Accent – Demistificarea vinului

„Am cheltuit multi bani pentru ca magazinele noastre sa arate ieftin”, imi spunea recent, zambind, un important comerciant de vinuri din tara vecina Bulgaria. „La noi, sticlele de vin rareori stau pe rafturi, cel mai adesea le pastram direct in cutiile lor de carton, pe jos sau pe paleti, ca intr-un depozit fara pretentii”.

Publicitate
Ravago

„De ce?”, l-am intrebat nedumerit pe amicul Rado, negustorul de la sud de Dunare. Mi-am amintit cum, in Bucuresti, magazinele de vin tind sa arate ca niste temple – pe cat posibil pretioase, chiar somptuoase. Mi-am amintit cum chiar si degustarile intr-un mare lant comercial au fost oficiate de un distins somelier imbracat in frac, cu manusi albe si cu tass-de-vin-ul lucitor atarnat la gat. Mi-am amintit de toate degustarile din restaurante, unde vinurile sunt prezentate intr-un ritual atent regizat.

„Cand ne-am apucat sa vindem in Bulgaria, si la noi se intampla exact la fel ca in Romania”, spune Rado. „Preturile erau mari, fiindca vanzarile erau mici, iar consumul era si el scazut, pentru ca preturile erau mari. Un cerc vicios perfect. Apoi am constatat ca, de fapt, prea mult ritual face rau la business si am decis sa simplificam totul la maximum. Scopul nostru a devenit „sa demistificam vinul”, sa-l facem cat mai accesibil oricui. Clientul nu trebuie sa se simta stingherit atunci cand intra intr-unul din magazinele noastre, chiar daca e imbracat in pantaloni scurti. Vanzatorii nostri sunt tineri, sunt imbracati relaxat, nu se baga in sufletul cumparatorului, dar daca e cazul stiu sa vorbeasca competent despre vin: unii dintre ei au fost trimisi de noi in Londra, sa urmeze acolo cursuri de specialitate”.

Publicitate

Dupa cum sustine vecinul Rado – care se gandeste, impreuna cu asociatul sau, sa deschida un prim magazin si in Bucuresti – aceasta „democratizare” a vinului a adus aproape imediat o crestere a vanzarilor si a atras categorii de public care inainte se temeau sa deschida usa unui wine shop: tineri, femei, oameni cu venituri mai modeste. Au fost atrasi de aerul lipsit de pretentii si pretiozitate al noului concept de comert si au cutezat sa intre, iar inauntru au gasit produse potrivite bugetului sau gusturilor fiecaruia, dar si sfaturi utile. „In magazinele noastre vindem peste 650 de vinuri din import si 300 bulgare sti, pe paliere de pret accesibile aproape oricarui buzunar. La inceput a fost mai greu, dar odata ce vinurile de import cu pret mediu au inceput sa se vanda, a urmat o scadere a preturilor si la vinurile autohtone, iar vanzarile au crescut si ele”.

Ramane de vazut daca „modelul bulgaresc” va duce la aceleasi rezultate si la noi.

One thought on “Accent – Demistificarea vinului

  1. E..mai sunt si pe la noi “magazine” de astea, de fapt mai pitoresti…
    Doar ca sunt cam pe langa cu taxele si au in general au vinuri la pet sau ieftine ..bineinteles calitatea se prezinta in consecinta.
    Restul sunt “high end”, deci ar fi o nisa pe piata pentru un comerciant serios cu o prezentare conform celei de mai sus..
    De fapt este un nou pas spre “democratizarea” vinului si oricum la nivelul de cunostinte despre vin ale consumatorilor romani nu cred ca magazinele specializate, asa cum vedem in afara, isi au rostul…cel putin nu inca.

Comments are closed.