“Consumatorul roman merita respect”

Articol de Caroline Gilby, Master of Wine – Marea Britanie

Publicitate
SelectWine

In cadrul Premiilor de Excelenta Vinul.Ro am gasit vinuri excelente, insa am gasit si mult prea multe vinuri pur si simplu proaste.(…) Cele mai slabe serii pe care le-am jurizat au fost cele cu vinuri ieftine (2-5 Euro) cumparate direct din magazine. Sincer vorbind, daca m-as numara printre consumatorii romani pusi in fata acestei selectii deprimante, as prefera sa beau bere. (…)

Pe segmentul premium, in Romania se fac vinuri mai bune decat oricand, inclusiv niste vinuri de-a dreptul fermecatoare. Totusi, aceste vinuri sunt accesibile doar catorva – persoane care au deja gusturile formate. Consider ca slaba calitate a vinurilor de retail este o problema pentru toata industria. Nu vad cum producatorii romani ar putea atrage noi consumatori sau sa ii pastreze pe cei vechi, avand in vedere modul dezagreabil in care se prezinta segmentul entry-level in marele retail.

Publicitate
SelectWine

Este foarte simplu sa faci vinuri ieftine, placute si potabile, folosind tehnologia potrivita. Incep sa cred ca problema tine mai mult de atentia fata de detaliile finale. Stiu ca s-a depus mult efort si s-au facut investitii in podgorii, in materiale enologice si in echipamente de calitate in ultimii ani. Dar, cu toate acestea, inca mai este de munca in a asigura calitate strugurilor. Procesul de a aduce vinul in sticla intact si de a-l prezenta consumatorului in bune conditii este vital. Cred ca aici exista un deficit de atentie si de grija.

In aceeasi masura, se simte nevoie de educatie la nivelul vanzatorilor finali si al distribuitorilor. Magazinele, restaurantele si distribuitorii lor ar trebui sa stie ca vinul este fragil si ca stocurile trebuie sa urmeze o anumita rotatie. Vinul nu poate fi stocat la caldura sau sa fie lasat sa fiarba sub surse de lumina ori in soare. Servirea vinului in restaurant are nevoie de imbunatatiri – vinul rosu servit prea cald este doar una dintre problemele pe care le-am intalnit.

Istoria ne-a aratat ca nu poti insela consumatorii pentru prea mult timp – ei sunt prea destepti. Cercetarile de piata indica faptul ca gusturile in Romania se schimba rapid si, daca industria nu va raspunde pe masura, va pierde. Producatorii trebuie sa actioneze impreuna si sa invete din greselile facute de altii. (…) Sfatul meu pentru producatorii romani este urmatorul: tratati-va consumatorii cu respect si asigurati-va ca vinul pe care il cumpara este o experienta placuta indiferent daca platesc pe el 2 sau 50 de Euro, sau altfel acestia se vor orienta catre alte produse.