Încleștarea giganților, screamătul munților: Cotnari vrea Steaua, Vincon oamenii buni. Se mai oferă cineva?

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Două „alarme” au sunat zilele astea în redacțiile patriei și de pe restul globului (glumesc, nu trageți!), ca într-un duel (destul de neobișnuit, dată fiind „tăcerea radio” a pieței de vin în ultima vreme): mai întâi, compania Cotnari a anunțat că e dispusă să cumpere marca Steaua, iar la o zi distanță agenția Vincon-ului a trimis un comunicat (din păcate lipsește de pe site-ul lor, sau – mea culpa! – nu l-am găsit eu) referitor la campania prin care îndeamnă oamenii „de bine” din această țară să creeze „Harta oamenilor buni” – și oferă și premii pentru această activitate de onorare a celor care fac bine.

Mi se pare o confruntare (pașnică, desigur) între două curente de PR, ambele cu iz de falsitate și inutilitate:

unul de tip tabloid, izvorât din întunecimile pivnițelor lui Ștefan cel Mare și vizând audiența cât mai largă, cu orice preț (chiar și cu prețul „asocierii prin disociere de moștenirea lui Becali” – mă scuzați că nu fac referire la valorile mai solide ale echipei Steaua, deoarece nu prea mă pricep la fotbal; dar cred că oricum Becali a reușit în ultimii ani să apară la TV mai des decât echipa). Personal, nu cred că expunerea în orice condiții e chiar așa de bună, și cred că anumite „neseriozități” sunt taxate pe termen lung de consumatori (o dovadă în acest sens cred că este și dificultatea prelungită a Casei de Vinuri Cotnari în a convinge publicul pretențios că diferă fundamental de „fratele mai mare”, SA-ul, chiar dacă vinurile CVC sunt meritorii și memorabile);
al doilea curent, aparent mai „elevat”, izvorăște din niște birouri mai aerisite de agenții, dar adie tot a mucegai de pivnițe care se revendică de la același Ștefan Sfânt și constă în încercarea de a oferi „poporului” ceva ce politicienii întârzie să facă – adică motive de unire „întru bine” (cam forțată încercare, după umila-mi părere, având în vedere că brandul Beciul Domnesc nu știu să se fi remarcat anterior prin același gen de adresare) și oarecum futilă, dacă iei în considerare că în România aproape orice idee bună e aruncată imediat în derizoriu de „agenda publică a televiziunilor”.

Care curent va câștiga, mărturisesc că mi-e imposibil să ghicesc. Dar m-am gândit că nu s-ar cuveni ca tocmai singura revistă din România care e dedicată vinului să ignore această încleștare a titanilor, acest screamăt al munților. Mai cu seamă că mie, personal, mi se pare că rezultatul ambelor „travalii” (aici telespectatorii de fotbal știu despre ce prostie vorbesc) va fi nașterea unor bieți șoricei. De PR, desigur. Niște profesioniști din domeniu se vor bate pe umăr și se vor felicita pentru idei, fiecare dintre tabere încredințată că a făcut un lucru bun: unii că nu au cheltuit mai nimic pe expunerea media (costă puțin să faci declarații), ceilalți că și-au „elevat” clientul și încep să coaguleze simpatia publicului, iată!, și prin „proiecte de țară pe pozitiv”.

Indiferent de rezultat (până la urmă, nu-s banii mei cheltuiți nici pe anunțurile de cumpărare a mărcii Steaua, nici pe activități de cartare socio-geografică a faptelor bune din lumea asta), trebuie să felicit ambii producători (nu, nu pentru că uită în permanență de valorile profunde care stau la originea aprecierii de către public a vinurilor de calitate – aici e vorba de volume): e bine măcar că s-au apucat să facă ceva. Oamenii din greșeli învață.

* Acest text nu este un pamflet, dar poate fi citit ca atare.
Sunt și multe motive serioase pentru care cred că ambii „încleștați” merită cu prisosință felicitări sincere. Doar că nu în cazurile semnalate mai sus. Aa, și încă ceva: nu reușesc deloc să-mi dau seama cum se vor „pupa” vinurile de la Cotnari SA pe care le-am gustat la începutul acestui an – făcute în stil modern tehnologic și mai internaționalist aromatic – cu așteptările publicului care apreciază comunicatul despre salvarea mărcii Steaua.

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...