Dan Balaban, DAVINO: văd o creștere a costurilor la nivel mondial, nu o ieftinire! Nu mai exclud discuțiile cu marele retail, dar nu pe brandul fanion 

Davino – crama care operează cu puțin peste 80 de hectare în Ceptura, Dealu Mare, și care vinde exclusiv către restaurante și magazine specializate – este în general un operator care setează standarde în domeniu. Atât din punct de vedere al calității, cât și din punct de vedere al strategiilor comerciale și de preț. Acum, de când restaurantele s-au închis, Davino a devenit și un caz de studiat din pricina dependenței de canalul HoReCa. Am stat de vorbă (pe mail) cu co-proprietarul firmei, Dan Balaban (foto stânga, sus, alături de oenologul și partenerul său, Bogdan Costăchescu, în dreapta imaginii), pentru a vedea cum se descurcă acum, ce scenarii are în vedere și cum se raportează la piață în noile condiții. Am vrut să vedem și cât rezistă în aceste condiții.

Publicitate
Ravago

Retailul mare nu are niște cifre încurajatoare. Dacă se prelungește criza sanitară, vom fi într-o gravă criză financiară

– Cum arată o scurtă caracterizare a momentului actual în business-ul cu vin din România? Văzută de pe poziția Davino, dar și în general vorbind – despre vânzarea și consumul de vin.

Situația este foarte grea în momentul de față. HORECA = 0, retailul specializat (magazine specializate, offline & online) pentru noi sunt în ușoară crestere, dar înțeleg de la colegi de-ai mei, producători de vin, că au cam aceleași cifre ca și înainte. Retailul mare, rețelele comerciale – înțeleg de la aceiași colegi ai mei, noi nefiind prezenți pe acest canal de vânzări – nu au niște cifre încurajatoare. Dacă la începutul acestei crize cifrele au fost în oarecare creștere, începând cu aprilie scăderile înțeleg că sunt undeva în zona de minus 30-40% față de martie-aprilie anul trecut. Deci vorbim de o scădere serioasă. Personal, cred că acea creștere inițială s-a datorat mai mult unor calcule proaste făcute de retaileri, aceștia închipuindu-și că dacă lumea va sta acasă va continua să bea ca înainte sau chiar mai mult. Poate așa a părut, dar nu cred că a fost în realitate așa – oamenii nu cred că au avut pe lista de priorități achiziția de vin. Și s-a mai observat un fenomen, glisarea cumpărării către vinuri mai ieftine.

Publicitate
IPPU

– Ce scenarii vezi posibile pentru următoarele 12 luni?

Dacă se încheie criza rapid – adică în această vară – cred că oamenii în câteva luni vor reveni la obiceiurile de consum, cu mențiunea că este posibil ca vinurile mai scumpe să cunoască o scădere a consumului. Dacă apare un al doilea val, cred că nimeni nu poate prevede care va fi situația consumului atunci. Dacă se prelungește criza, cred că revenirea va fi mult mai lentă, oamenii având rezerve în a cumpăra/consuma vinuri, din pierderea apetitului pentru consum și din frica de a nu ne întoarce iarăși la o situație de criză. La acel moment nu vom vorbi doar de o criză sanitară, ci de una gravă financiară.

Vinul românesc are nevoie de ajutor – măcar scutiri de taxe! Oaia nu va fi niciodată un ambasador al țării, dar vinul da

– Are vinul românesc nevoie de ajutor? În ce ar consta acest ajutor – sau sistem de factori ajutători – care să facă diferența? Injecții financiare directe în companiile producătoare, sub formă de subvenții? Scutiri de taxe pe salarii, pe proprietate? Preluarea unor cantități sub formă de distilat din vin? Micșorarea / eliminarea TVA-ului? Alte forme?

Evident că vinul are nevoie de ajutor, cu toate că nu apare și nici nu cred că o să apară pe lista de priorități a guvernului. Nu poți opri lucrările în vie, asta ar însemna că nu facem vin nici anul următor, nu doar acum. Când vorbesc de lucrări mă gândesc nu numai la costurile cu forța de muncă, ci și la costul cu materialele care trebuie folosite la întreținerea și lucrul viei, cu întreținerea/achiziția utilajelor cu care se muncește etc. Nu mai vorbesc de lipsa acută de bani datorată scăderii vânzărilor, estimez o scădere cu cca 40-60% a cifrei de afaceri a oricărui producător de vinuri în aceste trei luni. Pentru noi, scăderea depășește 80%, fiind prezenți exclusiv pe segmentul HORECA și pe retailul specializat, on line și în magazine fizice specializate.

Dintre măsurile pe care le menționezi tu aici, cred că cel puțin scutiri pe taxele de salarii pentru cei care nu au trimis oamenii în somaj sau disponibilizați, scutiri de taxe, nu neapărat de TVA, dar cele referitoare la impozitul pe profit etc. Evident că și un ajutor financiar direct ar fi binevenit, dar nici nu îndrăznesc să sper la așa ceva. 

– O întrebare “perturbatoare”: merită să fie salvat acest sector? Dacă ne uităm la cifrele pe care le generează din totalul producției agricole, nu pare chiar o prioritate în perioada asta – în care resursele financiare ale statului vor fi întinse “cum întinde gaia mațu’” – și când vor exista multe alte nevoi care trebuie acoperite financiar.

Cred că industria viti-vinicola a fost și este o Cenușăreasă a agriculturii românești. Nu am auzit pe vremea ministrului Daea, dar nici acum, în vremea dlui Oros, cuvântul vin venind din gura dumnealor. Am auzit de toate ramurile agriculturii, dar nu de vin. Curios, nu? În condițiile în care suntem pe locul 5 în Europa și 11 în lume. Spuneți-mi cu ce industrie mai suntem pe locurile astea în lume/Europa? Poate că suntem, dar nu am auzit până acum. Singura industrie capabilă în România să absoarbă 99% din fondurile europene alocate ei. Oaia nu va putea fi niciodată un ambasador serios al țării noastre, pe când vinul cu siguranță da.

Suntem cu aproximativ 90% sub anul trecut. Vânzările online nu pot susține o cramă ca Davino

– Afectează această criză companiile mici și le avantajează pe cele mari, care au deja prezență semnificativă pe canalele de retail – tradițional sau modern? 

Evident că micile companii sunt cele mai afectate, dar în actualele condiții nu cred că pot spune că cele mari sunt favorizate – poate doar suferă mai puțin.

– Cum vă pregătiți voi, la Davino, pentru următoarele 12 luni? Dacă vinurile nu mai pleacă din cramă, mai aveți loc și de următoarea recoltă? Dar bani? O să vedem Davino Rezerva sau Domaine Ceptura Rouge în Kaufland etc? O să vă mai păstrați angajații? O să vă mai puteți plăti facturile?

Nu se pune problema stocării vinului. În acest moment, 70% dintre vinurile de anul trecut sunt îmbuteliate, cele care nu sunt urmează un traseu ca în fiecare an, de altfel, deci aici nu este o problemă. Lipsa încasarilor este cea mai mare problemă, noi suntem cu cca 90% sub anul trecut. Aceasta este o situație pe care mult timp evident că nu o putem suporta. În niciun caz nu veți vedea brandul Davino în rețele (poate doar vinuri făcute sub alt brand – nr). Asta cel puțin până în vara acestui an, dacă se ridică restricțiile de funcționare a restaurantelor până în iulie inclusiv. Angajații i-am păstrat pe toți, nu avem nicio disponibilizare, plecare în șomaj etc. Așa cum am spus și mai devreme, noi lucrăm la cramă ca și cum nu s-a întâmplat nimic. Evident că dacă nu se termină curând criza, nu vom mai putea funcționa – probabil că dupa septembrie-octombrie vom fi nevoiți să tragem obloanele.

– Vânzările online pot susține în perioada următoare pe linie de plutire cramele de dimensiunile Davino? Pot să le susțină pe toate? Întreb pentru că în ultimele săptămâni au apărut wine shop-uri online cu nemiluita, unele restaurante oferă și vinuri la prețuri “de magazin” în pachetele cu mâncare livrată la domiciliu șamd. Dar întrebarea este: mai există suficient public, suficient consum, pentru vinurile din segmentul produs de astfel de crame?

Nu, vânzările online nu pot susține o cramă ca a mea, cel puțin Davino nu poate supraviețui doar cu vânzările online. Cred că nici alte crame nu pot să se bazeze 100% pe online. Am scris la finalul răspunsului anterior cât putem rezista cu actualele rezerve și cu vânzarile realizate în intervalul de acum. Publicul, am mai spus într-un răspuns anterior, cred că și-a pierdut apetitul, sau o parte din apetit, pentru consumul vinurilor premium.

Există public premium în marele retail – dar acesta e și client al magazinelor specializate

– Există public în retail (tradițional și modern) pentru vânzarea de vinuri premium? 

Există cu siguranță public și pentru vinuri premium, dar cu certitudine acești oameni sunt în general clienți ai magazinelor specializate și on-line.

– Se vor ieftini vinurile “entry”? Dar cele premium și peste premium?

Nu văd o ieftinire în viitorul apropiat neapărat. În niciun caz o ieftinire a vinurilor ieftine. Pe segmentele premium și premium + mă aștept, da, la oarece ieftiniri temporare. Spun temporare pentru că eu cred cu tărie că această criză va duce nu la scăderea prețurilor, în general – și nu mă refer doar la vinuri – ci la o scumpire în general și la o creștere a costurilor la nivel mondial.

– Oare e momentul pentru o “altă logică” în relația dintre cramele mici și retailul cel mare? Dacă da, cum ar trebui să arate acest “New Deal”?

Cramele mici sunt în retailul mare, cele mai multe, din câte știu. Și, din câte înțeleg, cu succes. Și eu voi privi cu mai mult interes de acum retailul. Este o piață pe care nu o mai pot ignora. Cu ce branduri? Dacă aceleași ca în HORECA? Nu cred. Dar de acum înainte nu mai exclud discuții cu acest canal.