La aproape 12 ani de existenta, datorita progreselor rapide inregistrate mai ales in ultimii cinci ani, Cramele Recas a ajuns sa fie unul dintre cei mai respectati producatori de vinuri din Romania. Iar aceasta pozitie nu este deloc una intamplatoare, Philip Cox, unul dintre actionarii companiei si artizanul majoritatii deciziilor luate aici referitor de productie si calitate, considerand ca locul ocupat acum de vinul de Recas in peisajul vinurilor romanesti a fost obtinut in mod natural, pariindu-se atat pe constanta, dar mai ales pe cresterea calitatii.
„Inca de la primele vinuri Recas scoase pe piata – recolta anului 1998 – calitatea a fost una corecta, buna. Cu timpul, investitiile in crama au inceput sa isi spuna cuvantul si, dupa replantari masive, am inceput sa producem vinuri de clasa”, afirma acesta. Cu toate ca vinurile de la Recas sunt bine cotate de catre consumatori si speciali sti pe toate segmentele de calitate, Philip Cox, considera ca potentialul maxim nu a fost inca atins, procesul de evolutie aflandu-se la „25% din potentialul pe care il are podgoria si crama. O crestere semnificativa va putea fi sesizata abia peste 5 ani, dupa maturizarea vitelor noi si constanta adaptare a cramei la cele mai inalte standarde”.
CONSTANTA CALITATII – PRIORITATE MAXIMA
Factorii esentiali care au contribuit la pastrarea unei linii constante a calitatii la toate vinurile produse sunt identificati de Philip Cox a fi controlul complet asupra plantatiilor de peste 700 de hectare, dar si filosofia de vinificatie a Lumii Noi, adusa in acest colt de tara de catre Hartley Smithers, oenolog scolit la universitatea Adelaide/ Roseworthy, lider mondial in cercetarea procesului de vinificatie. In functie de tipul anului de recolta, la Recas, tehnica de vinificatie este adaptata la conditiile anului respectiv, astfel, daca in 2009 s-au folosit tehnici de vinificatie specifice tarilor cu clima calda, in 2010 au fost adoptate tehnici asemanatoare tarilor cu clima rece. „Nu folosim o reteta stricta. Incercam sa depistam exact acele tehnici de vinificatie care sunt fiabile in anumite conditii climaterice, pentru anumite soiuri, asa incat sa exploatam la maxim calitatile recoltei respective si sa avem o constanta a calitatii intre recolte”, mai spune Philip Cox. Impreuna cu vinificatoare Nora Iruarte Smithers, Hartley a adus la Cramele Recas o rigurozitate „extrema” in procesul de vinificatie, orice abatere – o zi mai devreme la cules sau un grad in plus la temperatura de fermentare – nefiind acceptata. Potrivit spuselor lui Philip Cox, cu ajutorul celor doi crama a fost modernizata complet, cu tehnologie de ultima generatie la nivel mondial. „Unul dintre cele mai importante lucruri este folosirea ravacului (mustul care curge liber inainte de presare) pentru toate vinurile albe, de la Schwaben la Solo Quinta, lucru ce aduce o fructuozitate intensa si o nota de prospetime. De asemenea, la fel de important, este faptul ca am reusit in mare parte sa eliminam toate sursele potentiale de oxidare, cu ajutorul unui sistem de masurare si monitorizare a oxigenului, pe tot traseul de vinificatie“, declara Philip Cox.
MODELE SI COLABORARI CU PRODUCATORI DE RENUME
In toti acesti ani, Cramele Recas a adoptat aceeasi pozitie fata de vinurile entry-level si mediu ca si fata de vinurile premium si superpremium. Modelul pe care Philip Cox sustine ca il copiaza este cel al cramei lui Robert Mondavi din Napa Valley (crama vizitata in 1994), un „un gigant al industriei vinului cu produse pe toate palierele de pret, de la superpremium, pana la vin imbuteliat la recipiente de 10 litri, care se vinde in cantitati industriale”. Aceasta atitudine, este una fireasca, potrivit actionarului Recas, deoarece o gama de produse cat mai larga, cu vinuri lider de segmentele lor la capitolul pret-calitate, este un factor benefic pentru imaginea companiei. „Totul este interconectat: premiile luate de vinurile premium ajuta vanzarea vinurilor mai simple, si invers, vinurile de tip Cuvee Uberland beneficiaza de reteaua de distributie a vinurilor de tip Schwaben”.
Pozitia de importator de vinuri a Cramelor Recas a dat randament si in directia productiei, compania colaborand in acest sens cu producatori de renume precum Agricola Masi, iar rezultatele unui astfel de proiect vor putea fi analizate peste 3-4 ani, moment in care Cramele Recas vor scoate la vanzare primul vin realizat dupa sistemul „appasimento”, ca in regiunea Amarone. Insa capitolul „noutati” de la Recas nu se incheie aici, Philip Cox anuntand inca de pe acum recolta 2012 de Cadarca si Riesling de Rhin, soiuri care s-au acomodat foarte bine in zona. De asemenea, un proiect in faza de studiu realizat cu partenerii externi il reprezinta si constructia unei „mini-crame sofisticate, destinata productiei de vinuri din segmentul ultra premium”.
CRIZA, LUCRU BENEFIC PENTRU VINUL ROMANESC
Recesiunea economica si-a pus amprenta si asupra pietei vinului de la noi, insa acest lucru este vazut de Philip Cox ca fiind un lucru benefic: „In mod ciudat, criza este un lucru pozitiv pentru vinul romanesc. Consumatorii sunt mult mai atenti cu banii pe care ii dau, iar numarul producatorilor care vindeau cantitati uriase de vinuri proaste, chiar contrafacute, s-a limitat. Cramele mici si medii imping nivelul de calitate, lucru ce forteaza si cramele mari sa se alinieze la acest nivel de calitate”, spune Philip Cox, care adauga ca principala problema a vinului romanesc este lipsa comunicarii si „inabilitatea cronica a producatorilor romani de a colabora unii cu altii. Exista totusi unele eforturi pentru a creste imaginea vinului romanesc, insa sunt timide si lente”. Ajutorul in acest sens, continua Philip Cox, poate veni din partea statului care trebuie sa ia masuri serioase pentru a stopa frauda din industria vinului. „Chiar daca exista dovezi de producatori mari care vand vinuri contrafacute, statul nu reuseste sa stopeze acest fenomen, care este daunator atat pentru consumator, cat si pentru producatorii mici”, incheie Philip Cox.
NOILE VINURI DE LA RECAS
Editorii Vinul.Ro, impreuna cu cei mai importanti bloggeri de vin de la noi, au avut ocazia sa deguste noile vinuri de la Recas, la inceputul lunii octombrie, in cadrul unei vizite facute la crama banateana. In cadrul degustarii, a fost prezentat aproape intreg portofoliul de produse Recas, de la vinurile entry-level pana la cele superpremium, plus cativa reprezentanti dintre propunerile de import. Albele din gamele de retail (Feteasca regala Castle Rock, Muscat Ottonel/Feteasca Regala Schwaben Wein si Sauvignon Blanc si Chardonnay din V-Legends – toate recolta 2009), chiar daca sunt mai simple, atrag prin prospetime, curatenie, intensitate, structura si paleta aromatica, la toate acestea adaugandu-se aciditatea sprintara si o tonalitate minerala, care le confera „coloana vertebrala”, acelasi model structural-aromatic se aplicandu-se si vinului Rose V-Legends. Recolta de rosii 2009 pentru retail (Feteasca neagra/Merlot Castle Rock, Pinot Noir si Cabernet Sauvignon V-Legends) vine sa completeze oferta de albe, cu o abordare de vinificatie de Lume Noua: echilibru bun structural intre aciditate si taninuri si expresie aromatica condusa spre fruct. La vinurile destinate segmentului premium si superpremium se simte si mai mult implicarea si semnatura vinificatorului. Chardonnay Cocos 2009, Feteasca Sole 2009, Chardonnay Sole 2009 (o abordare inedita, moderna) si Solo Quinta 2009 dau dovada de o eleganta aparte, cu un stil in care se evidentiaza foarte bine atat aromele primare, cat si cele secundare. Daca la Syrah Cocos, Feteasca neagra si Merlot La Putere s-a mers pe un registru catifelat, aproape suav, al structurii, care sa permita o evidentiere cat mai buna a fructului, la Cabernet La Putere se remarca un stil mai barbatesc, dat de taninii tineri si evolutie progresiva. In cadrul acestei sesiuni, a fost prezentata si o verticala de Cuvee Uberland, unul dintre cele mai reusite vinuri produse in Romania. Ceea ce impresioneaza la toate recoltele de Cuveé Uberland (din 2006 pana 2009) este intensitatea si profunzimea aromatica, capacitatea vinului de a evolua, complexitatea si eleganta. Cu toate ca, Uberland 2006 incepe sa capete acea patina a timpului data de evolutia la sticla, vinul inca se prezinta intr-o forma de invidiat. In schimb, mai tinerele Uberland 2007 (arome dirijate spre fructe negre coapte si senzatii dulci) si 2008 (tonuri de condiment si mirodenii, cu senzatii de stafide si curmale), inca mai prezinta ascutimi de vinuri tinere, fara ca acest lucru sa dauneze echilibrului impecabil. Cel mai tanar membru al familiei Uberland, cel din 2009, este echilibrat si catifelat, cu o dominanta de condiment, insa adevarata sa fata si-o va dezvalui abia peste 4-5 ani. La capitolul importuri, aproape toate propunerile Cramelor Recas reprezinta „hituri” de talie internationala: de la chilienele Cono Sur si neozeelandezele Nobilo, pana la „aristocraticele” Robert Mondavi si Masi.
INVESTITII DE 18 MILIOANE DE EURO
Investitia Cramele Recas realizata in vie si crama, in perioada 2000-2011, depaseste 18.000.000 de euro, banii fiind folositi pentru modernizarea completa a utilajelor de prelucrare a viei, constructia unor spatii de depozitare si modernizarea si extinderea cramei, cu o capacitate de 12 milioane de litri. Vinurile de Recas ajung pe pietele din Statele Unite (gama Frunza se comercializeaza in reteaua „Sams Club”, parte din lantul Wal-Mart), Anglia (Nicolas &Oddbins), Japonia, Suedia, Canada (SAQQuebec si LCBO – Ontario), dar si in tari precum Estonia si Slovacia.