ProWein 2013 – Romania deasupra tuturor! (galerie foto)

DSC_0181

Nu mai exista nicio indoiala in privinta suprematiei mondiale a targului de vinuri ProWein. Expozitia organizata anual in centrul Messe din Dusseldorf este locul unde se da ora exacta in privinta trendurilor din piata mondiala a vinului, plecand de la noile mode in privinta gustului, nivelul de asteptare a consumatorilor, pana la design-ul etichetelor si strategiile de promovare si vanzare. Cifrele editiei 2013 a targului ProWein, desfasurat intre 24 si 26 martie, potrivit organizatorilor, arata in felul urmator: 4.783 de expozanti din 48 de tari si 44.000 de vizitatori, in cele trei zile ale expozitiei, ceea ce inseamna o crestere de 6 procente comparativ cu editia anterioara, peste 40.000 de metri patrati de standuri.

Franta, Spania, Germania, Italia, Portugalia sau Austria au avut parte de propriile hale, in timp ce producatorii mai mici s-au „inghesuit” prin locurile lasate libere de acestia. Spun inghesuit, pentru ca atunci cand mergeai pe la standurile Ungariei, Tunisiei, Libanului, Moldovei, Georgiei sau Turciei nu prea aveai loc sa treci/degusti/discuti/privesti din cauza numarului mare de clienti.

DSC_0002Standul Romaniei a fost si anul acesta la inaltime! La propriu. Situat la etaj, in hala 6, ocupata in proportie de 75% de producatorii germani, standul national, care a adunat tot ce avea mai de soi Romania in materie de vin, a impartit spatiul „Wines best friends” cu producatorii de gemuri, bomboane, paste si cocktailuri. Bine ca marile puteri din piata vinului nu au fost interesate si de acest loc, caci nu mai exista loc decat pe peronul statiei de metrou! Lasand gluma la o parte, prezenta Romaniei la aceasta editie a ProWein a fost cea mai dezastruoasa din istoria participarilor sale, potrivit marii majoritati a expozantilor romani prezenti la targ. Amplasarea standului Romaniei a fost una nefericita, greu accesibila si izolata de restul lumii vinurilor. Afluxul de vizitatori a fost atat de redus, incat unii dintre producatori, in lipsa de potentiali parteneri de afaceri, au ajuns sa deguste vinurile colegilor de stand. Cu toate ca Romania chiar avea ce sa arate, pe lista participantilor numarandu-se Agricola Stirbey, amb Holding (Liliac), Budureasca, Corcova, Crama Ceptura, Crama Girboiu, Cramele Recas, Davino, Domeniile Sahateni, Domeniul Coroanei Segarcea, Halewood Romania, Jidvei, Murfatlar, Petro Vaselo, SERVE, Senator si Wine Princess, traficul si interesul in aceasta zona au fost in unele momente inexistente. Se pare ca la aceasta situatie s-a ajuns din cauza unui concurs de factori, dupa cum preciza unul dintre producatorii prezenti la ProWein, plecand de la lipsa de interes a statului, impotenta asociatiilor de profil sau lipsa de profesionalism a firmei organizatoare. Important de stiut ca aceasta participare a Romaniei a costat statul roman 511.113 de lei, ceea ce inseamna aproape 120.000 de euro, potrivit caietului de sarcini publicat pe site-ul Centrului Roman pentru Promovarea Comertului si Investitiilor Straine.

Un material mai amplu despre participarea Romaniei la ProWein 2013 va fi publicat in editia tiparita a publicatiei Vinul.Ro.