Spectacol in Verona: 4.255 de actori si 140.000 de bilete vandute (galerie foto)

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

12WIN0968_201203269,5 hectare. Nu de teren gol, ci pline de spectacolul vinului, grandios pus in scena in „orasul iubirii“, Verona. A fost editia cu numarul 47 a Vinitaly si totodata un nou record. De expozanti si vizitatori. „O piesa“ frustranta prin marime, energie si inventivitate; prin multimea care forfoteste neobosita de la un pavilion la altul, de la un stand la altul; prin numarul de exponate, care face imposibila parcurgerea nu doar a tuturor vinurilor prezentate, ci chiar si macar a tuturor vinurilor – sau show-urilor eno-gastronomice – care te-ar putea realmente interesa individual, pentru motive punctuale. Cine crede ca asa ceva se poate intampla spontan, greseste. In cifre seci, Vinitaly No. 47 a insemnat 9,486 hectare de standuri, 140.655 vizitatori, 4.255 expozanti de pe toate continentele, 2.466 jurnalisti, 78 de conferinte – de la legislatie, contrafaceri, comert, publicitate, degustare, comunicare in media digitala sau traditionala, blogging etc. Totul, pe parcursul a 4 zile in care biletul de acces costa 50 euro pe zi sau 90 euro pentru o legitimatie valabila pe toata perioada.

Romantica Verona

12WIN0575_20120325Dincolo de cifre, Vinitaly e o catedrala inaltata spre cinstirea vinului italian si a celorlalte produse alimentare cu valoare adaugata. Edificarea acestui impresionant monument este povestea a zeci de ani de munca de implementare – cu o precizie aparent chirurgicala – a unui concept strategic de promovare a produselor agricole italiene la nivel mondial. O cooperare continua si in continua perfectionare avand ca actori firme private, organizatii profesionale si autoritati locale, regionale si nationale. Un efort de lunga durata, la care consumatorul italian, profesionistii comertului cu mancare si bauturi dar si opinia publica internationala nu raman indiferente, ci isi dau concursul cu entuziasm. Entuziasm coplesitor, daca iei in calcul ca nu doar Verona si localitatile de pe o raza de cateva zeci de kilometri, ci si orasele de la o distanta de peste o ora de mers pe autostrada sunt luate cu asalt de catre vizitatorii Vinitaly: hotelurile si pensiunile sunt pline, trenurile si autobuzele sunt si ele pline, autostrazile inregistreaza blocaje de trafic. O adevarata armata de angajati sau voluntari ai Vinitaly pune in miscare mecanismele logistice necesare – de la dirijarea traficului in oras si asigurarea spatiilor de parcare, coordonarea transportului public gratuit, comunicarea cu localurile partenere, cu expozantii samd. Orasul e ticsit de afise, billboard-uri sau pliante despre Vinitaly. Soferii de taxi iti ofera harti ale expozitiei, brosuri informative si discounturi. Toate vitrinele magazinelor din centrul Veronai (si nu numai) – indiferent ce produse comercializeaza – afiseaza in vitrine fie sticle de vin, fie inscriptii cu creta sau carioci, fie afise Vinitaly. Restaurantele si wine bar-urile care se respecta – chiar daca sunt sau nu parteneri oficiali ai targului – promoveaza selectii tematice de vinuri (pe zone, pe producatori, pe soiuri). Si nu numai vinuri: branzeturile, salamurile, dulceturile, compoturile, ciupercile si felurile de mancare italiene sunt obsesiv (dar extrem de agreabil) scoase la inaintare.

Dincolo de romantism e realitatea cifrelor

12WIN0968_20120326Vinitaly e o afacere cu miza mare si investitie pe masura. O miza planetara, nu doar una italiana. Vinitaly e unul dintre importantele „teatre de operatiuni“ pe care producatorii Peninsulei deruleaza lupta pentru cucerirea de pozitii dominante pe piata mondiala a produselor agroalimentare „de marca“. E o ofensiva pe termen lung, inceputa inca din anii ’80 (cand Italia inca se zbatea in convulsiile crizelor sociale, politice si economice de dupa cel de-al doilea Razboi Mondial) si desfasurata cu strategie, determinare si pricepere atat „pe teren propriu“ cat si in exterior. E o parte din calendarul mai vast al unui „masterplan“ care cuprinde si trimiterea de „forte expeditionare“ care sa promoveze Italia in toate punctele cheie de pe pietele internationale. Un masterplan care a facut din Italia a opta economie a lumii dupa Produsul Intern Brut, a patra a Uniunii Europene si cel mai mare producator de vinuri la nivel mondial in decursul ultimelor trei decenii.

Cu o cota din piata globala a vinului de peste 20% (peste 4,4 miliarde euro, potrivit institutului de statistica ISTAT, citat de Decanter) si exporturi totale de produse alimentare de peste 30 de miliarde de euro in 2011 (potrivit aceluiasi ISTAT), Italia nu asteapta ca lumea sa-i ridice piedestaluri, ci si le construieste singura. Cu imaginatie, darzenie si mandrie pe deplin justificata.

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...