O lecție (personală) neplăcută după degustarea Paul Mas & rețete din Languedoc de la Vinexpert

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Satisfacția este sentimentul pe care îl aștepți când participi la o degustare organizată de un importator competent și unde vinurile sunt atent „împerecheate” cu bucate gătite bine, după rețete tradiționale din aceeași zonă de origine. Și totuși – cu scuzele de rigoare pentru organizatori! – incursiunea gustativă în Languedoc alături de vinurile Paul Mas a avut pentru mine și un efect neașteptat, neplăcut de frustrant.

Alexandre Meunier Paul Mas
Export managerul pentru Europa, Alexandre Meunier, a susținut prezentarea Paul Mas de la Vinexpert

Mai întâi, o lungă paranteză: Domaines Paul Mas este un producător mare, care deține 550 de hectare în proprietate și are contracte de parteneriat pentru preluare de struguri cu mulți cultivatori independenți care totalizează alte peste 1.300 de hectare, în unele dintre cele mai bune zone din Languedoc. Deși familia Mas are o istorie în vin datând de la 1892, abia în ultimele două decenii a atins o faimă (și o distribuție) internațională în 55 de țări de pe patru continente, sub o filosofie de tip „New World Attitude for Old World Wines”. Brandul Arrogant Frog, o autoironie asumată cu mândrie, care a jucat un rol extrem de important în această expansiune și este probabil aproape la fel de cunoscut ca și numele producătorului, este „flancat” de o garnitură conținând zeci de alte vinuri savuroase, fiecare un „overachiever” în segmentul lui de preț și reprezentativ pentru zona și soiurile de proveniență. Două dintre secretele acestei varietăți le constituie, cu siguranță, faptul că Domaines Paul Mas abordează agricultura în manieră organică, pe de o parte, și că prelucrează strugurii, maturează, învechește și îmbuteliază vinurile în zece crame diferite, acordând astfel fiecărei producții regionale atenția cuvenită.

Dar să revin la frustrarea resimțită în urma degustării: importatorul a pus la dispoziție numai vinurile cele mai ieftine de la Paul Mas! Nu acuz pe nimeni de zgârcenie. Dar, ca un (relativ) bun patriot, iubitor de vin și inițiator al mișcării „Cercul de Fetească” – care-și propune să promoveze soiurile (și regiunile) românești – am resimțit acut concurența pe care o fac, pe o piață din ce în ce mai globalizată, vinuri franțuzești între 34 și 66 de lei preț de raft în România (unul singur, de fapt, restul fiind sub 46 de lei, cu tot cu TVA) care sunt în același timp relevante în raport cu soiul și cu regiunea de origine, savuroase, ieftine și cu un marketing de nivel mondial. Nu sunt „cele șapte minuni ale vinificației franceze”, repet: sunt vinuri care ajung între 34 și 66 lei preț de raft, cu TVA inclus, în România.

O altă paranteză, scurtă de această dată, dacă tot a venit vorba de marketing de nivel mondial: într-un clasament întocmit de revista Drinks International pe baza răspunsurilor din partea unui panel de profesioniști internaționali din domeniul vinului și intitulat „Most Admired Wine Brands”, Paul Mas a fost votat în 2015 pe locul 16 la nivel mondial. Imediat după Chateau Haut-Brion și înaintea Chateau Mouton Rothschild.

Să revenim… Spuneam că importatorul a prezentat doar vinurile cele mai ieftine de la Paul Mas. Și asta a fost frustrant: cum niște vinuri atât de savuroase, de ușor de înțeles și totuși complexe și reprezentative pentru Languedoc, reușesc să fie atât de ieftine. Cu mândrie națională, aș fi vrut să-i opun „invadatorului” broscar arogant cel puțin câțiva „adversari” la fel de puternici (și de ieftini). Mi-aș fi dorit ca ale lui să fie mai scumpe, ca să am o bază mai largă de recrutare de vinuri patriotice și de bune care să-i arate lui, invadatorului. Sau măcar să am o scuză. Dar n-a fost să fie.

În limbajul comentatorilor sportivi, n-aș ști să spun acum dacă adversarul „ne-a bătut cu rezervele”, „și-a dorit mai mult victoria” sau dacă, dimpotrivă, „strategia echipei noastre naționale, de a trage de rezultat”, a precumpănit. Oricum, am rămas cu speranța: România e o mare țară producătoare de vin, consumatorul e naționalist, importurile nu vor avea niciodată o cotă semnificativă pe piața internă. A rămas, însă, și amărăciunea că – dacă într-adevăr suntem atât de mari producători și probabil nu vom putea să consumăm intern tot ce se produce – va trebui să înfruntăm adversari atât de puternici pe piața internațională. Felicitări!

Ratza

Pentru pasionați! La degustarea de la Vinexpert s-au prezentat, alături de câteva rețete gastronomice clasice din Languedoc, următoarele vinuri pe care îmi face plăcere să vi le recomand:
Cremant  Prima Perla Rose
Paul Mas Estate Sauvignon Blanc
Vignes de Nicole Chardonnay Viognier
Arrogant Frog Syrah Rose
Arrogant Frog Croak Rotie Syrah Viognier
Vignes de Nicole Cabernet Merlot
Vin de desert: Arrogant Frog Lily Pink Pad Sparkling Rose

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...