Frantura de fantoma

de Bogdan Stan

Au trecut 10 ani de cand BMW a preluat marca britanica Rolls Royce, timp in care modelul de baza, Phantom, a primit 3 variante de caroserie: berlina cu ampatament extins, decapotabila si mai nou, coupe. Bazat pe conceptul 101EX, prezentat in 2006, Rolls Royce Phantom Coupe, pe numele sau complet, a fost construit pentru a satisface dorinta de adrenalina a lorzilor britanici, nemultumiti probabil de capacitatile dinamice ale unui Phantom de serie.

rr-11

rr-5

Chiar daca sunt un fan inrait al masinilor sport, de orice dimensiuni si clase, nu ma pot acomoda deloc cu ideea unui Rolls Royce sport. In primul rand marca britanica promoveaza luxul absolut, eleganta desavarsita, placerea de a fi condus intr-un confort de neegalat. Subliniez a fi condus. Cati posesori de Rolls Royce Phantom si-au condus vreodata masina? Foarte putini daca nu deloc, deoarece masina este construita in jurul banchetei spate, locul in care un individ foarte instarit este rasfatat cu cele mai bune finisari, cea mai scumpa piele si cel mai nobil lemn.

rr-2

Sasiul este construit integral din aluminiu, oferind un grad ridicat de rigiditate torsionala, in acelasi timp mentinand greutatea totala a ansamblului la un nivel acceptabil. Din acelasi material sunt construite si o mare parte din panourile caroseriei, cu exceptia capotei si a materialului care acopera stalpul A.

rr-3

Confectionata din otel, capota lunga adaposteste acelasi propulsor disponibil si pe variantele berlina si decapotabila, un V12 cu capacitatea de 6,75 l care va oferi 453 CP/5.350 rpm și un cuplu motor considerabil, 720 Nm/3.500 rpm. Datorita sistemului modern de injectie directa, motorul poate genera pana la 75% din cuplul motor maxim inca de la 1.000 rpm, suficient pentru a propulsa fara efort caroseria de 2.590 kg pana la 100 km/h in doar 5.8 secunde.

rr-4

Modificarile aduse puntii spate au vizat in principal rigidizarea suspensiei precum și montarea unei bare antiruliu mai groase, pentru a imbunatati stabilitatea pe viraje.

rr-7

Directia usor artificiala prezenta pe celelalte doua modele din gama a fost modificata pentru a interactiona cat mai natural cu soferul. Tot la nivel de direcție, noul volan este putin mai gros si acoperit cu piele, pentru o aderenta cat mai buna, integrand si un buton “sport”. Apasa acest buton si timpul de raspuns al cutiei de viteze automate va fi diminuat considerabil, in timp ce turatia in care se trece in treptele superioare se va apropia de zona rosie.

rr-8

Situatia negru pe alb: acelasi sasiu, acelasi motor, suspensie spate usor modificata, o directie mai precisa si un program care convinge cutia de viteze sa dea dovada de putina vitalitate. Din punct de vedere tehnic masina poate fi calificata, imi scuzati exprimarea, ca un Rolls Royce “mai” sport, dar sub nici o forma sport. Cine se gandeste la cateva ture pe circuit intr-un Phantom Coupe inseamna ca nu a auzit de Ferrari 612 Scaglieti.

Rolls Royce Phantom Coupe nu este la fel de spatioasa si confortabila ca un Phantom clasic, nici la fel de aristocrata si spectaculoasa ca un Drophead, este pur si simplu o manevra de marketing. Un model care va fi cumparat doar pentru ca este un alt Rolls Royce, de catre oameni care au deja un Phantom in garaj, si nu sunt deranjati de faptul ca aceasta masina compromite in egala masura confortul precum si latura sport.

rr-6

Masinile produse de Rolls Royce s-au aflat intotdeauna intr-un segment cu totul diferit fata de Ferrari, Aston Martin sau Lamborghini. Nu au fost gandite sa alerge pe serpentine, sa efectueze derapaje controlate sau sa se implice intr-o cursa de la semafor, deoarece ele sunt prin excelența un mijloc de transport care intruchipeaza eleganta si rafinamentul tipic britanic. Poate un pic si opulenta.