Vinuri povestite

„Blogul este portia mea de munca in folosul comunitatii”, spune Mona Arsulescu, autoarea blogului „Vinuri Povestite”. A ales blogul ca mod de impartasire a emotiilor si experientelor cu vinul, pentru ca genul acesta de comunicare poate participa la educarea gusturilor cititorilor. Mona Arsulescu este absolventa a Facultatii de limbi si literaturi straine a Universitatii Bucuresti si se ocupa de PR si Comunicare. Dupa cum declara, a devenit pasionata de lumea vinului dupa ce a facut un curs de oenologie la Institutul Francez cu Anne-Marie Rosenberg, unul dintre putinele cursuri de oenologie care s-au organizat la Bucuresti. Isi doreste sa faca turul podgoriilor lumii.

Publicitate
Domeniul Bogdan

VALENTIN CEAFALAU

mona_portret_rece_bigudiuri

Publicitate
IPPU

Aparitia unei femei intr-un domeniu precum cel al vinului, dominat de barbati in toate structurile lui, pare un lucru exotic. Ce cauta sa scrie despre vin?

Imi place sa scriu, iar dupa o anumita varsta incepi sa-ti doresti sa lasi ceva in urma ta. Mi-am facut blogul dupa ce prietena mea, Alina Floroi, m-a convins ca povestile mele ar putea fi folositoare, ca oamenii vor sa stie mai multe despre vin. Blogul e portia mea de munca in folosul comunitatii. Daca si 1% din cei care imi citesc blogul vor ajunge sa aleaga un vin bun si sa-l serveasca cu mancarea potrivita, consider ca proiectul „Vinuri povestite” si-a atins scopul.

De ce un blog despre vin? De ce nu ai incercat sa comunici altceva? De unde atractia pentru vin?

Sunt un om de PR. Comunicarea e meseria mea, vinul e pasiunea. La noi in familie s-a baut intotdeauna vin la masa, dar abia dupa ce am facut cursul de oenologie, am devenit cu adevarat pasionata de vin. Cursul mi-a deschis accesul unei lumi olfactive extraordinare, de care nu eram constienta. Traiesc in Bucuresti, un oras poluat si murdar, si posibilitatea de a intalni intr-o sticla de vin mirosul fanului din copilaria mea mi s-a parut un miracol. Trebuie sa-i multumesc profesoarei mele de oenologie, Anne-Marie Rosenberg, pentru asta.

„VALOAREA SI TALENTUL NU AU LEGATURA CU SEXUL”

Poate oferi vinul satisfactii mai mari decat o sesiune de shopping?

Da, pentru cele pasionate de vin, nu, pentru cele pasionate de shopping.

Ce parere ai despre fraza-cliseu „femeia consuma vinuri dulci”?

E o fraza cliseu care are la baza un graunte de adevar. Oamenii consuma lucruri cu care sunt obisnuiti. Aproape toate vinurile din adolescenta mea erau dulci sau demidulci. Ca in toate ale vietii, ai nevoie de un maestru si esti norocos daca il intalnesti la timp. Totusi, cunosc foarte multe femei care nu consuma vinuri dulci, si destui barbati care le prefera.

Crezi ca exista o discriminare a femeilor in lumea vinului?

Nu cred in discriminarea femeii. Valoarea si talentul nu au nici o legatura cu sexul, varsta sau nationalitatea, iar in lumea vinului a aratat-o cu prisosinta doamna Aurelia Visinescu. E adevarat ca la prima impresie, lumea vinului romanesc pare mai traditionalista, iar vinul o bautura destinata barbatilor. Dar la o privire mai atenta, lucrurile nu stau chiar asa.

Sunt femeile mai buni degustatori decat barbatii? Se trage de la pasiunea pentru parfumuri, cumva?

Nu cred. E adevarat ca femeile sunt mai sensibile la parfumuri, dar, este stiut ca unii oameni au un simt mai dezvoltat al mirosului. Daca il lucreaza si il intretin, sunt niste excelenti degustatori.

La ce sunt atente femeile cand vine vorba de vin?

Cred ca, spre deosebire de barbati, femeile sunt mai atrase de ambalaj si de eticheta. Dar, in general, decizia de cumparare este determinata de soiul de strugure. Romanii sunt obisnuiti cu vinuri facute dintr-un singur soi si cu vechile etichete in care vinul purta acelasi nume ca si soiul de strugure.

„FEMEILE, ATRASE DE AMBALAJ SI ETICHETA”

Crezi ca este nevoie de o abordare diferentiata a clientului-femeie fata de clientul-barbat?

Da. Asa cum s-a intamplat si in domeniul auto, de exemplu, femeile sunt un segment cu o putere de cumparare din ce in ce mai mare.

Este nevoie de un alt tip de produs, de ambalare si etichetare, de comunicare diferita?

Este stiut ca femeile tind sa cheltuiasca mai mult si ca sunt mult mai mult atrase de ambalaj si eticheta decat barbatii. Sunt convinsa ca reprezinta un segment de care se va tine cont pe piata vinului, in viitor.

Cumpara si consuma vin femeile din Romania?

Si femeile cumpara vin in Romania. Doar ca lumea nu prea stie sa aleaga vinul, nu stie la ce sa se astepte. Din acest motiv, cei mai multi se cantoneaza intr-un singur fel de vin, pe care l-au incercat si le-a placut si nu sunt deloc dispusi sa experimenteze si altceva.

Ce crezi despre piata vinului din Romania?

Piata vinului din Romania se caracterizeaza printr-o lipsa de coerenta. Sunt ceva transformari in zona de vin premium, dar nu exista o segmentare facuta coerent si cu simtul raspunderii. Cred ca marile companii de vinuri ar trebui sa investeasca si in educarea pietei. Nu poti sa stii ce inseamna un vin bun daca nu ai acces la el si la „manualul de intrebuintare”…
La cursul de oenologie, Anne-Marie ne spunea tot timpul ca Romania e o tara daruita de Dumnezeu pentru vin. Vinul romanesc e inca in faza de promisiune.

Vinul – bautura sau stil de viata?

Vinul este o pasiune. Daca ti-a facut cu ochiul, esti prins ca in dulapul din Narnia fara putinta de scapare…