În 2020, Crama Oprișor mizează pe Măiastru & Cupola Sanctis și pe consolidarea micului retail. Dezvoltările turistice, urbane și de business – bune oportunități pe plan local

După un sezon viticol 2019 cu mari probleme cantitative (în Dealu Mare în special, dar și  în alte zone din jumătatea sudică a României) la care s-au adăugat o toamnă și o iarnă secetoase, anul 2020 riscă să creeze dificultăți noi. Și nu doar vremea vine cu provocări, ci și piața. Am decis să întrebăm câte o cramă în fiecare lună cu privire la pregătirile pentru acest an. Cu o istorie de peste două decenii, Crama Oprișor (înființată în 1997) face parte din “primul val” de crame private de dimensiuni mijlocii din România. Fiind aflată în proprietatea grupului german Reh-Kendermann, are atât experiența internațională a grupului mamă, cât și pe cea națională a echipei de aici.

Publicitate
Domeniul Bogdan

Mai jos, o conversație prin e-mail “la șase mâini” cu Gabriel Roceanu, directorul general al Cramei Oprișor, și cu Luminița Tzakis, director național de vânzări.

Pe plan intern, oportunitățile au caracteristici locale dependente de: dezvoltarea turistică, urbană și a companiilor din fiecare zonă

– Cum a încheiat anul 2019 Crama Oprișor, din punct de vedere al volumelor și valorilor?

Publicitate
IPPU

2019 s-a închis cu valori în creștere față de 2018 atât la cifra de afaceri cât și la volumul total de vin vândut.

– Ce proiecții aveți pentru 2020? Cu ce v-ați pregătit?

Dorim să menținem ritmul, iar pentru aceasta ne-am propus activități intense în promovarea unor linii de produse din portofoliul nostru, care, deocamdată, nu au succesul și prestigiul pe care îl merită în piață. Ne referim aici la gamele MĂIASTRU și CUPOLA SANCTIS. Calitatea vinurilor, împreună cu mesajul consistent al fiecărui brand, însoțite de poziționarea justă a prețului, merită mai multa implicare din partea noastră în direcția comunicării și promovării către publicul consumator.

– Care sunt principalele oportunități și riscuri pentru 2020, din punctul vostru de vedere? La nivel de piață…

Ca mulți alți producători, împărțim piața în două mari categorii: România și Export.

În România, oportunitățile se identifică la nivel zonal, în funcție de caracteristica locală. Abordăm fiecare teritoriu în mod obiectiv și realist, în funcție de potențialul de consum. Anul acesta sunt oportunități în ariile cu dezvoltare turistică. De asemenea, zonele metropolitane ofera mari șanse unor noi listări. Canalul de vânzare către evenimentele corporate se dezvoltă proporțional cu strategiile de marketing ale companiilor din diverse domenii.

Vinurile de la Crama Oprișor se bucură anual de numeroase recunoașteri naționale și internaționale pentru calitate. În imaginea de mai sus, reprezentanții cramei (de la stânga la dreapta: oenologul Liviu Grigorică, Luminița Tzakis și Gabriel Roceanu) și colecția de medalii de la una dintre edițiile Premiilor de excelență Vinul.ro

Exportul vinurilor noastre către piața internațională este de ani buni o provocare dar și o oportunitate. România este, deocamdată, necunoscută consumatorilor de vin de pe glob. Avem de lucru aici, focusarea fiind către identificarea comercianților de vin care empatizează cu valorile purtate de vinurile românești. 

Riscurile în toată existența noastră apar în primul rând de la schimbările climatice. Sezon după sezon suntem nevoiți să adaptăm tehnologiile din podgorie în așa fel încât strugurii să ne furnizeze constanță în calitate, indiferent de vremea de-a lungul perioadei de vegetație. Segmentul pieței care înțelege lipsa unui vin cauzată de fenomenele meteo este extrem de mic. Din acest motiv, există riscuri iminente de înlocuire a produselor lipsă pe termen scurt și mediu. Chiar dacă aici nu este locul de analize macroeconomice, mediul de afaceri unde infrastructura este învechită, degradată și deficitară afectează negativ dezvoltarea oricărui business. Trăim vremuri în care indicatorul major în competitivitate este prețul. Astfel, o infrastructură ineficientă genererază costuri mari, reflectate apoi în prețul ofertat în piață.

Micul retail va crește și se va poziționa puternic: publicul înțelege și acceptă diferențele de preț între cumpărăturile comode și cele făcute la distanță de casă

– Care este canalul / segmentul de piață – sau de produse – care credeți că va avea cea mai semnificativă creștere în 2020 și de ce? Mă refer atât la produsele voastre, cât și la piață, în general.

Micul retail local va crește și se va poziționa puternic. Ritmul de viață al consumatorilor determină nevoia de a salva timp și spațiu pentru cumpărături familiale. Publicul își îmbogățește constant setul de valori personale, acceptă și înțelege diferențele de preț ale unui produs similar cumpărat de lângă domiciliu față de prețul aceluiași produs achiziționat de la mulți kilometri depărtare de casă.

Segmentul de produse care va înregistra creștere este extrem de dificil de identificat acum, având în vedere istoricul estimărilor de acest gen făcute de-a lungul anilor. Noi, încă, nu am reușit să descoperim o formulă aplicabilă matematic prin care să măsurăm exact preferințele constante ale consumatorilor și așezarea lor în cadre definite ale profilului. Din activitatea zilnică avem o sumedenie de exemple concrete ale unor clienți care apreciază în egală măsură vinurile fresh la Bag-In-Box, dar și vinurile High Premium.

Publicul așteaptă să-i fie confirmate așteptările – încrederea este factor determinant

– Ce credeți că așteaptă publicul consumator de vin din categoria “medie” să audă din partea industriei în 2020? Nu ne referim la băutorii elitiști și nici la cei care beau “cu burta”, ci la oamenii normali, care nu și-au făcut neapărat o pasiune din consumul de vin, ci au ocupații și familii către care își canalizează prioritar energiile.

Din “colectia” noastra de feedback din piață putem concluziona nevoia publicului pentru consecvență în calitatea vinurilor. Credința noastră este că rezultatul de satisfacție pe care îl apreciază consumatorul se compune din două momente importante: 1. alegerea vinului preferat; iar 2. (după consum) certitudinea că nu a dat greș atunci când a ales vinul. Acest algoritm îl întâlnim frecvent și la clienți care încearcă pentru prima oară un vin, un brand, un stil. Cu atât mai mult la prima degustare, dacă vinul ales oferă satisfacție, atunci încrederea consumatorului devine factor determinant în intențiile viitoare de achiziție.