„Faurar”, noile vinuri-semnatura din Ceptura

faurar-alb-de-ceptura-2009_mg_9341faurar-rose-ceptura-2009_mg_9332faurar-rosu-de-ceptura-2008_mg_9335Fara indoiala, prima mare surpriza a anului a fost lansarea „Faurar”- ului, un produs al Unicom, semnatura sub care, pana de curand, ieseau vinurile produse in Ceptura de Dan Balaban si Bogdan Costachescu – adica DAVINO.

Insa degustarea „in integrum” a liniei Faurar, alaturi de esantioane din editia limitata „Ceptura Clasic“, produsa exclusiv pentru Le Manoir (operatorul magazinului de delicatese Comtesse du Barry), a scos la iveala faptul ca poate fi vorba despre orice – numai despre vinuri entry-level, nu. Punctajele, pe care le veti gasi mai jos, demonstreaza din plin ca ne aflam, de fapt, in fata primelor semne de schimbare radicala a paradigmei pietei de vinuri din Romania. Alaturi de alte vinuri extrem de accesibile care si-au facut recent aparitia (linia “Frunza” de la Recas fiind un alt exemplu elocvent, pentru pragul de pret imediat inferior), Faurar-ul si Ceptura Clasic impun noi standarde de calitate in cadrul unui segment pe care fiecare producator l-a exploatat pana acum asa cum si-a dorit. Lipsa de consecventa, problemele „de exprimare”, lipsa caracteristicilor de soi, deteriorarea rapida la raft (care denunta o stabilizare insuficienta a vinului) sau, pur si simplu, defectele evidente au fost mereu o problema pentru vinurile romanesti oferite consumatorului pentru preturi intre 10 si 25 lei. Reactia consumatorilor a fost pe masura, segmentele cu cea mai importanta crestere in ultimul an fiind cel de sub 7 lei / sticla (unde se aplica eternul principiu „cat dai, atata face”), si cel de peste 40 de lei / sticla. Unde, din pacate, nu exista garantia ca vinul merita mereu pretul platit.

In cazul celor doua linii de la DAVINO, putem spune ca este vorba despre un moment indelung asteptat de catre toti iubitorii de vin care, pusi in fata unor vinuri chiliene, sud-africane sau australiene, aveau de fiecare data aceeasi reactie: „de ce la ei se poate, iar la noi, nu?”. Iata ca se poate! Raport calitate / pret peste asteptari (cu balanta mult inclinata spre calitate), prospetime, expresivitate, chiar si personalitate, modernitate, fara a pica insa in pacatul uniformizarii, si, mai ales, onestitate in aprecierea propriului produs. Pentru ca, la drept vorbind, asemenea punctaje s-au mai vazut la vinuri romanesti, insa prea rar la acest pret si aproape niciodata pentru o gama intreaga. O mentiune referitoare gama Ceptura Clasic, despre care multa lume se intreaba unde-si gaseste locul. Raspunsul este simplu: la intersectia dintre doi comercianti specializati in calitate, nasterea acestei game este naturala. Iar diferenta de pret, pentru vinuri aproape identice, este data nu doar de costurile de branding si comunicare, ci de numarul mic de sticle, care inseamna un ciclu mai redus de viata, garantia prospetimii si a bunului tratament (manipulare, pastrare etc.) pe drumul de la crama la consumator.

FAURAR, ALB DE CEPTURA 2009
Sauvignon Blanc, Fereasca alba, Riesling
DOC Dealu Mare

13,9% vol. alc.
Un cupaj elegant, impunator, in care cele trei soiuri isi fac simtita prezenta si se pun reciproc in valoare. Mirosul aduce a flori de vita de vie, grapefruit, ananas, drojdii si acea nota specifica vinurilor albe Davino, mineral-calcaroasa. Atacul propune niste senzatii dulci, care se perpetueaza pe tot parcursul gustativ, echilibrand tonurile efervescente si aciditatea ridicata. Finalul vine cald, lung si intens, de un verde-crud, aproape crocant.
Punctaj: 81 de puncte

FAURAR, ROSE DE CEPTURA 2009
Merlot, Cabernet Sauvignon
DOC Dealu Mare
14,4% vol. alc., sec
Nota de banana care se exprima atat in miros, cat si in gust, ii confera acestui vin o eleganta si o prospetime aparte. Atacul aduce senzatii dulci de para si cirese. Un echilibru foarte bun intre aciditatea ridicata, de grapefruit, si alcoolul bine integrat. Finis intens, cald si elegant, cu multe note de fruct.
Punctaj: 83 de puncte

FAURAR, ROsU DE CEPTURA 2009
Merlot, Cabernet Sauvignon, Feteasca neagra
DOC Dealu Mare
14,1% vol. alc., sec
Pe sub aromele intense si sobre de piper negru, cutie de lemn si piele se ascund niste senzatii dulci de visine amarui, curmale si stafide. Cu toate ca are o osatura taninoasa, vinul este catifelat, bine legat, cu un final condimentat, in care se evidentiaza o componenta minerala.
Punctaj: 82 de puncte

6 thoughts on “„Faurar”, noile vinuri-semnatura din Ceptura

  1. Unde am putea sa gasim acest vin si incepad de cand? Personal sunt foarte multumit de vinurile de la Ceptura si as vrea sa incerc si acest produs. Sper ca in afara de magazinele de specialitate vom putea sa il gasim si in hiper market-uri.
    Ati tot vorbit despre raportul calitate – pret in acest articol. Poate ar fi bine sa ne spuneti si in ce zona de pret se vor invarti vinurile din aceasta noua gama

  2. Care-i baiul cu magazinele de specialitate? Eu le prefer in dauna hyper,super,mega si micromarketurilor.
    Oamenii din magazinele de specialitate stiu ce vand, stiu ce sa recomande si stiu cum sa patreze sticlele de vin. Si am avut surpriza sa fie si mai ieftine ca in hypermarket.

  3. @razvan: editia limitata „Ceptura Clasic“, produsa exclusiv pentru Le Manoir (operatorul magazinului de delicatese Comtesse du Barry), asa cum am scris mai sus. Magazinul este in spatele Ateneului Roman, in partea stanga, oarecum peste drum de La Mama, pe partea cu Turabo, la 20 de metri spre parcarea Hilton. Vinurile sunt in jur de 20-22 de lei, din cate mi-aduc aminte.

  4. @radu: am fost acum vreo 4 saptamani la magazinul respectiv, iar personalul magazinului nici macar nu auzise vinurile Faurar, chiar daca le-am specificat ca sunt noua linie de la crama Ceptura

Comments are closed.