Editorial: Culorile anului 2011. De Vinul.Ro

Primavara in rose”, „Vara in alb” si „Toamna in rosu”. Nu sunt nici colecţii de moda, nici titluri de tablouri. Sunt evenimentele pe care echipa Vinul.Ro le-a proiectat pentru bucuresteni in 2011. Dupa seria de targuri in Capitala si in Constanţa, unde contra unei taxe modice vizitatorii au putut degusta sute de vinuri si afla direct de la producatori „secretele cramelor”, am decis sa scoatem vinul in strada. Pe terase, mai exact. Acolo unde pana acum nu s-au vazut decat numele diverselor marci de bere sau apa minerala vom incerca, impreuna cu partenerii din industria ospitalitaţii care s-au alaturat demersului nostru, sa aducem vinul in prim plan. Vom crea toate condiţiile pentru cresterea interesului, pentru un consum civilizat, vom redacta brosuri informative si de popularizare, vom selecta produse de calitate, vom semnaliza corespunzator aceste „oaze ale vinului”, vom face spectacole, vom aduce oameni competenţi care sa explice curiosilor din tainele acestui produs. Vom incerca sa „democratizam” vinul fara sa-l vulgarizam – desi sunt sigur ca acţiunea noastra va starni, din partea „obrazurilor groase”, tot felul de glume mai mult sau mai puţin sarate. Ne laudam ca avem „tradiţie de mii de ani, de la Burebista incoace”, dar cand vine vorba de vin suntem, din pacate, statistic vorbind, aproape la fel „analfabeţi” ca si popoarele Pacificului de sud, care n-au vazut vin prima oara decat in urma cu vreo suta de ani. Bem fie cu cana, cu galeata, cu vadra, cu butoiul, bem pana cadem laţi sau, dimpotriva, bem gingas, cu degeţelul mic ridicat a „cocoana” si cu falfairi vaporoase din gene, ca „vaaai, dhagaa, doah suntem oameni fini”. Asortam vinul dulce la orice iar demisecul il pastram, obligatoriu, „pentru nunţi”. Bem ori din borcane de mustar, ori din pahare care n-ar fi bune nici ca suport de lumanare – celebrele „copita de magar” (vezi forma acestora, sunt disponibile in majoritatea restaurantelor). Ospatarii n-au auzit decat de „vin alb de vara, demisec de spriţ sau rosu-sculau, ca doar suntem urmasi de daci si de romani”. Cetaţeanul mediu da ochii peste cap daca aude de vreun vin sa coste peste 50 de lei, e convins ca nu poate fi decat moftul unui gigibecali pe care e inclinat sa-l deteste si sa-l invidieze in aceeasi masura si pe care-l urmareste in secret noaptea, la OTV-ul pe care cel mai adesea nu recunoaste ca-l vizioneaza. Asa ca vom incerca sa facem, prin puterea exemplului, ceea ce facem deja, de mai mulţi ani, prin scris: sa spulberam prejudecaţile si miturile gresite despre vin, sa-l aducem in modernitate, intre opţiunile de prim rang ale contemporanilor nostri urbani. Ramane de vazut daca oamenii il vor primi cu bucurie. Noi speram ca da.

Publicitate
Excursii

One thought on “Editorial: Culorile anului 2011. De Vinul.Ro

  1. Stimate domnule Cezar Ioan,
    Articolul dvs este axat numai pe consumator, despre care aveti perfecta dreptate in mai toate privintele. Dupa parerea mea, mai mult sau mai putin avizata, la aceasta educatie pe care intentionati sa o demarati, ar trebui sa puna umarul si legiuitorii adica Ministerul Agrilculturii, ONIV, PNVV, prin interzicerea BFL, a vanzarii vinului varsat la pet, prin limitarea si controlarea productiei vinului natural, de buturuga, al bunicului etc care se face in curte si apoi se vinder la poarta (mama ce injuraturi o sa iau pe chestia asta). Mai trebuia sa mai spuneti si de producatori si sistemul de preturi practicat prin distribuitori, si marjele de-a dreptul nesimtite practicate de HoReCa. Ca de aia consumatorul se uita la o sticla de vin de 50 de ron, ca la una de crede ca o bea Becali (chiar sunt curios ce vin bea Becali). Preturile, nu reflecta intotdeauna si calitatea.
    Nedorind sa par pretentios, elitist sau exclusivist, din pacate, domnule Cezar Ioan, acel consumator pe care doriti sa-l educati sa consume cu discernamant vin, nici nu va citeste revista, pt ca nu are bani sa dea pe presa, in general, sau paginile on-line, pt ca nu are net sau daca are habar nu are cum sa umble cu calculatorul, care este ocupat in permanenta de fi-sa sau fi-su pentru socilaizare pe retele. Si, din pacate, nici nu se duce in Centrul Vechi, pentru ca este intimidat de preturi (iar nu are bani) si pentru ca nu se simte in largul sau in acele terase sau restaurante, unde sa-mi fie iertata observatia se consuma in proportie covarsitoare bere, tarii si energizante, iar media varstei consumatorilor este foarte scazuta, iar consumatorii cu pricina nu au ajuns inca la treapta aia din piramida lui Maslow unde se consuma vinul de calitate.
    Oricum va felcit pentru initiativa si va urez mult succes alaturi de alti cativa dusi cu capul care incearca sa creeze o anumita emulatie in jurul vinului de calitate.
    Cu stima,
    Cristian Besliu (si el dus cu capul pe drumul vinului)

Comments are closed.