Crame de Top: VINARTE a investit 10 milioane de euro în dezvoltarea unității de cazare și în modernizarea cramelor de la Stârmina și Bolovanu

Vinul.ro lansează proiectul intitulat ”Crame de Top”, în cadrul căruia vrem să prezentăm publicului nostru o imagine de ansamblu a peisajului cramelor din România, reflectată în realizările lor de pe parcursul întregului an 2024. Am invitat cramele să răspundă câtorva întrebări care ating puncte-cheie din activitatea lor: bilanțul la final de an, campania de recoltare 2024, premii obținute la concursuri naționale și internaționale, planuri de viitor. 

Publicitate
Excursii

2024: Creșterea vânzărilor și investiții importante în unitatea de cazare și în modernizarea cramelor Stârmina și Bolovanu

Din perspectiva vânzărilor, în 2024 am avut o creștere de 25% valoric, la această creștere contribuind toate canalele de vânzare, atât IKA, Traditional Trade, HoReCa, cât și Online. Au fost și provocări generate de introducerea SGR, care a implicat gestionarea stocurilor în special din perspectiva normelor de etichetare. O alta provocare a fost și este creșterea prețurilor materialelor care intră în componența produsului finit. Anul acesta am demarat un proces de modernizare al ambelor crame – Stârmina și Bolovanu – dar și dezvoltarea facilităților de cazare la Crama Bolovanu, care au însemnat investiții care se ridică la 10 milioane de euro.

Campania de recoltare: Producție cu 25% mai mică față de un an obișnuit, dar calitate mai ridicată

În ceea ce privește campania de recoltare, ploile din primăvara și vremea călduroasă au contribuit la maturarea strugurilor. Astfel, strugurii negri au atins maturitatea fenolică mai devreme în 2024, ducând la la o catifelare mai pregnantă a taninurilor. Cu toate că producția a fost mai mică cu aproximativ 25% față de un an obișnuit, s-a făcut o normare naturală a acesteia, obținând astfel struguri de calitate și, implicit, vinuri excepționale.

Publicitate
IPPU
Podgoriile de la Stârmina, una dintre cele două crame ale producătorului

În prezent: Focus pe produse, participarea la evenimente, lansarea enoturismului

Ca și până acum, lucrăm la consolidarea portofoliului de produse  și a canalelor de vânzare existente, urmărim participarea la evenimentele organizate de partenerii noștri prin care consumatorii pot avea contact cu vinurile noastre atât pe plan intern cât și internațional. Odată cu finalizarea investițiilor în sectorul turistic, dorim sa creăm o perspectivă mai largă pentru promovarea vinului, putând astfel oferi experiențe inedite, într-un ambient plăcut și în asociere cu vinul.

Distincții obținute la concursuri naționale și internaționale

Mundus Vini Summer Tasting 2024 Avenue Alb de Sâmburești 2023 – Gold

Decanter World Wine Awards 2024Soare Red 2019 – Bronze, Sirena Dunării 2013 – Bronze, Prince Mircea Merlot 2020 – Bronze

Etichete noi, lansate în 2024

Gama Domeniile Vinarte Cuvee care are la baza vinuri seci, cupaje obținute dintr-un soi românesc și unul internațional, făcând referire la anvergura celor 2 crame: Stârmina și Bolovanu.

Avenue Alb de Sâmburești, o Fetească Regală care completează gama Avenue în aceeași prezentare vibrantă și tinerească a gamei Avenue.

Tămâioasa Roză, o premieră care confirmă de la prima întâlnire, cu miros plăcut de petale de trandafir în care se dezvăluie note subtile de caramel sărat.

Prince Soare 2017 – un vârf de gamă absolut, amestec de Merlot și Cabernet Sauvignon, caracterizat pe site-ul cramei astfel: “opulent, concentrat, catifelat, cu impresii savuroase de fructe negre bine coapte, lemn exotic, cuișoare, vanilie și cu un final picant bine marcat, prelung”. Strugurii de Merlot provin din cele mai bune parcele de la Stârmina (Mehedinți), în timp ce aceia de Cabernet Sauvignon vin dintr-unul dintre cei mai valoroși ani ai ultimului deceniu de pe Dealul Bolovanu (Olt). Este un cupaj din soiurile noastre reprezentative Merlot (Prince Mircea) și Cabernet Sauvignon (Soare) de aici și brandul : PRINCE SOARE, având pe etichetă acei “ochi apotropaici” (având rol protectiv) pe care îi găsim în cultura geto-dacică, reprezentați pe coiful princiar, simbol al Muzeului Național de Istorie al României. 

UniQ – ediția a 2-a (Ediție rară, apare numai în condiții excepționale, ca o chintesență a două domenii viticole diferite aparținând Vinarte, dintr-o selecție de butoaie din diferiți ani excepționali), este un blend de Merlot (2017), Cabernet Sauvignon (2018) și Fetească neagră (2020) caracterizat de evaluatori drept “foarte bine structurat, complex, longeviv, amintind aromatic în această etapă de coacăze și vișine, pudră de cacao și cu note vegetale, cu final persistent de ciocolată neagră”. Strugurii de Merlot și cei de Fetească neagră provin din parcelele rezervate pentru Prince Mircea de pe domeniile Vinarte de la Stârmina (Mehedinți), în timp ce aceia de Cabernet Sauvignon au fost recoltați de pe coastele Dealului Bolovanu (Olt), locul de naștere al iconicului Soare. Sunt disponibile numai 3.440 sticle.

Pregătim o nouă gamă premium Chateau Bolovanu, care cuprinde 3 vinuri: Sauvignon Blanc, Cabernet Franc și un Roze, toate având amprenta terroir-ului Cramei Bolovanu.

Crama și podgoriile de la Bolovanu, unde va fi deschisă și unitatea de cazare

Provocări: SGR, creșterea prețurilor materiilor prime

Princicpala provocare a fost creșterea prețurilor materiilor prime, care a generat creșterea prețului produsului finit, o provocare greu de depășit, dar am reușit să facem asta prin eficientizarea producției, depozitării și a distribuției. Apoi am avut viteza de rulaj a vinului, la modul general, care a impactat în eficientizarea stocurilor partenerilor noștri. Bineînțeles, implementarea SGR, care a implicat o mai bună gestionare a stocurilor și implicit gestionarea aceluiași produs cu două coduri de bare diferite. A implicat o comunicare strânsă cu partenerul logistic, cât și cu clienții noștri. În final, demararea procesului de modernizare a cramelor, cu perioade de inactivitate a procesului de îmbuteliere, care a generat stocuri mai mari de materiale și capacități mai mari de îmbuteliere, implicit și un efort financiar major.

 În viitor: rebranding, retehnologizare și pregătirea cazării

Vom continua efortul de a oferi vinuri excepționale, ne vom concentra pe rebrandingul anumitor game din portofoliul nostru, extinderea rețelei de distribuție și intensificarea eforturilor pentru export. Vom definitiva procesul de retehnologizare a cramelor și pregatire a facilității de cazare și de petrecere a timpului liber la Crama Bolovanu, pentru introducerea acesteia în circuitul turistic.

Tendințe pe piața vinului în 2025: O stagnare a consumului

Credem ca va fi o presiune generată de creșterea prețurilor vinului, o stagnare a consumului de vin. În continuare, pentru piețele internaționale trebuie intensificate eforturile producătorilor și ale autorităților pentru consolidarea imaginii vinului românesc, a unei identități de țară în acest sector. Vorbim de această strategie de prea mult timp, încât aproape că s-a diluat.

(A răspuns din partea cramei Costin Ghiță, Commercial Manager Domaine Vinarte SRL)