Bunul simt, vinul prost si IMAGINEA DE TARA

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

de Cezar Ioan

Aparent, nimic. Practic, totul.

Pe de o parte, s-ar parea ca toti oamenii de bun simt, vorbind despre construirea unui brand national, au ajuns la concluzia ca el trebuie sa porneasca dinauntru. De la cunoasterea si asumarea realitatilor si valorificarea lor intr-un mod onest si, totodata, atragator.

Daca ne gandim un pic la Romania, ar trebui ca vinul sa fie unul dintre vectorii de imagine pentru promovarea internationala. Este o realitate ca avem in plantatie cele mai mari suprafete europene de souri frantuzesti din afara Frantei, ca suntem intre primii 5-6 producatori de vin din lume. Si nici cu consumul nu stam prea rau.

Dar, pe de alta parte, ce-ar fi sa aflam ca, daca intrebi 1.000 de „romani statistici” (adica exact cei din esantioanele sociologice sau din analizele cu privire la cosul zilnic si nivelul de trai), cea mai mare parte nu cunosc decat trei nume de vinuri: Jidvei, Murfatlar, Cotnari. Majoritatea repondentilor habar n-au ce reprezinta aceste nume: podgorii, case producatoare de vinuri, vinuri in sine?!

Nu e o gluma! Asemenea studii s-au facut, la cererea unora dintre producatorii de vin. Iar rezultatele au aratat chiar precum cel de mai sus. Iar continuarea este la fel de inspaimantatoare (sau hilara?!).

Hai, sa zicem ca „romanul statistic” nu se prea pricepe (desi e convins de contrariu) la vinuri. Dar ce ne facem cu ospatarii? Care, daca-i intrebi ce vinuri au, iti raspund: „Pasarica”, „Fata in iarba”, „Banutii de Jidvei” sau „Goldena de Odobesti”.

Sa mai notam ca mai multe controale facute anul trecut de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor au descoperit ca intre 40 si 55% dintre vinurile verificate erau falsificate (fie ca nu erau din struguri, fie ca erau colorate artificial sau indulcite si aromate cu chimicale). Intre falsificatori, colosi ai pietei vinurilor, precum Bucium Iasi sau Vincon Vrancea.

vinconxxx

Nici o institutie guvernamentala n-a incercat sa le mai taie din elan, sa-i opreasca sa mai livreze pe piata otravuri, cu sau fara denumire de origine controlata. Aaa, pe ici pe colo mici amenzi, avertismente. Bla-bla. Apa de ploaie.

Daca la asta mai adaugam si ca asociatiile de producatori au bagat ciocurile in pamant, precum strutii, in loc sa se delimiteze public de potlogarii care strica imaginea vinului (si a Romaniei, de presupus) si care imbolnavesc populatia, incepem sa avem o viziune de cosmar. Insa un cosmar extrem de real: de fapt, n-avem nici vinuri, nici imagine de tara. Pentru ca lipseste bunul simt.

*** Apropo de Vincon Vrancea. La Gala Vinului Romanesc 2005, compania a fost recompensata cu un premiu special pentru cel mai bun spot TV al industriei in 2005 („Feteasca neagra Beciul Domnesc” – realizat de Violet Advertising, o lucrare intr-adevar remarcabila). In acelasi timp, tot Vincon a fost unul dintre favoritii juriului presei la sectiunea intitulata – ironic – „Dealurile Chimiei”, pentru „performantele” descoperite de controalele ANPC. Ca urmare a interventiilor de tot felul, premiul nu s-a mai acordat. Sa fie un triumf al aparentelor asupra continutului?! Poate ca, totusi, ar fi fost o echilibrare justa a situatiei…

IATA PRODUSELE VINCON PE LISTA NEAGRA ANPC:

1. Vinuri cu coloranti
Vinul / Producatorul / imbuteliatorul

Vin de masa demidulce Golden Odobesti VINCON VRANCEA SA
Cabernet AUSLESE dulce 1999 „Karpaten Berge”VS VINCON VRANCEA SA
Vin de masa demidulce Muscatel rosu VINCON VRANCEA SA
Vin de masa demidulce Podgoriile Vrancei VINCON VRANCEA SA

DREPT LA REPLICA: VINCON VRANCEA a remediat problemele tehnice

Referitor la aspectele semnalate pe site, am primit la redactie un drept la replica din partea conducerii companiei Vincon Vrancea, in care se arata ca problemele respective au fost rezolvate intre timp impreuna cu organismele de control abilitate. Potrivit aceluiasi comunicat, compania a investit constant in tehnologiile de procesare, imbuteliere si stocare a vinurilor, ca si in procedurile de asigurare a calitatii.

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

2 thoughts on “Bunul simt, vinul prost si IMAGINEA DE TARA

Comments are closed.