Vorbim “Cea mai bună Fetească neagră” de la Premiile de Excelență Vinul.Ro cu Divinitas 2013, din Viile Sudului

Feteasca-Neagra-divinitas-viile-sudului micsorata cover

FOTO/Vinul.ro - vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...

Premiile de Excelență Vinul.Ro 2015 au adus câteva surprize care contrazic, parcă, lucrurile știute (inclusiv prejudecata că o cramă reativ nouă, dintr-o zonă aproape necunoscută, nu are cum să producă în primii ani vinuri roșii de medalie). Viile Sudului fac parte dintre aceste surprize: Cea mai bună Fetească neagră din concurs a fost adjudecată de un 2013 din cea mai nouă podgorie a României. Consecvenți inițiativei noastre de a promova cât mai mult vinurile valoroase din soiuri autohtone, nu puteam rata o discuție pe marginea acestui soi național tocmai cu câștigătorii trofeului atât de râvnit.

Sunt necesare tratamente sau proceduri speciale în vie și în cramă pentru a obține vinuri roșii de înaltă calitate din Viile Sudului?

Marius GaidanofMarius Gaidanof, directorul tehnic de la Viile Sudului, explică: dacă e să mă refer la vie și la Feteasca neagră, aș spune că acum soiul este bine aclimatizat și în sudul României, unde beneficiază de un microclimat deosebit, cu un potential inepuizabil pentru obținerea vinurior de înaltă calitate. Soiul este capabil să realizeze producții mijlocii în jurul a 8-10 t/ha și este destul de pretențios la tehnologia de cultură: pe măsură ce creștem lungimea elementelor de rod menţinute la tăierea în uscat de la 8 ochi / coardă la 10 ochi / coardă, scade conţinutul de zaharuri acumulat în struguri cu 3.59 g/l; iar în cazul a 12 ochi / coardă, această reducere a fost de 8.35 g/l. Astfel că, pentru a maximiza calitățile genetice ale acestui soi, trebuie stabilită încărcătura optimă încă de la început, deoarece creșterea numărului de ochi / coardă / butuc / m2  este invers proporționala cu creșterea zaharurilor şi antocianilor. Dar este un un soi mai puțin constant din punct de vedere calitativ (exceptând anii favorabili), și – strugurii fiind sensibili la Botrytis – se impun măsuri speciale, prin aplicarea lucrărilor în verde obligatorii (dirijat, copilit, indepărtat lăstarii infertili, cârnit și desfrunzit) la timp, în concordanță cu fenofazele biologice. Astfel, soiul trebuie să beneficieze de toata atenția pentru a putea obține caracteristici de calitate, dar și pentru crearea unui mediu prielnic, de siguranță fitosanitară optimă.

Marius Dinu, responsabilul comercial de la Viile Sudului, spune că deja crama a început să  folosească rezultatul obținut de Feteasca neagră Divinitas 2013 (“Cea mai bună Fetească neagră din concurs” și Medalia de Aur la Premiile de Excelență Vinul.Ro 2015) în comunicarea cu partenerii de afaceri, iar efectele încep să se vadă. El e de părere că performanțele înregistrate în concursuri cresc și notorietatea și percepția calitativă asupra producătorului atunci când survin în mod repetat.

Adrian Dolghin Intervitt

Adrian Dolghin, winemakerul cramei, spune la rândul său că anul 2013 s-a dovedit un an de excepție, condiție necesară  – dar nu și suficientă – pentru obținerea unui vin deosebit. Au fost importante la acea vreme și viziunea și experiența enologului, condițiile tehnice ale cramei și, nu în ultimul rând, dedicația celor care s-au îngrijit de evoluția vinului. Fără a intra în detalii tehnice de amănunt, a fost nevoie ca vinificația clasică (macerare prefermentativă, fermentație asistată termic, maturarea în baricuri din stejar românesc), să fie completată de o manevrare menajantă a vinului în toate etapele tehnologice și evitarea proceselor ce induc condiții extreme de temperatură sau presiune.

Cum influențează această medalie de aur credibilitatea și vânzările? Mizați pe o accelerare a acestora, care sunt planurile?

Marius Dinu IntervittMarius Dinu, responsabilul comercial al cramei: orice medalie reprezintă un atu important, atât pe plan intern (ne confirmă că eforturile întregii echipe sunt pe făgașul pe care îl dorim și ne dă încredere să continuăm, ne motivează), cât și pe planul relațiilor cu partenerii de afaceri și cu consumatorii finali. Este o bucurie profesională să putem comunica achizitorilor din retail și distribuitorilor acest rezultat, și ei devin mai încrezători și mai motivați și – de ce nu? – mai eficienți. În mod concret, ne așteptăm la o accelarare a vânzărilor pentru acest vin, dar avem convingerea că și celelalte vinuri propuse de noi partenerilor vor deveni mai interesante pentru aceștia.

Aveți deja feedback după această medalie?

Marius Dinu: da, deja am primit deja primele semnale. Ne așteptăm ca feedbackul să devină mai consistent în perioada imediat următoare, pe fondul creșterii interesului sezonier pentru vinurile roșii de bună calitate, pe de o parte, ca și pe fondul perioadei propice pentru cadourile de Sărbători. De asemenea, ne așteptăm ca efectele medaliei să apară și pe parcursul finalizării negocierilor noastre cu diverși alți parteneri de business. Dar marile efecte, după părerea mea, vin în timp, pe măsură ce mai multe vinuri din Viile Sudului acumulează medalii diferite, la concursuri diferite. Și aici vorbim de un efect cumulativ.

Cum ti se pare?

Dacă v-a plăcut acest articol, dacă vă plac evenimentele cu oameni frumoși sau dacă sunteți interesați de cultura wine & lifestyle, vă puteți abona (cu cadou garantat, discounturi și surprize) la revista tipărită aici...