Din nou, despre „o criză pe fond de dezinteres”

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Ca urmare a publicării articolului „O criză a vinului, pe fond de nepricepere și dezinteres”, semnat de Cezar Ioan, am primit pe adresa de e-mail a redacției o luare de poziție din partea lui Cesar Filip. Acesta nu mai are nevoie de prezentări, fiind deja cunoscut cititorilor noștri din paginile revistei, unde semnează „Jurnalul importatorului de cognac”, dar și din activitatea sa în domeniul HoReCa (Filip este fondator al restaurantului Ginger și membru ADAR). E vorba, după cum se exprimă chiar Cesar Filip, de „câteva comentarii pe marginea editorialului scris de Cezar Ioan in numarul 85/2015 al revistei vinul.ro”. Să-i dăm cuvântul lui Cesar Filip!

Suntem anacronici

Pentru că de multă vreme urmăresc editorialele scrise de el și în ideile și problemele pe care le exprimă, le identific și pe ale mele. Așa că, dragă Cezar, ne identificăm nu numai la capitolul prenume, ci la mai mult de atât, și pot să-ți spun că amândoi suntem anacronici.

Tu vrei să-i unești pe producători în promovarea vinului și să educi publicul, să deosebească vinurile adevărate de cele care se vând pe marginea șoselei, iar eu vreau să educ publicul că un restaurant poate servi și altceva decât carne expirată, vinuri “zborșite” și fițe. Se pare că nu este nici timpul, nici locul, și nu există nici publicul adecvat!

Cred că problema stă acolo, la gradul de înțelegere, la felul în care publicul percepe anumite noțiuni legate mult de nivelul de civilizație la care s-a ajuns.

Este clar că un efort conjugat al producătorilor de vin reuniți, în colaborare cu un partener media pe care să-l sprijine și să-l facă vizibil pe piață, ar duce la mai mult interes din partea publicului. Este, însă, o muncă ce poate dura ani și poate să nu se concretizeze niciodată. Tu încerci în revista ta să spui publicului multe informații despre vinuri, lucruri utile, lucruri care i-ar face să facă deosebirea dintre un vin bun și un vin mediocru.

Lumea nu are timp să citească

Foarte puțini înțeleg însă acest lucru și sunt dispuși să cumpere revista vinul.ro. Eu am revista ta în magazinul Infinity Drinks în baza contractului nostru de colaborare pentru promovare și de multe ori, când mi se pare că un client este mai receptiv, vreau să-i fac cadou revista ta.

Mulți refuză și spun că pur și simplu nu au timp să citească! De unde se documenteaza ei despre noutăți în ceea ce privește vinurile, chiar nu pot să înțeleg! Și atunci să mă mai mir că deși noi, Infinity Drinks, avem poate singurul magazin din țară care vinde vinuri dintr-un depozit climatizat la 12-14 grade, foarte puțini remarcă acest lucru și majoritatea sunt indiferenți la astfel de amănunte, care sunt de fapt condiții majore în păstrarea calității vinului.

Lumea nici nu e interesată să citească

Mai trist este, însă, că foarte puțini producători au sesizat acest lucru și au aderat la inițiativa mea de a înființa un “Salon Independent al Vinurilor Românești”, unde scopul principal să fie prezentarea vinurilor și nu neapărat volumul vânzărilor. Că sunt foarte mulți producători, poate mult prea mulți, care nu sunt abonați la revistă, este de-a dreptul hilar. Cum își instruiesc ei personalul din distribuție și vânzări, de unde știu ei cum și ce este pe piața internă și externă, de unde află ei despre potențialii concurenți? Nu există nicio altă revistă în România, nicio altă sursă de informare mai bună decât vinul.ro. Tu îți dai seama, Cezar, că la mine în magazin intră unii angajați pe vânzări, de la producători mai noi sau mai vechi, care habar nu au ce alte vinuri românești, în afară de ale lor, mai sunt pe piață? Majoritatea cred că ale lor sunt cele mai bune și trebuie să se vândă repede. Nu vreau să te supăr și te rog frumos să o iei ca pe o informație între prieteni, dar în 2-3 cazuri am avut de-a face cu oameni care lucrau în industria vinului și care nu știau de existența revistei. Atunci când au aflat de la mine nu am citit însă pe fața lor vreun interes.

Eu am avut ocazia să am de la un producător nou-nouț, no-name, 3 etichete dintr-un vin de calitate (să spunem medie) care și l-a retras din magazin dupa vreo 4 luni, pe motiv că nu am făcut “nu știu ce” cote de vânzare. Parcă ți-aș spune cine e, dar mi-e frică că nici tu nu știi de el, pentru că prin revista ta nu l-am văzut. El crede că a făcut cele mai bune vinuri și că toată piața îi va sta la picioare. Va veni însă ziua cand îi “va cădea cerul în cap” și va sta până la gât în stocuri de vin cu care să nu știe încotro. Atunci probabil că va apela din nou la mine, te va contacta probabil și pe tine – să găsim soluții de “marketing”.

Soluția?  Sex, manele, interlopi

Fă și tu un bine lumii vinului, dacă vrei de dragul meu, și afișeaza lunar, la sfârșitul revistei, o listă actualizată cu producătorii de vin din România. Poate în felul asta, aceștia o vor cumpăra, numai așa, ca să vadă care s-a mai născut și care a mai decedat. După cum vezi, ne învârtim într-un cerc vicios. Fiecare așteaptă parcă de la celălalt să se alinieze dorințelor lui, iar dorințele sunt cam divergente. Ironia este că, deși există din unele părți bune intenții, acestea nu se concretizează, interesele personale bulversându-le pe cele comune.

Dacă eu, la restaurantul Ginger, aș fi angajat vreo 2-3 fete mai închise la culoare să dea din buric și din fese, poate aș fi avut mai mult succes decât introducând nu știu ce meniuri și sute de băuturi fine distilate și vinuri. Am rămas însă credincincios convingerilor mele! S-ar putea să-mi pară rău cândva! În ceea ce privește revista vinul.ro, ce să spun? Dacă vrei mai mult auditoriu, pune și tu pe coperta revistei în fiecare lună câte un personaj d-ăsta mitic al societății noastre românești, cu vinul lui preferat: Regele Manelelor, Regele Gunoaielor, Regele Interlopilor, Regina Sexului… și vezi și tu ce mai găsești!

PS: În fiecare dimineață dau drumul la televizor și aud un cântec drag mie, care începe cu “Deșteaptă-te, române”. Și în fiecare zi trăiesc cu speranța să se întâmple fenomenul. Când mă gândesc că îndemnul ăsta vine de peste 150 de ani…

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...