Dosar Dobrogea: Colosul din Dobrogea, 23% din piata vinului romanesc

Pentru multi, Murfatlar este „gigantul“ si atat. Este cea mai mare companie producatoare de vin din Romania, cu cele 3100 de hectare de vita de vie pe care le detine. Vinurile de la Murfatlar se gasesc pretutindeni, de la chioscurile din intersectii pana la cele mai pretioase restaurante. A cere un vin de Murfatlar este, pentru marele public, aproape un reflex.

Evident, de-a lungul timpului au existat suficiente repro- suri la adresa producatorului. Insa ultimii doi ani au adus in fata un adevar de necontestat: retehnologizarea integrala a condus la cresterea semnificativa a calitatii. In degustarile Vinul.ro, vinurile de peste 70 de puncte de la Murfatlar nu mai sunt demult o surpriza.

POVESTI DE (MULTE) MILIOANE

Povestea noului Murfatlar incepe din 2000, cand un grup de investitori au preluat pachetul majoritar de actiuni al companiei in urma unei licitatii publice. In prezent, gigantul este format din doua mari grupuri: Fermele Murfatlar, care se ocupa de vita de vie si de productia de struguri, si Murfatlar Romania, care preia strugurii si se ocupa de toata partea de procesare, pana la imbuteliere. Per total, exista 380 de angajati permanenti, iar in timpul taierii viei si la cules mai sunt angajati cu ziua intre 500 si 800 de oameni. In vremurile in care nu existau masini de recoltat, nevoia de zilieri atingea si pragul de 3.000 de oameni. Astazi, exista 9 combine, fiecare acoperind munca a aproximativ 120 de culegatori.

Procesul de modernizare a inceput in 2004. Pana in 2009 se cheltuisera deja, doar pentru tehnologie moderna, peste 11 milioane de euro, dintre care mai bine de jumatate din resurse proprii. La aceste cheltuieli s-au adaugat replantarile, in urma carora a crescut semnificativ procentul de soiuri pentru vinuri rosii. In 2000, la preluarea companiei, structura viei era de 75% struguri albi si 25% struguri rosii, procentul urmand sa ajunga la 58/42 in 2014. 60% din vie a fost deja intinerita. Proiectele actuale, daca vor fi urmate intocmai, vor conduce la intinerirea a aproape 90% din suprafata. Restul va fi reprezentat de o suprafata speciala, dedicata exclusiv productiei de vinuri de calitate.

Per total, in vie si in crama au fost investiti, in cei zece ani care au trecut de la privatizare, peste 24 de milioane de euro. In paralel, cifra de afaceri a crescut pana la 300 de milioane de lei pe an. Desi pare ca s-a incheiat un drum, adevarul este ca investitiile nu se termina niciodata. Echipamentele achizitionate in 2004 sunt inca viabile, evident, insa lumea se schimba rapid. Deja, afara se lucreaza cu electrodializa pentru stabilizare tartrica, o moda care pare sa isi ia avant rapid si care, daca se va consacra, va arunca in uitare stabilizarea prin racire. Criza s-a facut, evident, simtita. Cresterea de piata din 2006-2008 a fost, practic, anulata de regresia din 2009-2010. De la o cota de piata maxima de 27%, in jurul lui 2006, Murfatlar detine astazi „doar“ 23%, ramanand, totusi, lider absolut al volumelor.

TINTA PUSA PE CALITATE

„Nu cred ca a avea productie mare trebuie sa fie sinonim cu a face vin prost. Dimpotriva, cred ca atunci cand produci mult, esti obligat sa faci macar un vin corect“, spune Cosmin Popescu, directorul general al companiei. Pentru viitorul apropiat, Murfatlar si-a propus deja sa lanseze o linie noua, de vinuri premium, dupa ce brandul 3 Hectare s-a stabilizat pe piata de retail, iar Ferma Noua si-a gasit nisa de HoReCa. Experimentele cu Arezan si Fatum a confirmat deja, in anii trecuti, ca exista si posibilitatea de a crea si de a vinde vinuri premium. In prezent, Murfatlar comercializeaza, printre altele, si cel mai scump vin vrac din Romania – 17 lei pe litru. Este una dintre provocarile pe care extinderea rapida a lantului de retail propriu – Crama Murfatlar – a facut-o posibila. Cu un concept lansat in 2010, magazinele Crama Murfatlar au atacat piata „de piata“, oferind o alternativa la insalubrele magazine de vin vrac din zona pietelor agroalimentare. Exista deja 53 de astfel de magazine, in aprilie se vor mai deschide inca 20, iar tinta pentru finalul de an este de 150 de spatii de retail. In afara de brandurile consacrate din retail, sunt scoase la vanzare si vinuri vrac, cu preturi pornind de la 6 lei pe litru. „Initial am tintit doar orase cu peste 100.000 de locuitori, insa rezultatele din piata ne-au confirmat ca pragul – pentru o afacere sustenabila – este mult mai jos. Avem magazine care merg bine in orase precum Curtea de Arges sau Calarasi. Probabil vom avea magazine in toate orasele cu peste 50.000 de locuitori“, spune Cosmin Popescu.

MARE VS. MIC

Cand ai asemenea dimensiuni, e posibil sa ai frustrari? Se pare ca da. „Mi se pare absurd ca toata lumea discuta despre volume de parca ar contrazice, in esenta, ideea de calitate. Avem si noi destule medalii, diplome si distinctii. Care e scala de valori la care ne raportam? Un argint la un concurs international important este la fel de bun ca un aur la un concurs mai mic, evident. Dar cand avem aur de la toate concursurile, inseamna ca avem si calitate. Si nu oricum, pentru ca un vin produs la Murfatlar, care obtine aur, reprezinta 20, 30 sau 50 de mii de litri, nu o mie-doua de sticle. Reusim sa obtinem calitate, chiar daca nu ne putem compara cu o crama mica, unde fiecare vin este lucrat si paralucrat pana iese exact cum isi doreste vinificatorul. Insa e clar, ceva bun stim si noi sa facem. Sunt producatori care incearca sa aiba cat mai putine tratamente in vie si interventii cat mai mici in vin. Este excelent, este demn de lauda, insa cum poti sa aplici aceste principii cand ai peste 3.000 de hectare?“.

Un pas mare inainte pentru Murfatlar a fost dezvoltarea rapida a segmentului de distributie. Unul dintre motivele pentru care sunt tot mai putine „rateuri“ la raft este si viteza de circulatie: branduri precum „Eticheta Neagra“ sau „Zestrea“ dispar de pe rafturi in 30-40 de zile. „Exista, evident, si probleme, mai ales acolo unde depozitarea este prost gestionata. Cand am lansat promotia «Sticla de un milion», am profitat de oportunitate pentru a inlocui toate sticlele vechi de prin depozitele retailerilor. Am retras de pe piata aproximativ 20.000 de sticle, unele dintre ele atat de vechi incat purtau inca reclama la promotiile «Bani pe viata» sau «Actionar la Murfatlar», adica de prin 2003-2004“, spune Popescu.

CHARDONNAY 3 HECTARE 2008
DOC-CMD Murfatlar
13 % vol. alc., sec
Producator: Murfatlar Romania
Arome tipice soiului, de intensitate medie, carora timpul le-a mai adaugat si niste senzatii de miere, ceara si flori uscate. Are personalitate, o buna evolutie, gustul de citrice, miere si unt fiind destul de amaruimetalic pe final, lucru ce il trage usor in jos.
Punctaj: 71 de puncte

CABERNET SAUVIGNON ROSE 3 HECTARE 2008
DOC-CMD Murfatlar
12,5 % vol. alc., sec
Producator: Murfatlar Romania
Culoare rose-coral inchisa, la fel ca nuantele aromatice ale acestui vin, care par invechite. Gust de gutuie coapta si mere batute, cu final amarui-acid, cu ierburi aromatice. Pare ca este la sfarsit de cariera.
Punctaj: 69 de puncte

FETEASCA NEAGRA 3 HECTARE 2008
DOC-CMD Murfatlar
12,5 % vol. alc., sec
Producator: Murfatlar Romania
Culoare rosu-bordo destul de subtire si arome mai inchise, dominate la inceput de o nota iute, care dispare cu timpul, lasand locul unor note de gemuri de prune, iarba uscata si condiment. Gustul subtire porneste cu niste senzatii dulci, care sunt echilibrate de aciditatea foarte ridicata.
Punctaj: 70 de puncte

CABERNET SAUVIGNON 3 HECTARE 2007
DOC-CMD Murfatlar
12,5 % vol. alc., sec
Producator: Murfatlar Romania
Un Cabernet prietenos, cu arome de ierburi uscate si condiment, care se etaleaza inaintea notelor de gem si stafide. Gustativ este destul de placut, suculent, dar subtire, amintind de caisele coapte, cu o aciditate ridicata, care se simte mai intens in postgust.
Punctaj: 77 de puncte

CABERNET SAUVIGNON AREZAN 2007
DOC-CMD Murfatlar
12,5 % vol. alc., sec
Producator: Murfatlar Romania
Foarte surprinzatoare este evolutia acestui vin, care in momentul aparitiei era ingreunat de niste taninuri verzi, dure. Acum, vinul s-a mai rotunjit, s-a mai asezat atat gustativ, cat si olfactiv, capatand arome elegante de gemuri dense, frunza uscata, caisa confiata si condiment. Pastreza totusi niste tonuri vegetale, care contribuie la structura.
Punctaj: 81 de puncte

CABERNET SAUVIGNON FATUM 2007
DOC-CMD Murfatlar
12,5 % vol. alc., sec
Producator: Murfatlar Romania
Lemn, condimente, ierburi, dulceata de prune si castane coapte. Asa se exprima olfactiv acest Cabernet. In gura, aciditatea ridicata il face sa para subtire, dominand continutul taninos, iar in postgust lasa tonuri de vegetale, condiment, cutie de lemn si visine amarui.
Punctaj: 76 de puncte

RAI DE MURFATLAR GRANDE RESERVA 2001
11 % vol. alc., dulce
Producator: Murfatlar Romania
Atat culoarea, cat si aromele vinului reflecta foarte frumos varsta vinului. Olfactiv trimite catre miere, cafea, iarba uscata si dulceata de gutuie. Atacul este destul de direct, dulce, catifelat, cu un echilibru bun zahar-aciditate. In postgust se reflecta niste senzatii de smochine, portocala si condiment.
Punctaj: 80 de puncte

LACRIMA LUI OVIDIU 12
vin licoros
15 % vol. alc.
Producator: Murfatlar Romania
Aromatic este placut, amintind de mirosul de capuccino, miere, ceara si cutie de lemn. In schimb, pe partea gustativa, pare destul de subtire, lemnul ingreunandu-l. Este catifelat, cremos, alcoolul fiind foarte bine integrat.
Punctaj: 79 de puncte

MURFATLAR ROMANIA
Adresa: Str. Murfatlar nr. 1, Murfatlar, jud. Constanta
Tel: 0241.706.850
Fax: 0241.706.862
E-mail: office@murfatlar.com
Suprafata: 3.000 de hectare
Soiuri: Sauvignon Blanc, Chardonnay, Riesling italian, Feteasca alba, Muscat Ottonel, Pinot Gris, Feteasca Neagra, Cabernet Sauvignon, Pinot Noir, Merlot.