Despre cifre, trenduri şi subiectivisme obiective

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Filling wine glass„Orice prost poate să ştie. Scopul, însă, este să înţelegi“. Se pare că, în urma confruntării cu vicisitudinile economiei, multă lume a citit spusele atribuite lui Albert Einstein şi şi-a suflecat mânecile, ca să se apuce de treabă. Să înţeleagă, adicătelea…

Evident, cum trăim în economia reală, totul se reduce la bani, la cifre, nu-i aşa?! Şi-atunci, un ipotetic manager român (orice comparaţie cu realitatea e exclusă!) unde să caute izvorul înţelepciunii?!? Fireşte, într-unul sau în mai multe fişiere Excel: matematica, zice-se, nu poate să mintă! Să facem un exerciţiu de imaginaţie, să încercăm să aflăm ce înţelepciune, ce bijuterii ale cunoaşterii sălăşluiesc în măruntaiele tabelare ale tehnologiei. Păi, în primul rând, managerul român vede acolo dacă e pe plus sau pe minus, şi cam cu cât. Foarte important, desigur. Apoi, din tabele se vede şi cât costă să produci („Mult! Prea mult! Dincolo era mai ieftin“, vorba cuiva de la TV) şi de unde mai pot să scadă costurile. Iarăşi, foarte important. Apoi, pentru cine ştie să scotoceasă şi să scuture bine Excelul (până mărturiseşte tot, he-he!), ar mai fi câteva indicaţii despre tendinţe: care produs merge mai bine, care mai prost. Evident, orice bun profesionist mai are câţiva aşi ascunşi în mânecă: alte tabele Excel, care arată ce face concurenţa, cum se mişcă piaţa în general. Ce se vinde şi ce nu, la ce preţuri, pe ce canale, cu ce promoţii, la ce marje etc.

De-aici încolo, uimitoarea maşinărie a creierului uman fiind bine alimentată cu date, începe să proceseze: unde se mai poate scădea un cost sau creşte o producţie, unde se mai poate optimiza o cheltuială, ce categorii de produse ar mai trebui incluse în planul de producţie, câţi oameni de vânzări ar mai trebui angajaţi, ce canal de vânzare ar trebui dezvoltat, cu ce instrumente etc. Matematica nu minte, e ştiut. Aşa încât, după câteva şedinţe de management, în care sunt implicaţi toţi cei de care depinde o bună planificare şi execuţie, se naşte Planul. Cu P mare, de regulă. Explicitat foarte pe scurt, Planul conţine un principiu simplu (al conservării energiei, s-ar zice): „să producem mai ieftin şi să vindem mai mult, mai scump, mai repede!“. La treabă, băieţi, puneţi mâna pe lopeţi! Planul dă cu plus, trebuie doar aplicat cu străşnicie.

Şi totuşi, cu toate matematicile din lume, când vine vorba de vin, uneori Planul nu iese. Ce motiv ar avea, ne putem întreba cu uimire? Doar cifrele dădeau cu plus. Adevărul e că vinul are şi o importantă dimensiune extramatematică. El înglobează – în afară de cifre – câteva elemente subiective extrem de importante: pasiune, onestitate faţă de caracteristicile locului de origine şi faţă de client, poveste cu credibilitate, gust. Vinul trebuie privit ca o relaţie de durată, care trebuie bazată pe încredere şi pe acceptarea adevărului obiectiv că partenerii au gusturi foarte subiective.

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...