Mega, dar nu si la vin!

2010Dezvoltarea retailului (supermarketuri sau cash & carry) a jucat un rol foarte important in evolutia postdecembrista a vinului romanesc. Piata de retail a contribuit la „democratizarea” vinului, apropiind consumatorii de acest produs. Aparitia rafturilor cu o oferta diversificata a facut din vin un produs accesibil pentru consumatori si a oferit producatorilor o noua modalitate de promovare. In cadrul lanturilor de retail au aparut si primele selectii, lucru ce i-a determinat inca o data pe producatori sa fie mai atenti la calitate. In acelasi timp, retailul a avut o contributie importanta si in educarea gustului consumatorilor, impunand prin selectia facuta, dar si prin politica de pret, anumite trenduri de consum. Putem afirma ca, pentru foarte multi dintre consumatori, supermarketul este locul in care intra in contact direct, fara intermediar, cu vinul imbuteliat.

Data fiind importanta acestui tip de comert pentru piata vinului, am hotarat sa realizam o analiza a ofertei de vinuri din principalele lanturi de retail din Romania. Am tinut cont de modul de prezentare, de diversitatea selectiei, de reprezentativitatea regiunilor viticole dar si de accesibilitatea ca pret a produselor si de promotiile facute de retaileri. Primul retailer analizat a fost Mega Image, retea in plin proces de expansiune in ultima perioada, cu o trecere din ce in ce mai mare in randul consumatorilor romani. Magazinele vizitate, in luna iulie, au fost Mega Image Ferdinand si Concept Store Gemeni, ambele din Bucuresti. Primul (Ferdinand) se numara printre cele mai mari din aceasta retea, din punct de vedere al suprafetei, iar al doilea (Concept Store Gemeni) constituie „declaratia de intentie” a grupului pe segmentul medium-plus.

Raft variat, atent asezat, dar concentrat pe entry-level

Portofoliul de vinuri din Mega Image Ferdinand este unul relativ variat, cu etichete ce provin din aproape toate regiunile viticole ale tarii, dar si cateva din import. Raftul are aproximativ patru metri, cu unele capete de raft dedicate promotiilor, o sectiune de aproximativ 1,5 metri cu importuri si un raft dedicat spumantelor si cocktail-urilor aromatizate pe baza de vin. La capitolul promotii, Mega Image, ca de altfel toate lanturile de retail din Romania, propune cateva oferte „atractive”, de genul „2+1 gratis” sau „reducere la a doua sticla”, care sunt in acelasi timp si capete de raft, bucurandu-se astfel de cea mai buna vizibilitate. In momentul vizitei, oferta de „2+1” era aplicata vinurilor JP Chenet, preturile pachetelor fiind intre 46,35 si 50,99 de lei, in functie de soiul si culoarea vinului. Un alt pachet promotional descoperit de noi a fost cel pentru vinurile Lacrima lui Ovidiu, produse de Murfatlar, reducerea de 30% pentru cel de-al doilea vin aducand pretul pachetului la 43,94 de lei. Alaturi de acestea, pe capetele de raft am mai gasit vinuri de la Vifrana (Chardonnay Bob cu bob – 20,99 lei, Cabernet Sauvignon Bob cu Bob – 17,69 lei), Cramele Halewood (Prahova Valley Feteasca Neaga Special Reserve – 20,34 lei, Cabernet Sauvignon Private Reserve – 16,95 lei), dar si cateva „capete de loturi” de la SERVE (am descoperit cateva sticle din gama Vinul Cavalerului care aveau eticheta veche), Crama Ceptura sau Vincon.

Asezarea vinurilor pe raftul din magazinul Mega Image Ferdinand (din verificarile noastre, aceasta amplasare nu difera foarte mult de la un magazin la altul din retea) este facuta in urmatoarea ordine: vinuri albe, vinuri rosii, vinuri rose si licoroase. Vinurile romane sti sunt separate in principiu de cele de import, insa nu este o regula generala, deoarece printre vinurile rosé si dulci mai sunt ratacite cateva vinuri de import. Fiecare culoare de vin in parte este impartita, atat cat selectia o permite, pe soiuri, pe verticala, lucru ce usureaza destul de mult alegerea unui anumit vin. Astfel, vinurile din Sauvignon Blanc sunt toate la un loc, la fel Fetestile Albe, Merloturile sau Caberneturile. O alta caracteristica a raftului de vinuri de la Mega Image este aceea ca vinurile cu pretentii sunt asezate sus, iar pe masura ce cobori spre baza, preturile scad. Astfel, la nivelul cel mai de jos al raionului se gasesc mai multe vinuri la 1,5 si 2 litri, din categoria economic, sau la Bag-in-Box. Cel mai ieftin vin din aceasta categorie este Muscatel demisec Vincon, la 2 litri, care costa 11,84 lei, mai ieftin chiar si decat multe dintre vinurile la BIB (La Crama 3 litri / 28,86 lei).

dscn5876_80340300

Selectia de vinuri albe de la Mega Image este mai mare din puncte de vedere numeric decat cea de vinuri rosii sau rose (ceea ce corespunde si cu situatia reala de consum din Romania). Comparativ cu alte tipuri de produse, unde selectia este una foarte variata si de calitate peste medie, oferta de vinuri din Mega Image pare sa fie una inferioara, nivelul mediu de calitate si pret incadrandu-se in segmentul entrylevel, lucru care nu deosebeste aceasta retea de altele din piata. Cea mai mare suprafata este detinuta de Jidvei, producator care are si cel mai ieftin vin la 0,75l, Craita Transilvaniei, la 7,69 lei. In principiu, raftul gazduieste etichete de la o mare parte dintre producatorii romani, cei mai bine reprezentati fiind Vincon Vrancea, Cotnatri, Murfatlar, Budureasca, Cramele Halewood, Corcova, Crama Basilescu, Casa Tohani etc. Cele mai scumpe vinuri albe gasite aici sunt cele din gama Crepuscul (Liliac Winery), HOM si Synon (Casa Olteanu), la aproximativ 32 de lei, La Cetate Chardonnay – Crama Oprisor (cel mai scump vin alb de pe raftul Mega Image – 48 lei), dar si cele din gamele exclusive Mega Image, precum Jirov, de la Corcova, si Epoque, de la Crama Basilescu. O mare atentie trebuie acordata anilor de recolta, deoarece am observat pe raft cateva vinuri albe din ani mai vechi: Sauvignon Blanc Jirov 2009, Negrini Sauvignon Blanc 2009, Premiat Riesling 2010, Premiat Jidvei 2010, Nec Plus Ultra Sauvignon Blanc 2010.

PRETUL MEDIU AL VINURILOR ALBE: pana in 20 lei

RECOMANDARI VINUL.RO: Rhein Riesling Budureasca 2012 – 22,9 lei, Sauvignon Blanc Vinul Cavalerului 2012 – 21,9 lei, Feteasca Regala Schwaben Wein 2012 – 12,99 lei, Sauvignon Blanc Castel Huniade 2012 – 19,07 lei, Riesling Castel Starmina 2012 – 20,35 lei.

Cateva varfuri pe raftul de rosii

In cazul vinurilor rosii, oferta este aproximativ asemanatoare cu cea de pe raftul de albe, dat fiind faptul ca provin de la aceiasi producatori. Zona cu cea mai buna reprezentare este Dealu Mare, iar producatorii cu cea mai mare prezenta la raft sunt Cramele Halewood si Vincon. Segmentul de pret vizat de acestea este tot entry-level, cu unele exceptii precum Merlot Prince Mircea – 47,75 lei, Merlot Menestrel 2008 – 37,9 lei sau Pinot Noir La Cetate – 48,36 lei. Apar aici si vinurile rosii din colectiile exclusive Mega Image: Unio Feteasca neagra + Cabernet Sauvignon – 54,9 lei, Unio Feteasca neagra + Merlot 49,9 lei, sau cele imbuteliate sub eticheta Jirov, la pretul aproximativ de 25 de lei. Cel mai ieftin vin rosu la 0,75l este Premiat Rosu Vincon, al carui pret este de 8,9 lei, mai ieftin si decat Sange de Taur (9,6 lei).

PRETUL MEDIU AL VINURILOR ROSII: usor peste 20 de lei, datorita aparitiei catorva vinuri mai scumpe.

RECOMANDARI VINUL.RO: Merlot Prince Mircea 2009 – 47,75 lei, Cabernet Sauvignon Castel Bolovanu – 32,79 lei, Cabernet Sauvignon Domeniul Coroanei Segarcea – 30,89 lei.

Rosé-urile: o oferta nu foarte convingatoare

Oferta de rose-uri este ceva mai redusa comparativ cu celelalte culori, fara mari „revelatii calitative”. Se regasesc aici etichete entry-level (Castel Huniade Rose – 19,07 lei, Busuioaca de Bohotin Casa de Vinuri Husi – 12,9 lei), dar si cateva vinuri din segmentul peste medie, precum Domeniul Coroanei Rose – 26,99 lei, Jirov Rose – 29,29 lei, Vinul Cavalerului Rose sau Arlequin Rose, produs de Crama Rotenberg. Cele mai ieftine reprezentante ale culorii sunt Pacuiul lui Soare Rose (Domeniile Ostrov) – 11,99 lei, la 0,75l, iar la 1,5l, cel mai ieftin este Proles Pontica 2010 – 16,29 lei.

PRETUL MEDIU AL VINURILOR ROSE: aproximativ 20 de lei

RECOMANDARI VINUL.RO: Vinul Cavalerului Rose 2012 – 24,79 lei, Domeniul Coroanei Segarcea Rose – 26,9 lei.

Vinurile de import si plusul Concept Store

La categoria vinuri de import, se pare ca grupul foloseste pentru magazinele Mega Image si Shop & GO aceeasi strategie ca si in cazul ofertei de vinuri romanesti, prezentand mai ales vinuri din segmentul economic, cu doar cateva exceptii. Pot fi gasite aici vinuri din Spania, Italia, Franta, Chile, Portugalia. Unele sunt aduse in Romania de importatori precum Alma Tim si Lerida, insa exista si cateva importuri proprii. Sunt prezente si cateva chateau-uri bordoleze, dar fara mare notorietate, dar si nume din Lumea Noua care au facut cariera in Romania, precum Concha y Toro, El Emperador sau JP Chenet. Cel mai scump import este Faustino V Reserva – 60,79 lei, iar cel mai ieftin este un Cabernet Pays D’Oc la 9,9 lei. Mult mai interesanta este insa oferta de vinuri spumante, aici regasindu-se nume mari din Champagne (Lanson, Moet & Chandon, GH Mumm, Le Roy Duval, marca proprie 365, Louis Delder), prosecco- uri (Mionetto Valdobbiadene) si cremant-uri, vinuri cu un raport pret calitate bun, intre 19,99 si 219 de lei. Cu toate ca spumantele mai sus amintite stau pe acelasi raft cu Angelli, Zarea si Dorato, spumante si cocktail-uri acidulate pe baza de vin romanesti, ele sunt bine pozitionate. Situatia este mult mai buna insa in Concept Store Gemeni, unde, in afara de oferta mai sus-prezentata, mai exista si o „insula” de selectii, o ampla gama de vinuri premium si ultra-premium. Pot fi cumparate vinuri romanesti de colectie din 1980, din game precum Oenoteca Vincon, preturile fiind intre 35,99 si 89,9 lei, dar si vinuri de import din Franta, Italia, Spania sau Chile. Cele mai cunoscute marci straine prezente sunt Banfi, Chateau Ksara, Dom Perignon (822,9 lei), Veuve Cliquot, Martell, Marchesi Antinori, preturile variind intre 47,9 si 237,9 lei, cu o medie de peste 90 de lei. Dintre vinurile romanesti ce pot fi gasite aici amintim Merlot Rotenberg – 64,9 lei, Cabernet Sauvignon Soare – 103,9 lei sau Dragaica Rosie – 92 lei.

RECOMANDARI VINUL.RO: Lussac Saint Emilion – 44,9 lei, Villa Maria Sauvignon Blanc – 64,9 lei, Sauvignon Blanc La Verriere – 47,49 lei.

Fotografii: www.mega-image.ro

Cum ti se pare?