„Niciodată nu ştii suficient despre vin, dar cu educaţie şi atenţie la detalii, poţi învăţa multe”

imre_wset

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Deşi au început recent în România, spre a doua jumătate a anului 2014, cursurile WSET,  susţinute de Imre Szakacs-Orha, trainer autorizat WSET şi general manager Wine-in-Business şi Consult Scolari, se bucură de o popularitate peste aşteptări. Până în primăvara aceasta, iubitorii vinului de la noi au avut acces la Level 1 şi 2 (fie ambele, fie primul nivel), însă recent – în premieră absolută la noi – , Wine-in-Business a obţinut autorizarea internaţională pentru a susţine Level 3. Imre ne-a povestit mai multe despre această noutate, precum şi despre celelalte activităţi pe care le pregăteşte prin asociaţia sa.

imre_wset-Să începem cu noutatea principală, susţinerea Level 3 WSET pentru prima dată în România. Vorbim de un stadiu avansat de aprofundare a culturii vinului; ce înseamnă el mai precis?
– Într-adevăr, suntem extraordinar de bucuroşi pentru că am muncit foarte mult în ultimii doi ani pentru acest privilegiu. Primul pas a fost să obţin diploma WSET la Weinakademie din Osterreich pentru a mă putea concentra complet asupra acestui lucru. În perioada 17 – 23 martie, am avut prima serie de cursanţi pentru Level 3 – lista fiind fully booked, în condiţiile în care l-am anunţat în decembrie 2015. S-au înscris persoane atât din industria vinului, dar şi pasionaţi, pur şi simplu, care, au trecut însă examenele Level 1 şi Level 2. Un alt motiv de bucurie pentru noi este prezenţa lui Frank Smulders, Master of Wine (Frank Smulders este al doilea specialist de vin din Europa care a obţinut titlul Master of Wine, o autoritate în domeniu la nivel internaţional, n.a). Eu l-am avut trainer la Academia de Vin din Osterreich şi sunt convins că atât cursanţii, cât şi colegii mei au de învăţat multe de la el. Avem standarde ridicate şi nu ne abatem de la ce ne propunem. Calitatea e trademark-ul nostru.

-Cine ar trebui să urmeze Level 3?
În primul rând, oamenii din domeniu – reprezentanţi ai cramelor, proprietari de restaurante, wine shop-uri şi wine bar-uri, somelieri, agenţi de vânzări – oameni din horeca şi retail care au legături directe cu industria. Nu excludem evident, iubitorii de vin, care vor să facă acest curs, pur şi simplu, de plăcere. Level 3 oferă cunoştinţe aprofundate despre stiluri diferite de vinuri ale lumii şi marketing, potenţialul lor de învechire al vinurilor, preţuri. Cursanţii învaţă degustarea Systematic Approach. Se degustă circa 100 de vinuri, spumante şi spirtoase. Examenul consta în întrebări – o parte teoretică –  şi degustarea a două vinuri cu note complete. Dacă vrei să ai o afacere cu vinuri de import sau să fii capabil să plasezi vinurile româneşti în context internaţional, Level 3 este indispensabil. E, de asemenea, important pentru cei ce vor să se înscrie la WSET Level 4 Diploma in Wines and Spirits.

„Cursurile acestea nu înseamnă numai studiu, înseamnă şi networking: oamenii se împrietenesc pe reţelele sociale şi adoră să-şi povestească experienţele.”

-Ce ne poţi spune despre interesul publicului român, care e feed back-ul?
Wine-in-Business este primul centru autorizat WSET în România şi a avut o perioadă fantastică. Din ce în ce mai multe persoane sunt interesate de cursuri, în special în Bucureşti, dar capătă popularitate şi în ţară. Oamenii vor să afle mai multe despre vin şi realizează că, uneori, e nevoie de mai mult decât de un simplu „îmi place” sau „nu-mi place”. Într-o proporţie covârşitoare, de 80%, am avut la cursuri iubitori de vin pur şi simplu, iar profesionişti din industrie cam 20%. La ultimele serii însă, am observat că producătorii de vin au început să-şi trimită angajaţii la ambele nivele de studiu. Interesant e că, la început, s-au înscris mai multe doamne, acum sunt mulţi bărbaţi. Anul trecut, am avut circa 200 de cursanţi. Nu acceptăm mai mult de 12 -14 persoane pe serie; în general, ne limităm la 10 – 12.
Ce îmi place cel mai mult şi mi s-a întâmplat şi mie e faptul că oamenii capătă mai multă încredere şi înţeleg că pot învăţa o grămadă de lucruri despre vin cu puţină educaţie şi atenţie la detalii – învârt vinul în pahar, ţin paharul de picior, îl pun pe fundal alb să observe contrastul culorii şi intensitatea vinului. Eu ştiam multe despre vin (însă niciodată destul) când am făcut cursurile WSET, dar nu aveam o sistematizare. Cunoştinţele mele erau oarecum împrăştiate, acum sunt organizate. Oamenii au o bază, apoi o coloană vertebrală, apoi carne pe ea. Aşa e şi aici. Unii devin însă încrezători prea devreme. Întotdeauna le spun să rămână modeşti să nu arunce cu boomerangul. Am început de la zero şi, după un studiu îndelungat, ne întoarcem la zero, dar e vorba de ceva complet diferit. Este stabil şi clar ce se obţine.”


foto pt caseta women in business- Spune-ne câte ceva şi despre celelalte evenimente pe care le organizaţi. Aţi anunţat, de exemplu, un amplu eveniment Women in Wine Business. Cum se va desfăşura, ce invitate veţi avea?

Pe lângă pregătirea mea personală şi a oamenilor, conceptul Wine-Wine este o a doua mea mare pasiune profesională. Mi-am propus ca toate evenimentele noastre să aibă rol educativ. Wine-in-Business este divizia educativă a asociaţiei Consult Scolari, un ONG care nu vizează profit, însă se străduieşte să acopere cheltuielile evenimentelor. Din fericire, avem mereu sprijinul sponsorilor, iar echipa noastră face treabă bună.
Women in Wine business va avea loc pe 7 mai la hotelul Novotel şi va cuprinde nu mai puţin de 6 masterclass-uri, toate susţinute de doamne din industria vinului: Silvia Franco (Nino Franco Prosecco, Italia); Julia Walch (Elena Walch winery), Alto Adige (Italy), Patricia Toth (winemaker Planeta Winery, Sicilia, Italia) Janica Tomic (Tomic Winery, Croatia), Ileana Kripp (proprietara Ştirbey) şi Lucia Freitas (Portugal). Vom urma o sesiune întrebări şi răspunsuri şi networking. Ne bucurăm şi de spijinul vostru, Vinul.Ro. Pentru la anul, ne dorim un eveniment şi mai amplu.

-Ce urmează pentru tine personal şi profesional? Spuneai că îţi doreşti să intri la Institutul Master of Wine
În calitate de CEO al asociaţiei noastre, mă ocup şi de alte lucruri pe lângă educaţia în domeniu. Mi-am propus să intru la Institut, examenul e în iunie, iar dacă reuşesc, o vă spun atunci mai multe. Şi familia mea este o preocupare zilnică importantă.

- Ştiu că ai o plantaţie de viţă de vie. Ţi-ai propus ceva concret pentru ea?
Am aproximativ un ha de viţă de vie, o moştenire de familie pe care o administrez cu soţia şi părinţii mei. Mi-ar plăcea să obţin aici un Riesling foarte bun şi un Cabernet Franc încântător, dar asta se face în timp, bineînţeles. Ce a început tatăl meu, duce eu mai departe, apoi sunt sigur că fiul şi nepotul meu vor face treabă bună. Dar sunt răbdător, iau lucrurile step by step, nu-mi place să-mi fac planuri nerealiste.

Print
wine_in_business_logo

 

 

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...