Despre vin, si altfel: experiente multisenzoriale

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Articol de Loreta Budin //

jazz vinuri 100941121 thinkstockIn 2005, José Rallo, proprietareasa domeniului Donnafugata, dadea un recital „jazz si vin” la celebrul club Blue Note din New York. Cu un pahar in mana, descria vinurile produse pe domeniile ei, pentru ca apoi sa „atace” bucati clasice de jazz latino, cu vocea-i inconfundabila. In 2013 – anul culturii italiene in Statele Unite – experientele mutisenzoriale Donnafugata fac parte din program. Se dovedeste, inca o data, ca formula „arte & vin” da rezultate notabile.

Vinuri cu Swing

Acum niste ani, la Vinitaly, in pavilionul Siciliei, am degustat – si audiat – vinurile Donnafugata. Audiat, pentru ca proprietareasa domeniului, José Rallo, si-a facut un nume din a-si insoti produsele cu jazz si muzica braziliana, pe care le interpreteaza atat de bine, acompaniata de band-ul propriu.

E drept ca si vinurile merg perfect cu muzica: „canta” elegant pe papilele gustative – de incercat vinul din soiul Zibbibo, care emana si dulceata soarelui, si mineralitatea vulcanica a insulei Pantelleria- , iar etichetele aferente sunt opere de autor, fiecare cu povestea sa.

Experientelor multisenzoriale ale casei li se adauga si arta culinara: Donnafugata ofera retete in armonie cu vinurile si cu muzica. Insa insotirea cu muzele nu se opreste aici: de ani de zile, respectiva firma sustine atat sapaturi si cercetari arheologice, cat si un prestigios premiu literar. Intr-un interviu, José Rallo spunea ca, in medie, producatorii italieni cheltuiesc 3 % din profit pentru marketing/comunicare. Ea cheltuieste peste 10%, iar vinurile casei se vand in toata lumea.

Pulbere de diamante

Belle Epoque Perrier-JouetUn exemplu „super-premium” de insotire a vinului cu artele este cel oferit de sampaniile de top. E o strategie excelenta de pozitionare: sampania e pulbere de diamante, deci ii sta bine brat la brat cu artizani ai bijuteriilor de lux, designeri de renume, maestri ikebana, pictori, muzicieni s.a.m.d.

Belle Epoque Perrier-Jouët este marca de sampanie frantuzeasca imposibil de confundat: nu numai datorita savorii specifice, cat designului sticlei – o creatie Emile Gallé, figura marcanta a miscarii Art Nouveau. Din 1902, de la deja intrata in istorie colaborare cu Gallé, casa Perrier-Jouët nu a incetat sa conlucreze cu artisti internationali: sampaniile sale premium se insotesc cu produse exclusive de broderie, arta florala, design interior si vestimentar, muzica, pictura… si, desigur, orfevarie de lux.

Bijuteriile simturilor

Anemona japoneza, simbolizand adevar si sinceritate, l-a inspirat pe Gallé cand a conceput designul unic al sticlei de sampanie Perrier-Jouët. Artistul a convertit floarea intr-un motiv stilizat unic, sugerand fragilitate si transparenta. Si ce se putea potrivi mai bine cu licoarea exclusivista, decat o brosa Van Cleef & Arpels cu 450 de diamante si 259 de safire? Brosa reproduce motivul floral al anemonei lui Gallé – o reflexie in aur alb a vinului efervescent conceput ca o bijuterie a simturilor…

In aceeasi idee insotire exclusivista, argintarul de lux Christofle produce piese de orfervarie care incorporeaza anemona Perrier-Jouët, artistul floral japonez Makoto Azuma impleteste tablouri vegetale cu anemone, fashion designerul Isaac Reina lucreaza manual accesorii pentru sampanie, din piele ambosata cu motivul anemonei.

Festivalul stelelor cazatoare

film vieExperientele multisenzoriale nu sunt insa doar apanajul celor cu dare de mana. Peste tot in lume, din Europa pana-n Noua Zeelanda, festivalurile multisenzoriale sunt la ordinea zilei. In Franta, nenumarate chateau-uri organizeaza propriile lor festivaluri, atunci cand evenimentele culturale nu au loc si la nivel regional.

Un eveniment de acest gen, anuntat si pe Vinul.ro, este International Oenovideo Festival – cea mai importanta manifestare mondiala dedicata productiilor foto si cinematografice de inspiratie vitivinicola – care s-a tinut la inceputul lui iunie in Carcassonne, departamentul Aude (fosta provincie Languedoc). In Italia, regiunea Friuli-Venezia Giulia, care se straduie ste, de ani de zile, sa-si promoveze produsele vitivinicole si enoturistice, are un calendar impresionat de evenimente: intalniri dedicate pictorului naiv Jacun Pitôr, doua festivaluri de jazz, un festival de teatru, muzica si dans, unul medieval, unul al „stelelor cazatoare”… toate sub semnul vinului, desigur. Peste ocean, festivaluri dedicate vinului sunt cu nemiluita. In stil picnic: iesiri cu familia la iarba verde, barbecue-uri udate nu cu bere, ci cu licorile lui Bachus, concerte live, in timp ce baloane multicolore cu aer cald valseaza pe cer…

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...