ProWein a implinit 20 de ani si merge pe 40

ProWein13_MK20269

Publicitate
IWCB

Doua decenii au trecut de la prima editie a Targului International ProWein, organizata in Dusseldorf. Daca la editia inaugurala, din februarie 1994 (derulata sub numele de Pro Vins) s-au inregistrat 321 de furnizori de vinuri si spirtoase si 1.517 vizitatori (dintre care doar 250 din alte tari), editia aniversara a reunit aproape 4.800 de expozanti din peste 50 de tari si peste 48.000 de vizitatori. Toti, profesionisti implicati intr-un fel sau altul in productia, comertul sau promovarea de bauturi.

Placere si business

Publicitate

Multi sunt de parere ca succesul inregistrat de ProWein in ultimele doua decenii s-a datorat, in afara unei organizari „germane”, tocmai concentrarii pe business: nici astazi nu sunt admisi gura-casca, indiferent daca au sau nu bani sa plateasca taxa de intrare, care nu este una tocmai modica (online, pretul este de 30 de euro pentru o zi sau 55 de euro pentru toate cele trei zile). De pilda luni, in a doua zi a targului, zeci de achizitori de mare calibru international veniti sa faca business au evaluat „live” sute de vinuri aduse special de catre furnizori din toata lumea la Dusseldorf pentru a participa la un proces de preselectie care se va finaliza prin contractari de miliarde de dolari pe parcursul urmatorilor ani.

„We Serve Pleasure and Business“ este una dintre devizele ProWein. Foarte apreciat pentru numarul mare si diversitatea de produse prezentate si pentru facilitarea businessului pe piata globala, practic, targul din Dusseldorf a reusit mereu sa coaguleze interesele arondate acestui sector economic si sa ramana in pas cu vremurile, ba chiar sa anticipeze tendintele mondiale: in fiecare an, aici au aparut noutatile. De la vinurile obisnuite sau cele organice si biodinamice la cele spumante sau fortifiate/speciale, de la simple dopuri, pahare si racitoare sau dozatoare si pana la ambalaje deosebite sau concepte de marketing nemaiintalnite, aproape toate inovatiile menite sa usureze vanzarea si promovarea bauturilor si-au facut debutul in societate in orasul de pe malul Rinului. Anul acesta, in premiera la Dusseldorf, au fost prezentate, de pilda, vinurile Japoniei, cu accent pe „soiul traditional” numit Koshu, a carui istorie de productie dateaza din secolul al XIX-lea. Iar unele dintre temele conferintelor ar fi de interes pentru toata suflarea producatorilor cu ambitii de export: „Exporturile în SUA: Cat costa vinul dumneavoastra de 3 euro la consumatorul american?”; „Vinurile de 10 euro si peste“; „Bune practici si concepte de succes în retail“ etc.

Un targ de cunoastere

In fiecare an, programul de evenimente derulate in cadrul ProWein e din ce in ce mai incarcat: seminarii, conferinte, intalniri private, prezentari, degustari libere sau ghidate, asocieri culinare. Oportunitatile pe care acest targ si-a propus sa le creeze tuturor participantilor tin si de educare si schimb de experienta, nu doar de simpla tranzactie comerciala. Sunt prezentate, pe langa concepte tehnologice de productie, de ambalare sau de marketing avangardiste, si „recuperari” istorice (soiuri de circulatie restransa, microclimate cvasi-necunoscute, metode de vinificare stravechi – apropo, de remarcat ofensiva internationala de imagine a stravechii metode georgiene de vinificare in amfore, intens promovata ca unicitate mondiala cu ocazia ProWein 2014). Zona de degustare libera – Free Tasting Area – unde vizitatorii pot degusta netulburati sute de vinuri reunite sub aceeasi tematica, a gazduit anul acesta vinuri premium, extrem de interesante pentru negociantii mondiali pe fondul erodarii marginilor comerciale, inregistrata in segmentul economic si medium market. Interesant de notat, winemakerii insisi au fost invitati sa introduca in aceasta categorie ce vinuri au dorit, cu conditia sa fie seci si sa aiba un pret de vanzare catre consumatorul final de peste 10 euro (urmand, fireste, ca piata sa le valideze sau nu optiunea). Lista speakerilor la diversele evenimente ProWein e un fel de „Who’s Who“ al lumii vinului, fara frontiere: tehnologi cu realizari semnificative, manageri de crame, ingineri agronomi, somelieri multiplu medaliati, degustatori de renume international, jurnalisti specializati etc. De altfel, asa cum aratam mai devreme, desi e concentrat pe vin, ProWein incearca (si reuseste) sa fie relevant si pentru alte categorii de bauturi: anul acesta, un spatiu special, intitulat FIZZ Lounge, a fost dedicat mixologiei bauturilor spirtoase cu sucurile naturale din legume si fructe.

„Harta” urmatorilor 20 de ani

Daca tot a venit vorba despre inovatii, unul dintre elementele de atractie cele mai asteptate la editia aniversara a targului este un studiu asupra pietei mondiale a vinului, comandat de catre ProWein unei entitati specializate cu sediul in Marea Britanie, Wine Intelligence. Rezultatele acestei cercetari, prezentate si dezbatute intr-un select panel de specialisti, sunt asteptate sa reveleze, în perioada urmatoare, unele dintre tendintele si provocarile cele mai importante ale pietei globale a vinului, cu un orizont ce se intinde pana in anul 2034. Este doar una dintre metodele prin care strategii din spatele acestui targ urmaresc nu doar sa tina pasul cu piata, ci sa o anticipeze si sa ofere participantilor acel plus de cunoastere atat de pretuit si, totodata, greu de obtinut.