Semnal: cine este și ce vrea Federația Națională a Degustătorilor Autorizați? Care este primul curs?

“Cred că vom reuși să păstrăm o legătură mult mai bună cu vinul aducând în atenția consumatorilor și alte produse – produse cu care acesta se asociază foarte bine. Berea este o alternativă pe care nu o putem neglija, motiv pentru care am inclus-o și în activitatea Federației” (Naționale a Degustătorilor Autorizați – nr), a declarat recent Marian Timofti, mai cunoscut cititorilor noștri drept fondator și prim președinte al Organizației Somelierilor din România 2011. De ce ar fi declarat asta un personaj recunoscut prin atașamentul lui față de vin?, poate vă întrebați.

Publicitate
Domeniul Bogdan

Marian Timofti vorbește, acum, nu doar în calitate de somelier, ci și în calitate de reprezentant al Federației Naționale a Degustătorilor Autorizați (FNDA), recent înființată. Potrivit explicațiilor de pe site-ul acestei organizații, ea este rezultatul unirii mai multor “inițiați și experți din HoReCa, agronomie, chimie alimentară, comunicare și alte domenii conexe alimentației”, cu scopul de “a genera cel mai mare volum de informații de specialitate disponibil până acum pe piața românească”. Obiectivul definit mai simplu este de a educa simțurile până la a face din această educație o artă – aceea de a recunoaște, aprecia și asocia tot ceea ce ne trece prin gură.

Proximul curs de degustători pe care îl organizează FNDA este cel pentru uleiurile de măsline, în luna iunie. Detalii aici!

Publicitate

La FNDA, educația trece prin stomac

“Într-o lume în care aditivii și coloranții transformă produse de rang inferior în “lux”, încercăm să facem lumină prin transmiterea de informații de încredere, verificate, capabile să vă ajute să identificați produsele originale, care își respectă tradiția și materia primă”, arată pe propriul site fondatorii FNDA. Ei susțin că, deși a degusta este o artă, aceasta nu e “de amorul artei”, ci pentru a îi ajuta pe inițiați – pe educați – să facă diferența dintre calitate și cantitate, pentru a promova consumul de produse în cunoștință de cauză, 

“Sufletul unei societăți este relevat și de modul de pregătire al hranei, de comportamentul în timpul prânzului sau al cinei, de capacitatea de a distinge senzațiile gustative, de ale combina și asocia cu băuturile, obiceiuri umane de zi cu zi, care nu doar ne țin în viață ci ne fac să ne simțim vii. Am pornit de la conceptul educațional care nu se mai preda în zilele noastre nici în familie, nici în școala și nici în societate, acolo unde de fapt, comportamentul este o demonstrație de educație”, afirmă fondatorii FNDA.

Mulți au spus, și continuă să susțină, că „educația trece prin stomac”. Adevărat, dar drumul până acolo este „întortocheat” și chiar întrerupt de simțurile mai mult sau mai puțin ascuțite ale fiecăruia dintre noi. Dacă ni le vom satisface, simțurile, vom aprecia viața într-un mod mult mai plăcut.

Care sunt și cine susține cursurile FNDA?

Prin cursurile pe  care le organizează, FNDA își propune să disemineze rapid aceste cunoștințe în societate, pentru a promova consumul de produse de calitate. De la cei mai buni specialiști străini și români cu vechime în domeniile lor, la entuziaști care au absolvit recent cursuri cu recunoaștere internațională, Federația Națională a Degustătorilor Autorizați reunește lectori de top. CV-urile acestora sunt publicate pe site-ul FNDA, în dreptul fiecărui curs susținut de aceștia.

Cei interesați sunt așteptați la cursuri de:
– degustător de cafea
– degustător de ulei de măsline
– somelier de ape minerale
– degustător de bere
– degustător de brânzeturi
– degustător de mezelărie și salamerie
somelier
– analist senzorial

Grupul de sommelieri ai OSR2011 (Organizaţia Somelierilor din România – www.osr2011.ro ), ACCDMB (Asociația Controlorilor de Calitate și a Degustătorilor de Mâncăruri și Băuturi) și ARB (Asociația Română de Balneologie – www.bioclima.ro), pun pe primul plan cunoștințele despre analiza senzorială ca fiind parte integrantă din viața de zi cu zi, considerând foarte importantă cunoașterea utilizării celor mai importante 5 (cinci) simțuri, al șaselea fiind de natură hormonală și având o importanță egală cu toate celelalte la un loc.

Manifestul FNDA definește calitatea nu doar prin parametri igienico-sanitari, ci și prin gust

Iată câteva extrase din “manifestul” care definește valorile aflate la temelia FNDA: a avea un “produs de calitate” se rezumă, de multe ori, la aplicarea unor parametri igienico-sanitari standardizați și la achiziționarea certificatelor de orice fel. Gustul este foarte puțin luat în considerație, și în acest mod nu este luată în seamă nici exigența consumatorului. Necesitatea de a certifica gustul și savoarea, care sunt o corectă expresie a produsului cumpărat, produs care aparține prin aceste exprimări de gust și savoare, unui teritoriu de origine ce nu este prevăzut și nici protejat de legislație, a dus la nașterea FNDA. Gustul nu este supus controalelor intituționale. 

FNDA dorește creșterea exigenței unui concept de “calitate”, subînțeles ca o “garanție controlată” a senzațiilor gustative, ce conduc cu mai multă seriozitate și fără greșeală la produsul declarat pe etichetă. FNDA consideră că diferența de gust este o caracteristică inalienabilă a produselor, fără de care expresia teritoriului, martor al culturii și al tradiției, munca celor care au știut cum, când să culeagă și să prelucreze materia primă respectând obiceiuri antice, sunt anulate.

FNDA refuză actuala banalizare a gustului și a savorii prin utilizarea sloganului “la cererea consumatorului” creând o confuzie, deși, se știe că drepturile acestuia sunt apărate de posibilitatea de alegere gustativă completă a produselor și recunoașterea diversității acestora.

SOLICITĂM ca FNDA, necesitatea de a se lua în considerare aspectul senzorial final ca element esențial al calității, oficial recunoscut și garantat de controale precis efectuate și prezentate consumatorului.

Mai multe detalii puteți găsi pe site-ul FNDA.