s-a scris practic dupa 1989, anii ’90 marcand renasterea viticulturii romanesti. Romania a inceput sa fie recunoscuta international drept o tara cu un mare potential vinicol – nu doar cantitativ (numarul 9 mondial), dar si calitativ. Ne vom afirma din ce in ce mai agresiv pe piata globala, in special cu soiurile autohtone: Feteasca Neagra, Feteasca Alba, Tamaioasa, Negru de Dragasani, Novac, Cramposie, Babeasca etc., solul romanesc oferind un habitat deosebit acestor struguri.

Conditia este aceea de a se pastra caracterul traditional, fara a ceda tendintei de a ne orienta spre modele si trenduri specifice gustului „international“.

Pentru a face un vin de mare calitate, trebuie sa stapanim trei elemente:

  1. pamantul – avem un terroir cu care numai Franta se mai poate lauda
  2. planta – care trebuie sa fie nobila, fara impuritati, sanatoasa si intretinuta pe toata durata anului (asemenea unui copil)
  3. specialistul – acel „geniu uman“, nascut si pregatit pentru a transforma strugurii in opera de arta.

 

Victor & George - Casa de Vinuri Cotnari
Victor Deleanu – Presedinte al Consiliului de Administratie Casa de Vinuri Cotnari

Consider ca un slogan interesant ar fi „Prin noi insine!“. Cu toate ca acesta lozinca ne va duce cu gandul la Vintila I.C. Bratianu, nu l-am ales din pricina unei anumite orientari politice. Pentru mine, „Prin noi insine!“ inseamna sustinerea producatorilor din Romania, indiferent de domeniul de activitate. Poporul nostru (imi displace termenul „consumator“ ) ar trebui sa inteleaga faptul ca Romania s-a orientat in ultimii ani spre calitatea produselor rezultate, raportul calitate-pret fiind unul de invidiat pentru Occident.

Din nefericire, romanii inca au convingerea ca tot ceea ce se produce la noi este de slaba calitate, cu toate ca multi nici macar nu au mai incercat de foarte mult timp produse romanesti. Lipsa de incredere a populatiei fata de stat si implicit fata de producatori (desi are la baza cauze politice, ea a fost extinsa si asupra mediului privat), dauneaza enorm economiei nationale si imaginii Romaniei.

Cresterea si sustinerea capacitatii de productie a Romaniei inseamna crearea de locuri de munca, cresterea remuneratiei angajatilor, taxe si impozite colectate in volum mai mare etc. Inseamna primul pas spre „Romania lucrului bine facut“ (repet, nu sunt sustinator al vreunui partid), catre care toti ar trebui sa tindem.

Romanii si strainii care sunt dispusi sa guste vinuri romanesti raman surprinsi de calitate, dar mai ales de raportul calitate-pret, si incep astfel sa inteleaga pasii pe care Romania i-a facut si pe care continua sa ii faca in directia buna.

Calitatea vinurilor produse in Romania a crescut si este in continua crestere datorita investitiilor masive din sectorul vitivinicol, acesta fiind cel mai performant la ora actuala (absorbtie de 100%). Datorita programului de reconversie, Romania beneficiaza de vita-de-vie de cea mai inalta calitate, care, impulsionata de terroir-ul existent, ofera struguri optimi pentru vinificare la cel mai inalt nivel. Tehnologia existenta pe piata noastra este, in multe cazuri, peste tehnologia de care dispun producatorii din statele cu „pedigree“, intrucat toate echipamentele tehnologice din Romania au fost achizitionate in ultimii ani. Enologii din Romania, straini sau romani, au studiat in mare parte in Occident, efort ce le confera o baza teoretica solida. Modul de prezentare a produselor romanesti a reprezentat un capitol caruia i s-a acordat o deosebita atentie in ultimii ani, producatorii investind sume importante in sticla, eticheta, capison si dop, rezultatul obtinut fiind impresionant. In concluzie, avem struguri de inalta calitate, ultimele tehnologii in materie de vinificare, enologi pregatiti si prezentare la cel mai inalt nivel.

De ce sa nu incercam vinurile romanesti ? De ce sa ne mai uitam in trecut, cand toti ar trebui sa privim spre viitor?

Odata cu globalizarea, statele incep sa isi piarda din identitatea nationala. In domeniul care ne intereseaza pe noi, ar trebui sa lucram la promovarea soiurilor autohtone, acestea fiind spectaculoase daca sunt vinificate corect! In statele recunoscute pentru vinurile de calitate, accentul este intotdeauna pe soiurile locale. Aceste state au inteles ca trebuie sa-si creeze o identitate nationala pe baza acestor soiuri, oferind astfel produse unice celor inclinati inspre consumul de vin. Ar trebui sa invatam din experienta acestor state, nu sa le copiem soiurilor vinificate.

„Prin noi insine!“ inseamna soiuri romanesti, enologi romani, producatori locali, din care va rezulta cresterea economiei si imaginii Romaniei!