M-am uitat – alãturi de câtiva Art Directori, cãrora Vinul.ro le-a cerut impresii si pãreri – peste o selectie de etichete de vinuri din clasa medie si high end. Pe lângã analizele pertinente si detaliate ale colegilor mei as mai spune doar cã designul în vin rãmâne încã sub semnul ezitãrii: sã mã folosesc de elegantã si rafinamentul picturii sau al fotografiei sau sã încerc sã creez ceva nou, proaspãt, care sã mã reprezinte doar pe mine. E acelasi gen de nehotãrâre ca si ezitarea în a folosi publicitatea în general, de care am vorbit tot aici în revistã acum douã numere. „Mai mult rafinament”- vorba lui Radu Tinc, e rãspunsul. (Traian Panghe)Frâncusa Cotnari
„O sticlã cu un design interesant. Imitatia de pecete e nefericit aleasã – vor sã parã mai pretiosi decât sunt. În ansamblu e o etichetã comunã, nu transmite nimic.” (R. Tinc)
„O etichetã altfel decât dreptunghiularã; asta si datoritã formei sticlei. Graficã aerisitã, bine folo-sit auriul la simbol si nume. Medalia de pe gâtul sticlei stricã un pic povestea etichetei. (Gabriel Zavragiu)
Grasã de Cotnari
„Învechitã în executie, vrea sã parã româneascã dar e veche, s-a pus praful pe ea. Fontul Cotnari e un font frumos, românesc, traditional. Stanta neagrã de pe capison dã o notã de noblete. Galbenul e însã prea strident. În mod clar, eticheta nu are fortã, nu are idee.” (R. Tinc)
„Culoarea nu e ok, dar e usor de depistat la raft. Îmi place, în schimb, fontul la Grasã de Cotnari. E o etichetã de vin din clasa medie.” (Gabriel Zavragiu)
Jidvei „Fata în iarbã”
„Executie clasicã, dar curatã, aerisitã. Informatia e corect ierarhizatã. Capisonul din plastic are o culoare cam nepotrivitã. E interesantã asocierea cu o lucrare de artã si mai ales cu starea pe care o transmite: liniste, relaxare, naturã.” (R. Tinc)
„Nuantã de toamnã din «Fata culcatã în iarbã» de Grigorescu aratã bine. Au integrat logoul la bazã, cu semnãturã în dreapta; ca si cum artistul si-a desãvârsit opera.” (Gabriel Zavragiu)
Vincon Levant
„Rosu si albastru, un contrast destul de greu digerabil, dar cromatica e îndrãzneatã. Culoarea fontului Levant e ciudatã, nu se regãseste nicãieri altundeva. Nu e un design rãu, încearcã sã spunã o poveste, cu pergamentul si scrisul vechi.” (R. Tinc)
„Un layout vesel, în culori vii. Pergamentul îmi spune cã reteta vinului e într-o limbã veche, iar noi trebuie sã o deslusim.” (Gabriel Zavragiu)
Zestrea Murfatlar Pinot Noir
„Mie mi se pare kitschos si grosier acest layout. E urât sã pui un pergament desenat; o hârtie veche desenatã îsi pierde din start efectul. Fontul – genul Wanted Dead or Alive – e din cu totul alt film.” (R. Tinc)
„Un layout muncit, cu multe elemente, însã aglomerat. Când mã uit la el, vãd un afis western. Senzatia pe care mi-o lasã si fontul si modelul de papirus folosit.” (Gabriel Zavragiu)
SEC de Murfatlar
„Mie mi se pare ciudat faptul cã dintr-o caracteristicã a vinului faci un nume de brand. Nu-mi spune nimic despre acel vin; seci sunt mii de vinuri în lume. Apoi, sã folosesti un tirbuson dintr-un spot de lansare vechi, nu-l tine minte nimeni. Altfel, e o etichetã simplã” (R. Tinc)
„Eticheta este ca vinul: la fel de seacã.” (Gabriel Zavragiu)
Fatum – editie limitatã Murfatlar
4500 de sticle, pret 90-100 ron/sticlã
„Sticla e foarte bine aleasã – are contur, formã, expresivitate, stie sã îsi spunã povestea. Fontul însã nu-mi spune destin. E misterios, dar nepotrivit cu contextul. Conceptul grafic e excelent. Vizualuri pline de fortã în etichetã; e un print pus pe sticlã.” (R. Tinc)
„Impresionant vizualul, numele foarte bine pus. Fotografia în sine este exceptionalã, luminile, totul îti asigurã o rezolutie excelentã.”. (Gabriel Zavragiu)
Domaine Ceptura Rouge – Davino
editie limitatã, pret 80-90 RON/sticlã
„O poveste plinã de sensuri, încãrcat de semnificatii dar simplã în compozitie si în culoare. Aluzii biblice, mielul, potirul, Graalul, sacrificiul – într-un layout plin de impact prin elegantã si simplitate.” (R. Tinc)
„Un layout curat, iar negru cu rosu merg de minune. Hârtia este foarte bine aleasã. Gâtul este bine conturat, chiar dacã nu are nimic special.” (Gabriel Zavragiu)
Erotikon – Editie limitatã – Carl Reh Winery
90 lei / sticlã
„Elegantã, asta îmi transmite acest visual. Elegantã artisticã. Faptul cã e o picturã, îi transmite acea distinctie a picturii.” (R. Tinc)
„Aici e o mânã de artist. Cromatica este extraordinarã, cu cele douã culori primare; si numele este bine integrat în layout. Ce nu îmi place este forma etichetei.” (Gabriel Zavragiu)
Ce e aia layout? Ce e aia high end?Nu puteti sa va exprimati romaneste?S-au terminat cuvintele din lexic?Auzi cica: „Un layout vesel”,”Un layout muncit” !!!Gata l-ati si declinat l-ati si articulat nehotarit:un layout doua layouturi,bun de bagat in dictionarele romanesti.Atitia inchipuiti s-au apucat sa comenteze intr-un sector(cel al vinurilor)in care se cere maturitate si seriozitate.
E bine sa mai invatam si noi cuvinte staine. Multe cuvinte uzuale pentru noi astazi au fost mai intai neologisme, nu e nimic in neregula cu asta.