Peste 40 de manageri de wine bar-uri sau wine shop-uri, proprietari de restaurante, somelieri, bloggeri și jurnaliști de vin au constituit în februarie 2020 juriul care a evaluat aproximativ 60 de vinuri (plus încă 10 extra-concurs) din recolta 2019 pentru a alege care este „campionul podgoriei Cotnari” – care să fie trimis la concursurile internaționale ale anului. Important: jurații au provenit din Capitală, dar și din alte regiuni ale țării (Oradea, Arad, Galați, Brăila) și chiar din Republica Moldova.
Cât de important e, cu adevărat, „campionatul din Cotnari”?
Dincolo de beneficiile de imagine evidente (nimic rău aici!) pentru cei doi mari jucători din regiune – Cotnari SA și Casa de Vinuri Cotnari – exercițiul alegerii campionului, aflat la a opta ediție, este o tradiție menită să promoveze în general Denumirea de Origine Controlată Cotnari. În fiecare an, sunt invitați să prezinte vinuri și micii producători din zonă, care au astfel o șansă în plus să fie văzuți și promovați la nivel național de către membrii comisiei de evaluare. În fiecare an, o categorie importantă de posibili promotori ai vinurilor de Cotnari are ocazia să ia contact nemijlocit și extensiv cu zeci de vinuri din recolta precedentă, să schimbe impresii și să primească informații la prima mână. Ca o paranteză, e important că aceste impresii nu au întotdeauna un caracter „curtenitor” – cei prezenți exprimă cu destulă sinceritate și percepțiile negative. Nu în ultimul rând, importantă este socializarea între invitați – între ei, nu doar cu gazdele – fiindcă de aici se nasc schimburi de idei care se transformă în proiecte comerciale sau pur și simplu în noi înțelesuri despre vin, în general.
„La efortu’ți mare, mare turism în viitor!”? Parcă-parcă se unesc niște puncte
Din toate motivele de mai sus (și probabil și din altele), în viitor campionatul din Cotnari poate deveni o referință interesantă din punct de vedere turistic pentru municipiul Iași și pentru județ, nu doar pentru podgorie. Oaspeții descoperă muzee, locuri interesante, restaurante, mâncăruri locale, vinuri. Puncte de interes care pot fi unite într-un „desen cu sens”.
Mai cu seamă că marele producător și-a adăugat în portofoliu o revistă proprie, care – redactată și distribuită cu scopul de promovare generală a zonei și proiectelor cramei – poate fi un vector de promovare a turismului cum nu există în nicio altă regiune viticolă a țării. Deocamdată, din ce am văzut, revista reprezintă un spațiu de „descărcare” a unor informații despre vinurile Cotnari SA și ale Casei de Vinuri Cotnari, de promovare a unor parteneri din sfera restaurantelor și pensiunilor la nivel național și de publicare a unor articole de interes mai larg turistic ori cultual, dar ea poate fi direcționată (din punct de vedere al conținutului și distribuției, ca și prin încheierea unor parteneriate de imagine) astfel încât să devină „de referință” pentru interesele de mai mare diversitate și anvergură ale zonei. Așa că, dacă Pelerinajul de toamnă la Sfânta Parascheva e evenimentul care energizează orașul Iași, un eveniment oenologic de primăvară reușit (care să anticipeze turismul de vară) ar putea fi construit pornind de la actualele demersuri menționate și ar angrena arii mai largi ale județului.
Și iată și campionii de Cotnari
O Tămâioasă românească (sec) de la Casa de Vinuri Cotnari și o Grasă de Cotnari (demisec) de la Cotnari SA au primit, la egalitate de puncte, Marile Medalii de Aur ale concursului, împărțind cea mai înaltă treaptă a podiumului. Trei alte vinuri au mai primit Medalii de Aur: Feteasca neagră (sec) de la Casa de Vinuri Cotnari, Busuioaca de Bohotin (demidulce) și o Tămâioasă românească (dulce) de la Cotnari SA. Medalii de Argint s-au acordat unei Fetești albe de la producătorul Lică Minciună și unei Fetești regale de la Emanoil Carja. Vă reamintesc că toate vinurile au ca an de recoltă 2019. Juriul a luat în considerare în activitatea de evaluare tipicitatea, finețea și complexitatea aromatică și gustativă a vinurilor prezentate, având în vedere și potențialul de evoluție ulterioară care putea fi intuit.
De menționat că și Cotnari SA și Casa de Vinuri Cotnari au în podgorie exclusiv soiuri românești și se concentrează pe promovarea acestora: „Chardonnay și Sauvignon Blanc găsim în toată lumea”, a punctat președintele companiei, Constantin Deleanu. El a avut opledoarie în favoarea Grasei de Cotnari, care se găsește doar aici și care poate da naștere unei mari diversități de vin: de la seci la dulci, de la cele de băut tinere la cele care merită învechite, de la cele liniștite la cele spumante. Dar a precizat că și celelalte soiuri autohtone specifice zonei merită atenția consumatorilor și reprezintă diferențiatori specifici de mare importanță ai Cotnariului în piață.