Tiberiu Fueriu, de 17 ani în lumea restaurantelor și a barurilor

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Tibi e un om cu idei. Multe si bune. E unul dintre cei mai vechi şi apreciaţi jurnalişti de horeca. Eu zic că cel mai bun: a construit Food & Bar-ul nu doar ca revistă, ci ca platformă complexă de servicii şi evenimente pentru horeca, a inventat Premiile Food & Bar, devenite „instituţia” de recunoaştere a succesului afacerilor din domeniu, a gândit o serie de expoziţii, conferinţe şi show-uri culinare, a promovat bartendingul când prea putine se ştiau la noi despre mixologie ori flair. Acum e pe cont propriu; şi-a lansat propria firmă de evenimente – Festin si agenţia pentru concepte vizuale food & drink – Food artists. Despre experienţa şi experienţele lui, după 17 ani în lumea restaurantelor şi a barurilor, mai jos:

Să începem cu proiectele tale actuale. Ce înseamnă mai concret Festin şi Food artists?
Festin este o firmă de evenimente culinare care a luat naștere din întrebările pe care mi le pun tot timpul apropiaţii care știu că lucrez și trăiesc de 17 ani în această lume: “Unde se mănâncă bine? Ce restaurant nou s-a deschis? Ce vin merge la friptura asta? Îl știi pe bucătarul X? Am nevoie de un barman pentru un eveniment, pe cine îmi recomanzi?” ș.a. Festin vă ia la piață, vă duce în bucătărie, vă pune să gătiți, vă scoate la restaurant, vă recomandă meniul, vă desface sticla de vin, vă aduce un bucătar, vă mixează un cocktail. Facem team building-uri, petreceri de firmă / private, degustări, tururi gastronomice şi orice altceva se potrivește unei ocazii. Acum am trecut de la media, la organizarea de evenimente. Nu am abandonat scrisul, pe site am secțiunea de blog unde povestesc despre experiențe / noțiuni culinare care să apropie oamenii de acest univers plin de gust.
Food artists e o mică agenție de imagine ce oferă servicii de food styling, fotografie, video și concepție vizuală pentru produse alimentare, preparate gastronomice și băuturi. Ca să descriu pe scurt ce facem, voi folosi cuvintele unuia dintre “greii” publicității, David Ogilvy: “Fotografiile bune costă mai mult decât fotografiile slabe, însă fotografiile bune aduc mai multe vânzări”.
Tibi_Festin_building“Întotdeauna mi-a făcut plăcere să descopăr poveștile oamenilor, să aflu cum au pornit şi evoluat, cum au greșit și cum au reușit (atunci când au reușit). Din zecile, poate, sutele de interviuri făcute, am tras o concluzie: orice reușită se bazează pe pasiune, pe viziune, pe muncă, dar și pe eșec și restart. Puse în propoziție pot părea cuvinte goale, dar când stai față în față cu interlocutorul și îi afli trăirile și eforturile, noțiunile capătă sens. Nu am văzut pe nimeni care să reușească fără aceste lucruri. Pe blog, subiectele despre care scriu sunt din zona culturii culinare pe care vreau să o aduc în prim plan. Vreau să deschid această <<ușă>> către gust așa încât oamenii obișnuiți să descopere plăcerile universului culinar.”

Câteva restaurante must try?
Nu cred că există “cel mai bun restaurant”, asta ține de percepția și nevoia fiecăruia. De exemplu, pentru o seară rafinată, poți merge la Joseph, pentru o experiență românească, ai de ales între Zexe şi Lacrimi şi Sfinți, pentru o bere cu prietenii, Curtea Berarilor. Pe lângă aceste alegeri, să spunem clasice, sunt multe locuri relativ noi, pe placul generației în jurul vârstei de 30 de ani, cu aer proaspăt, ce iese din tipare. Bucureștiul are azi multe de oferit și nu şi-a atins potențialul maxim nici pe departe.

Trei oameni relevanţi din domeniu ar fi…
Joseph Hadad. E primul chef adevărat pe care l-am întâlnit. Prima dată când am stat de vorbă, eu eram la începutul carierei și ce îmi povestea sau îmi prepara mi se păreau „nave cosmice”. Chef Joseph a devenit unul dintre etaloanele mele în gastronomie; mă bucur că, mai ales, după ce şi-a deschis propriul restaurant, publicul a început să îl cunoască mai bine și să îi aprecieze munca.
Dragoş Petrescu. Am admirat întotdeauna modul în care a reușit să construiască de la zero cel mai mare lanț local de restaurante City Grill. În general, business-urile din domeniu sunt mici, cu una-două locaţii deținute de acelaşi proprietar pentru că sunt greu de controlat. City Grill însă e un colos cu aproximativ 1.000 de angajați și meritul îi revine lui Dragoş și echipei pe care a construit-o în jurul lui.
Acționarii Fratelli. Dani Caramihai împreună cu frații Liviu și Mihai Popescu îmi plac pentru că au un simț natural de a găsi și dezvolta concepte care funcţionează. Pur si simplu, ceea ce construiesc ei e garantat că va avea succes.tibi si joseph

Consumul de vin în restaurantele noastre este …
… departe de ceea ce ar putea fi. Cred că oamenii obișnuiţi, clienții de zi cu zi, au încă o oarecare reținere când vine vorba de vin. E drept că s-a lărgit aria cunoscătorilor sau a celor cu noțiuni ceva mai solide, însă marea masă a clienților e într-o stare inertă în relația cu vinul. Mesajele vinului trec cu greu de cercul ermetic al cunoscătorilor, iar când o fac, de multe ori, îl sperie pe profanul neajutorat ce ține în mână meniul de vin. Din păcate, ospătarul nu are timp, cunoștințe sau dispoziție să ajute, așa că, de multe ori, episodul jenant al alegerii vinului se termină cu o bere, o opțiune sigură și salvatoare.

Ce crezi că ar trebui adus în legislație care să încurajeze antreprenorii?
Cred că o decizie bună ar fi adoptarea unui tip de impozit forfetar care să-i lase antreprenorului libertatea de a fi ospitalier. Restaurantul nu e o fabrică de șuruburi, unde știi cât bagi și cât trebuie să iasă pe partea cealaltă. Restaurantul are multe variabile, e o întreprindere creativă, prin asta neînțelegând că bucătarii sunt “poeți”, ci că vocația de a fi ospitalier nu poate fi cuprinsă de un soft de gestiune și de un bon fiscal. Impozitul forfetar ar fi un factor de stabilitate și predictibilitate a afacerilor din ospitalitate, lucruri dorite de orice investitor. Ar simplifica procedurile, iar antreprenorii ar avea timp să se ocupe de activitatea restaurantului și nu de șicanele fiscale aflate în vigoare.

Legea antifumat este…
… proastă! Din prea mult zel, a ieșit o lege draconică ale cărei efecte vor fi vizibile în adevărata lor amploare la iarnă. Nu vreau să trec în revistă eventualele prevederi de bun simț ce ar fi realizat un compromis convenabil pentru toate categoriile implicate pentru că au fost identificate și e nevoie doar de puțină bunăvoință și viziune pentru a fi puse în practică.

Despre, pe scurt  
• 40 de ani
• Owner Festin – www.festin.eu şi Food artists
• Activ din 1999 în industria ospitalităţii, dintre care 9 ani și 10 luni redactor șef Food & Bar, anterior redactor şef HRB Expert
• A iniţia şi organizat, ani la rând, cel mai de anvergură eveniment de recunoaştere a succesului afacerilor horeca locale, Premiile Food & Bar
• A inițiat și organizat timp de cinci ani cel mai important concurs național pentru barmani, Bar Master Competition, împreună cu agenţia Exquisite Bar Solution
• Alte activităţi /proiecte: Food & Bar Show – expoziţii şi show-uri culinare pentru horeca, Achiziţii în Horeca – expo, conferinţe & networking; supervizarea politicii editoriale a publicațiilor coordonate şi a echipelor redacţionale, suportul echipelor de vânzări, editarea de articole / interviuri de specialitate, promovarea trendurilor şi a conceptelor funcţionale în domeniu.

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...