Mai nou, mai mult CHARME

1 ovidiuSerile eveniment nu sunt o noutate pentru Charme Restaurant&Lounge. Cum nici meniurile gourmet nu reprezinta vreun debut pentru localul care, inca de la aparitie, si-a dorit, in primul rand, sa aduca consumatorul roman mai aproape de gastronomie. Opinia celor care au ajuns la Charme este ca, pana acum, a reusit. Dar triumviratul care traseaza directiile – Georgiana Bulugea si Ovidiu Burca, actionari, si Emil Manea, manager – stie ca greul abia urmeaza. Nu pentru ca „important nu e sa ajungi sus, ci sa te mentii acolo”, ci pentru ca, in industria ospitalitatii, trebuie sa oferi permanent ceva nou. Ai ramas ceva mai mult timp pe loc, gata, te-ai plafonat si ai murit. Charme, insa, vrea sa traiasca. Mult, bine si cu sarm.

Ideea unui restaurant a aparut de multa vreme in mintea lui Ovidiu Burca. „Inca din ultimii ani de juniorat ma gandeam ca ar fi frumos sa castig suficient din fotbal cat sa-mi permit sa deschid un restaurant. Bine, pe vremea aceea nu prea stiam eu cu ce se mananca aceasta afacere, dar imi placea ideea”. Sansa a fost de partea lui. Nu numai pentru ca, bun jucator, a reusit sa se impuna si, pe cale de consecinta, sa castige din fotbal, ci mai ales pentru ca a avut ocazia sa vada lumea si sa ia contact cu gastronomia adevarata. A existat un moment care i-a deschis ochii pentru acest univers pe care il reprezinta gastronomia. „Cand am ajuns in Ecuador, in 1999, impresarul m-a dus sa mananc intr-un restaurant cu specific basc, Taska Baska se numea. Pot sa spun ca a fost o dragoste la prima vedere. Era cu totul altceva decat bucataria cu care eram obisnuit”. Atins de virus, nu s-a mai putut opri. „In Japonia, un coleg de echipa brazilian, Thiago, m-a intrebat din primele seri daca sunt mofturos la mancare. I-am spus ca nu, asa ca m-a luat cu el la un restaurant traditional japonez. «Vei descoperi cea mai buna mancare din lume», mi-a spus. A avut dreptate, un an am mancat numai acolo. Pot spune ca descoperirea gastronomiei japoneze a fost cel mai bun lucru care mi s-a intamplat in Japonia”, afirma Ovidiu Burca.

Sa fie… bucatarie cu farmec

Intors in tara, gandul de a-si deschide un restaurant s-a transformat in obsesie. Iar in 2003 a avut prima discutie pe aceasta tema cu partenera de afacere, Georgiana. A contat mult ca se cunosteau din copilarie, Georgiana fiind fata nasilor lui. Dar, la fel ca si Ovidiu, nu avea pic de experienta in acest domeniu. Numai ca, tot spre deosebire de Ovidiu, avea in gena cultura afacerilor. „Eu am avut ideea, eu aveam pasiunea pentru gastronomie, pentru vinuri, insa Georgiana a fost cea care a venit cu managementul afacerii“. Timp de doi ani s-au documentat, au cautat spatiu, au facut proiecte. Nici macar numele nu s-a gasit prea usor. „A fost nevoie de un brainstorming cu prietenii. S-au vehiculat zeci de nume, inclusiv Zanzibar, pana sa ajungem la Charme (farmec). Dar cand am ajuns aici, ne-am decis imediat. Avea o anume rezonanta, plus ca e un nume care care ne pozitiona mai sus, acolo unde ne doream noi sa fie bucataria”.1 emil

In iunie 2005, pe harta industriei ospitalitatii bucurestene aparea, astfel, un nou punct de interes. Charme si-a creat repede o clientela, gratie unei bucatarii de inspiratie mediteraneana, mult peste ce ofereau multe localuri pozitionate in Centrul Istoric. „Nu era neaparat ceva foarte inovator in gastronomie, insa era ceva nou. Dar la fel de repede clientela s-a redus. N-a fost vina lor, ci a faptului ca strada Smardan intrase in reconditionare. „A fost un moment greu. Ajunseseram sa ne intrebam daca am luat decizia corecta. Ne chinuiam prin gropi ca sa ne sustinem propria afacere…”. Dar lucrarile s-au incheiat si Charme a iesit din nou la lumina. Noul manager, Emil Manea, si-a luat rolul in serios. La Charme s-au facut modificari de design, de mobilier, s-au reparat micile greseli, insa structura a ramas aceeasi, pentru ca „am stiut de la inceput ce ne dorim”. Noutatile n-au asteptat modificarea meniurilor pentru a fi aduse in atentia publicului, nivelul gastronomiei a facut permanent pasi inainte, meniul de vinuri s-a diversificat mereu. Iar evenimentele, fie cele create de Charme, fie cele la care a devenit partener, au fost de un real folos. „Experimentezi lucruri noi, ai parte mai repede de feedback, plus ca te ajuta sa te pozitionezi”, sustine Ovidiu Burca.

Surprize, surprize

_OPD8176_OKCharme va continua sa schimbe, sa inoveze. Planurile sunt ambitioase, insa oamenii sunt cu picioarele pe pamant. „Sigur ca ne gandim la o extindere, in alte locatii, insa pana la aparitia unei francize trebuie sa stapanim noi foarte bine proiectul de aici”, sustine Ovidiu. Managerul Emil Manea si bucatarul-sef Dorin Tituleasa, creatorii meniurilor gourmet care ne-au indulcit ultima luna de iarna, promit ca nu se vor opri aici. „Ne gandim sa cream un calendar anual de meniuri eveniment, in care vom cauta sa promovam atat bucataria romaneasca in format modern, cat si vinurile romanesti”, spune Dorin

charme poza

Tituleasa. „Romanul a evoluat, si-a educat gusturile, deja a inceput sa asocieze vinul cu mancarea. Iar noi vom continua sa promovam ideea ca exista un vin pentru fiecare fel de mancare. O vom face si pentru ca am avut rezultate, in ultimii trei ani vanzarea de vin la Charme a crescut spectaculos”, afirma Emil Manea. Poate ca aceasta crestere a vanzarilor i-a si determinat pe cei de la Charme sa comande un vin cu eticheta proprie.

Mai e mult pana departe, insa in Smardan nr. 12 lucrurile se misca. „Nu vom face greseala sa consideram ca am gasit reteta miraculoasa si sa incremenim intr-o anumita formula. Mai ales ca, acum, am scapat de barierele meniului mediteranean. Acum putem gati orice, cu conditia sa fie bun, frumos si cu gust”, spune Emil. Mai mult, Ovidiu Burca promite ca, la Charme, gastronomia romaneasca va fi sustinuta si promovata din rasputeri. „Sigur, va fi o interpretare moderna, insa trebuie sa demonstram ca exista o gastronomie romaneasca si ca are valoare. Am fost prin lume, am vazut ca peste tot valorile gastronomice sunt aparate si promovate cu sfintenie. Poate si pentru ca reprezinta cel mai puternic instrument de lupta impotriva globalizarii, care se manifesta si in gastronomie”.