Momentan, relativ putina lume de la noi a auzit despre conceptul Fairtrade (comert echitabil), dar si mai putina a incercat vinurile produse si comercializate in concordanta cu principiile de activitate ale acestei organizatii globale.
Fairtrade International (FLO) are ca scop reducerea saraciei din tarile aflate in curs de dezvoltare, precum cele din Africa, Asia si America de Sud. Reuseste sa-si indeplineasca misiunea nu prin donatii si acte caritabile, ci prin stabilirea unor relatii directe si de lunga durata cu producatorii dezavantajati. Fairtrade functioneaza ca un parteneriat care faciliteaza accesul producatorilor la pietele dezvoltate si garanteaza in acelasi timp si un pret minim pentru produsele si serviciile oferite de acestia. Pretul minim este in concordanta cu preturile de pe piata mondiala si are scopul de a acoperi costul productiei si de a fi si aducator de profit. Profitul obtinut de producatori este folosit pentru imbunatatirea conditiilor de viata si pentru protejarea mediului inconjurator. Miscarea socio-economica pornita de cei din spatele organizatiei urmareste atat plata unui pret corect pentru produsele comercializate, cat si desfasurarea muncii in conditii corespunzatoare si sigure, stoparea exploatarii minorilor si abuzurilor la locul de munca, plata asigurarilor medicale, incurajarea spiritului antreprenorial si incurajarea metodelor de cultivare sustenabile.
Ce inseamna Fairtrade pentru vinuri
Incepand cu anul 2002, toate produsele care provin din practicarea comertului echitabil poarta pe eticheta logo-ul organizatiei. Consumatorul poate, in acest fel, sa identifice cu usurinta produsele care contribuie la ajutorarea celor defavorizati. Astfel, raioanele de vinuri din supermarketurile partenere Fairtrade prezinta cu mandrie o varietate destul de mare de produse care poarta acest logo. Majoritatea vinurilor Fairtrade provin din Argentina, Africa de Sud si Chile.
Cel mai mare producator de vinuri Fairtrade este Africa de Sud, cu doua treimi din cele 21,8 milioane de sticle Fairtrade vandute in 2012. 5% din productia locala de vin este certificata de organizatie, ceea ce a contribuit la imbunatatirea conditiilor de viata a peste 12.000 de locuitori ai comunitatilor din Western Cape. Poate ca cifrele nu par atat de impresionante, dar schimbarile realizate in urma acestor cifre sunt reale si majore pentru comunitati: apa potabila, infiintare de scoli, conditii de viata decente. Toate acestea, posibile datorita platii corecte a muncii si a materiilor prime.
Atat in Chile, cat si in Argentina, numarul producatorilor mici care indeplinesc conditiile pentru comert echitabil este in crestere. Ceea ce va conduce nu numai la ajutorarea localnicilor, dar si la cresterea varietatii si calitatii vinurilor Fairtrade.
Momentan, putem gasi sub sigla comertului echitabil vinuri din soiuri precum Pinot Grigio, Chenin Blanc, Torrontes, Malbec, Cabernet Sauvignon si Shiraz. Pretul de vanzare al unei sticle variaza de obicei intre 6 si 12 euro, cu mentiunea ca in tari precum Suedia, cu principii etice bine definite si larg raspandite, consumatorul achizitioneaza si vinuri Fairtrade premium, fiind dispus sa plateasca un pret ceva mai ridicat.
Un efort imposibil fara participarea marilor retaileri
Intr-un efort de a promova aceste produse, marii comercianti din Marea Britanie au luat decizia de a aplica un adaos comercial mai mic pentru vinurile Fairtrade, astfel incat consumatorul sa nu fie nevoit sa plateasca diferenta de pret survenita din practicarea comertului echitabil. Trebuie sa amintim si faptul ca supermarketurile britanice au fost cele care au preluat initiativa si au colaborat cu organizatia Fairtrade inca de la inceput, pentru a stabili criteriile si standardele pe care un vin trebuie sa le indeplineasca pentru a purta aceasta sigla si a fi preluate spre vanzare.
Intentiile celor din Fairtrade, dar si ale partenerilor sai, sunt cu siguranta demne de lauda. Dar daca aducem in discutie si calitatea vinurilor de sub aceasta sigla, trebuie sa mentionam ca – ocazional – aceasta este aspru criticata de catre expertii in domeniu. Fiona Beckett, editor al revistei Decanter, declara in februarie pentru The Guardian ca i se pare o adevarata provocare sa gaseasca un vin Fairtrade pe care sa-l recomande cititorilor. In conditiile in care, cu un an in urma, scria despre faptul ca se observa o imbunatatire a calitatii vinurilor care poarta aceasta sigla.
Calitatea e asteptata sa creasca
Contestarea calitatii porneste de la faptul ca la baza oricarui vin bun stau struguri de calitate buna, in timp ce strugurii folositi de catre producatorii Fairtrade provin de obicei de la cele mai „dezavantajate” podgorii, localizarea acestora lasand de dorit in ceea ce priveste solul, altitudinea sau clima. Toate aceste elemente negative par sa se oglindeasca, deocamdata, in gustul final al vinului. Speranta, insa, exista! Caci cifrele de vanzari anuntate de organizatia Fairtrade nu reflecta parerile specialistilor! In 2013, volumul vanzarilor de astfel de vin a crescut cu 24% fata de anul precedent; 16.427.000 de litri de vin Fairtrade s-au vandut in 2012, cifra aproape triplandu-se fata de 2008.
Atata timp cat vanzarile cresc, cresc si veniturile producatorilor, si investitiile din podgorii. Asteptarea este ca, implicit, va creste si calitatea.
Rapoartele oficiale nu fac decat sa demonstreze ca iubitorii de vin imbratiseaza principiile organizatiei si ca sunt dispusi sa sustina activitatile de ajutorare a celor defavorizati – in ciuda faptului ca produsul final inca mai necesita finisare. (Amalia Gabriela Arva)