Vinurile romanesti in Germania: „Vindem nostalgie, placere”

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Cezar Ioan

La sfarsitul anului trecut, Asociatia Producatorilor si Exportatorilor de Vin din Romania (APEV), cu sprijinul programului german de asistenta WBF / GTZ, a organizat un turneu de promovare a vinurilor romanesti in trei orase: Berlin, Koln, Munchen. Roadshow-ul a avut ca scop cunoasterea vinurilor de la noi de catre profesionistii din domeniu si s-a materializat in seri de prezentare si degustare in cateva hoteluri de buna calitate. Curiozitatea din parte publicului specializat a fost mare, turneul romanilor facand sali pline peste tot. Asistenta a cuprins proprietari si manageri de magazine specializate, somelieri, manageri de restaurante, precum si reprezentanti ai unor retele de retail, interesati de comercializarea acestor produse. Cu ocazia acestui turneu, producatorii romani au avut ocazia sa-l cunoasca pe unul dintre cei mai activi promotori ai vinurilor noastre pe aceasta piata: Udo Kierer, un roman stabilit in sud-vestul Germaniei, care s-a apucat de afaceri acolo si caruia am avut ocazia sa-i iau un scurt interviu.

– De unde pana unde Lautarul OGH? De ce www.Lautarul.De si nu alt nume?
– Fiind primul magazin virtual romanesc din strainatate care ofera, pe langa alimente si vinuri romanesti, si o gama larga de muzica romaneasca, am cautat un cuvant vechi romanesc, care sa aiba legatura cu muzica. Am pornit afacerea in vara anului 2003, cu alimente, muzic, vinuri de la Cramele Recas, carti si casete video. Cele mai vandute produse sunt vinurile de Recas, deoarece si-au facut o imagine foarte buna in tara, lucru care se reflecta si pe piata externa. Un alt motiv este ca majoritatea clientilor nostri provin din Banat si se regasesc cu nostalgie, cu placere, in aceste produse. Dar oferim o gama destul de diversificata de produse romanesti, motiv pentru care avem nu numai clienti din Banat, ci si din restul tarii, stabiliti in strainatate. Culmea-culmilor, uneori avem chiar si clienti direct din Romania.

– Cum se vede azi Romania dinspre Germania? Cum o vad romanii de-acolo, cum o vad nemtii? Ca unul care cunosti bine atat Romania cat si Germania, ce sfat ai da producatorilor de vinuri pentru aceasta piata?
– Imaginea Romaniei in Germania pana acum a fost cam vaga: doar ce venea din cand in cand la televiziune, si acelea erau majoritatea negative: lucruri socante cum ar fi copiii strazii din Bucuresti si „comertul” cu acestia catre straini, imagini pe care prea putini au incercat sa le schimbe cu alte imagini, pozitive, din Romania, cum ar fi reclama pentru turismul si traditiile frumoase romanesti. Germania este o tara in care reclama joaca un rol foarte important in consumul populatiei, lucru de care trebuie sa tina cont si producatorii romani care vor sa-si faca cunoscute produsele. Deci as da un sfat producatorilor de vinuri romanesti sa inceapa sa faca reclama si in afara Romaniei. Intrarea in UE inseamna o posibila piata mai mare, dar cu siguranta si o concurenta mai mare, in tara cat si in strainatate.

– Unde functioneaza afacerea ta si cum ai promovat-o? Te intreb asta fiindca stiu ca ai si un magazin online, dar faci si vanzari directe.
– Sediul firmei, dar si magazinul, sunht in Rastatt, in sud-vestul Germaniei, langa granita cu Franta, intre Karlsruhe (Germania) si Strassbourg (Franta). Am inceput in ziare si pe internet si, cu ajutorul Primariei din Karlsruhe (oras infratit cu Timisoara) am avut onoarea sa fim prezenti si la televiziune.

– Care sunt vinurile romanesti cele mai cunoscute de catre clientii tai? Cum aleg ei un vin?
– Cel mai cunoscut vin romanesc este cel de Murfatlar, din cauza ca s-a exportat foarte mult vin vrac, care apoi s-a imbuteliat in Germania, si ani la rand s-a gasit in rafturile supermarketurilor, lucru care a fost cu doua taisuri – s-a gasit doar vin dulce si ieftin. Cunoscatorii de vinuri romanesti cumpara vinurile dupa placul lor, iar necunoscatorii imi cer indrumare. Facem multe degustari, unde urmarim a castiga potentiali clienti care nu cunosc inca vinurile romanesti, trimitem mostre la cerere, interesatilor. Organizarea acestui Roadshow a fost o idee buna, caci numai asa se pot castiga clienti cum ar fi magazine specializate de vinuri, hoteluri, restaurante etc. Supermarketurile cer de regula doar vinuri foarte ieftine, pe care producatorii romani nu sunt dispusi sa le ofere.

– Care a fost reactia comunitatii romanesti din Germania cand ai deschis magazinul? ´i-au cerut si alte produse in afara de cele cu care ai deschis?
– Reactia a fost pozitiva, lucru pentru care mai existam si acum. Cerintele au fost si pentru alte produse, de aceea cautam sa ne diversificam gama continuu, si asteptam cu nerabdare ca producatorii de branzeturi si produse de origine animala sa primeasca acceptul de a exporta in Germania, caci exista cerere mare.

– Daca ar fi sa faci o recomandare pentru cetatenii Romaniei dupa integrarea in UE, care ar fi aceea?
– Disciplina, punctualitatea, fidelitatea si seriozitatea sunt lucruri apreciate peste tot.

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...