Piața românească e cea mai importantă din Europa pentru noi și trebuie să ne ridicăm la nivelul ei

Gheorghe Arpentin

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Gheorghe Arpentin este directorul Oficiului Național al Viei și Vinului. În trecut, Gheorghe Arpentin a fost preşedinte al Uniunii Oenologilor din Republica Moldova. În prezent, este și expert al Organizaţiei Internaţionale a Viei şi Vinului (OIV) și degustator autorizat.

Este GoodWine-ul un eveniment important pentru producătorii de vin din Republica Moldova? Au fost îndeplinite așteptările producătorilor de vin din Republica Moldova, în raport cu GoodWine 2017, ediția de toamnă?

Wine of MoldovaTrebuie să îi întrebăm pe participanți, deoarece ei urmăresc îndeaproape rezultatele expozițiilor sau târgurilor de aceste gen. Noi ne străduim să comunicăm, să pregătim terenul ca să vină clienți și GoodWine este o expoziție care este oarecum tradițională pentru noi, deoarece participăm acum al patrulea, al cincilea an. Ne dorim să fortificăm prezența vinului moldovenesc pe piața din România, fiindcă din septembrie piața României a detronat Polonia și a devenit prima piață pentru vinul moldovenesc, dacă ne referim la o țară europeană.

Pentru 2018 noi pregătim un plan de promovare a vinului mai consistentă, astfel încât să fim mai aproape de consumatorul român, să prezentăm diversitatea, calitatea vinului moldovenesc. Acum suntem în perioada de pregătire și târgurile reprezintă unul din mijloacele de promovare. Deci în afară de asta o să avem în vedere diferite canale de comunicare, rețele de comerț sau HoReCa, diferite evenimente pentru consumatori, pentru jurnaliști, pentru cei care scriu despre vin. O să fie un program foarte diversificat, deoarece România fiind prima piață pentru vinurile moldovenești, suntem obligați să fim la nivelul ei.

Cum fi se pare GoodWine-ul anul acesta comparativ cu cel de anul trecut?

Producătorii își doresc contacte mai calitative atunci când participă la GoodWine. Așteptările producătorilor diferă în funcție de nivelul acestora, deorece unii sunt deja prezenți pe piața românească, dar sunt unii care nu au nimic, deoarece sunt la început. Din prisma participării la un târg este greu să îi satisfaci pe toți. Unii vin pentru consumatori și în cazul acesta vor să își prezinte vinul la cât mai mulți consumatori, iar alții vin să caute parteneri. Asta ne obligă ca în 2018 să segmentăm, să venim la expoziții, la târguri de acest gen cu producători care deja sunt pe piața românească și pentru ceilalți care încă nu și-au găsit încă o portiță de intrare pe piața românească să organizăm evenimente dedicate nevoilor lor. Mă gândesc la evenimente mai restrânse, cu somelieri, cu importatori, cu distribuitori, cu cei care lucrează pe rețea.

Ca o concluzie, dacă ne uităm la dinamică, eu cred că anul acesta este mai bine. În opinia mea, chiar e mai bine. Am avut foarte multe contacte. La nivelul vinului moldovenesc, trebuie să comunicăm. Suntem ca la artileria grea. Trebuie să pregătim cu mult timp înainte terenul pentru infanterie, care vine din urmă. Noi investim în acest aspect. După cum vedeți, sunt investiții din partea sectorului privat și a celui public. Prin urmare, mi se pare că anul acesta la GoodWine este o dinamică, avem mai mulți vizitatori, dar rezultatele finale le vom vedea după câteva zile, după ce vom prelucra chestionarele completate de producătorii de vin din Moldova, participanți la GoodWine.

Ce le putem spune turiștilor români despre turismul viticol din Republica Moldova?

Românii pasionați de turismul viticol le spunem să ne viziteze. Din ce în ce mai multe crame își îmbunătățesc infrastructura și condițiile de primire a oaspeților. Oficiul Național al Viei și Vinului a creat un departament special, care-i dedicat oenoturismului și care se ocupă acum reviziuirea a tot ceea ce avem în materie de oenoturism, să evaluăm infrastructura, să definim produsele turistice. Și noi ne dăm seama că turiștii nu vin pe termen lung, dar sunt turiști care vin pentru weekend și dacă nu suntem conectați la rutele turistice din România sau Ucraina este cam dificil să atragem turiștii. Acesta este un element din strategia noastră ca să avem rețelele foarte bine conectate la România și la Ucraina, în primul rând vecinii noștrii. Mesajul pentru turiștii români este că ei au toate condițiile  să vină în Republica Moldova. Avem 12 vinării care sunt foarte bine puse la punct și își așteaptă oaspeții.

Raluca Dumitrana

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...