Condusul prin vie. Cu stil

In aceasta pagina vom dezbate unele dintre cele mai „presante“ probleme cu care un barbat ce tinde catre titlul de „rafinat“ se poate intalni: vinul, mancarea si automobilele. Autorul acestei rubrici, omul de afaceri Theo Nissim, a reusit sa acumuleze in cadrul nenumaratelor calatorii efectuate in lumea intreaga suficienta experienta cat sa poata sa consilieze pe oricine in domeniile mentionate mai sus. Stabilit in Silicon Valley de mai bine de 15 ani, Theo este CEO al companiei americane Gemini Solutions.

Publicitate
Ravago

Exista ceva aproape mistic atunci cand conduci automobilul printre vii: peisajul este neobisnuit de spectaculos, cu randurile de vita de-a lungul pantelor abrupte, ce iti dau acel sentiment de detasare din lumea reala catre un spatiu netulburat, in mijlocul lui niciunde. Problema este ca pentru a ajunge intr-un astfel de loc esti obligat sa conduci cateodata pe drumuri desfundate, de-a dreptul „gaunoase“ sau abrupte, bolovanoase, cu hartoape si acoperite de prundisuri sau tot felul de pietroaie. In timp ce pentru un vizitator ocazional o astfel de experienta poate fi foarte solicitanta, pentru cei implicati in facerea vinului reprezinta o activitate zilnica. Iar automobilele pe care acesti oameni le folosesc acopera o paleta foarte variata. Evident, o masina care isi petrece aproape toata viata ruland in sus si-n jos pe coastele bolovanoase ale dealurilor trebuie sa fie neaparat practica (incluzand aici si controlul costurilor), dar mai ales robusta.

Combinati aceste doua criterii cu traditia auto locala si cu diversitatea si abilitatile in afaceri ale oamenilor din vin. Iar ce va rezulta va fi o interesanta, destul de ciudata si de eclectica flota de automobile: 4×4, in general camionete, dar nu totdeauna. Insa, aproape toate, fara nici o exceptie sunt lovite, busite sau indoite, mandre purtatoare ale cicatricilor lasate de lupta cu bolovanii. Se poate spune ca aceste automobile fac parte din terroir. Masini Renault si Peugeot din timpuri imemoriale sunt conduse printre dealurile din Burgogne sau Bordeaux – imi amintesc cu cata neincredere am privit un Peugeot 404, care avea mai multe de 40 de ani si care transporta echipament de vinificare pe unul din drumurile din Pomerol. Nenumarate Fiat-uri Panda 4×4 sunt conduse „con gusto“ pe drumeagurile prafuite din Toscana. Nemtii folosesc Mercedes-uri G Klasse si camionete Unimog „matusalemice“. In timp ce vinarii californieni recurg la serviciile unor imense Chevrolet sau Ford, care nu au nici macar un centimetru de metal nemototolit. Cat despre plaiurile autohtone, mereu am fost fascinat de capacitatea autoturismelor ARO si Dacia Berlina de a rula pline de indrazneala pe drumurile din Dealu Mare. Mai exista si „unealta“ off road suprema, Land Rover Defender, rulata de vinarii din aproape intreaga lume, fie ca vorbim de Australia, Romania sau Statele Unite. Aceste vehicule au un punct in comun: sunt simple si robuste, dar din nefericire sunt „specii“ in pericol de extinctie. Noile masini „pick-up“ americane sau camionetele Unimog arata de parca au aterizat din ultimul film „Transformers“, insa nu exceleaza la capitolul originalitate si personalitate.

Publicitate

Cu toate acestea, vom avea parte si de lucruri mai bune. Luati, de exemplu, conceptul Land Rover DC 100, care ar trebui sa fie succesorul lui Defender undeva prin 2015. Robusta? Da. Simpla? Da. Etaleaza stil si personalitate? Da. Este usoara si prietenoasa cu mediul, dar are si capacitatea sa urce versanti aproape verticali, sa sara peste bolovani si sa traverseze lacuri de mal. Lansata la expozitia auto de la Frankfurt, din septembrie, DC 100 este la a patra iteratie, lucru ce arata faptul ca proiectantii de la Land Rover sunt cat se poate de seriosi in realizarea de masini pentru vinificatori, surferi si exploratori in jungla. Sau noul Fiat Panda, mai putin patratos decat precedentul, insa aceeasi utilitara incantatoare. Versiunea 4×4 se pregateste si sunt sigur ca in 2030 cateva noi exemple vor cutreiera dealurile din jurul orasului Montalcino.

Sa speram ca acest nou trend va continua. Poate chiar cu o moderna versiune a unui solid si mare 4×4 precum ARO M461, cu un stil retro, dar cu tehnologie moderna? O sa beau pentru asta si voi aprecia terroir-ul, cu automobil cu tot.

Problema este urmatoarea: in momentul in care stocul mondial al acestor masini vechi si solide va fi lichidat sau dizolvat complet intr-o nor de praf de rugina, ce vor mai conduce oamenii implicati in industria vinului? Care va fi vehiculul de corvoada care va putea fi forjat zi de zi la maximum, rezistand acestei munci intr-un mod misterios? Pana de curand nu am gasit un raspuns satisfacator la aceste intrebari.