De bun-gust (si un pret pe masura)!

In aceasta rubrica vom dezbate unele dintre cele mai „presante“ probleme cu care un barbat, ce tinde catre titlul de „rafinat“, se poate intalni: vinul, mancarea si automobilele. Autorul acestei rubrici, omul de afaceri Theo Nissim, a reusit sa acumuleze in cadrul nenumaratelor calatorii efectuate in lumea intreaga suficienta experienta cat sa poata sa consilieze pe oricine in domeniile mentionate mai sus. Stabilit in Silicon Valley de mai bine de 15 ani, Theo este CEO al companiei americane Gemini Solutions.

In Pato Alto exista un „country club” cu un regim destul de exclusivist. Piscina de dimensiuni olimpice si terenurile de tenis (suprafata tare, pentru cine e interesat) sunt principalele atractii pentru multi dintre exponentii lumii mondene din Silicon Valley, precum si pentru celebritatile din media si hi-tech, ei si consoartele acestora platind mici averi pentru pozitia de membru in acest club.

In momentul in care cativa prieteni m-au invitat in acest loc sa iau parte la o degustare de vinuri, cu posibilitatea de a cumpara cateva cutii de vinuri, am fost pe jumatate intrigat, pe jumatate ingrijorat. Si asta, deoarece ma gandeam ca din cauza pozitionarii high-end a clubului, preturile vinurilor vor atinge stratosfera. Cu toate acestea, am dat curs invitatiei, intr-o calduroasa si minunata zi de vineri. Acum despre partea cu masinile a acestei experiente: intr-adevar parcarea clubului era intesata de ultimele dintre cele mai stralucitoare „jucarii” disponibile: Aston Martin, Maserati, Bentley si Porsche, alaturi Mercedes-uri si BMW-uri, intr-un numar atat de mare incat pareau banale. Trecand la partea cu vinul, imaginati-va o imensa sala de bal, candelabre, fete lungi de masa si peste treizeci de distribuitori si producatori la un loc. Rutina este relativ simpla: luati un pahar, o lista cu participanti si cu ce toarna acestia in pahare si un obiect de scris. Umblati prin incapere, degustati ceea ce doriti dupa chef si marcati pe lista care vin v-a placut si pe care ati dori sa-l achizitionati. Cand ati terminat, returnati formularul organizatorilor si asteptati un email cu detaliile despre livrarea cutiilor de vin. Destul de dragut si eficient, insa cel mai impresionant detaliu al intregii afaceri a fost pretul: totul era disponibil la pretul de distribuitor, ceea ce in California se traduce la jumatate de pret din pretul de raft. Mai mult, cateva dintre vinurile de pe lista nu sunt disponibile pentru clientii privati, ci numai pentru restaurantele high-end si wine-baruri. Sincer, am fost destul de impresionant de faptul ca un „country club“ super-exclusivist si super-scump ar putea sa organizeze un asemenea eveniment.

Consider ca o astfel de miscare reprezinta o excelenta oportunitate pentru dezvoltarea pietei locale de vinuri. In Statele Unite, cultura vinului este relativ tanara. Oamenii au inceput sa consume in mod frecvent vinuri in ultimii de 20 de ani, de cand Napa si Sonoma si-au consolidat pozitia de regiuni vitivinicole de top. Cu toate ca Statele Unite anul acesta au reusit sa intreaca Franta din punct de vedere al consumului de vinuri, pe cap de locuitor consumul este mai mic decat in Europa. Cumva vinul inca este perceput ca un produs de lux in Statele Unite. Ceea ce inseamna ca adaosurile comerciale sunt foarte ridicate si mult mai agresive decat in Europa, unde consumul de vin asociat cu mancarea reprezinta o traditie.

In aceste conditii, aparitia unor producatori premium care sa ofere preturi accesibile reprezinta un semnal pozitiv. Acest lucru arata faptul ca industria recunoaste faptul ca vinul a devenit o parte importanta a stilului de viata din California de Nord si faptul ca oamenii incep sa vada in vinurile high-end ceva ce poate fi consumat si in afara evenimentelor si ocaziilor formale. Daca mai adaugam si faptul ca tot mai multe crame boutique incep sa ofere vinuri premium, adaosurile astronomice nu se mai justifica deloc in acest peisaj. Pentru iubitorii de vinuri este o veste excelenta. Iar demonstratia este imediata. Toti cei prezenti la evenimentul respectiv au cumparat vin si in cantitati mari. Pentru mine, asta a insemnat un Chardonnay single vineyard din Napa, un Pinot Noir din Carneros, un Pinot Noir din Oregon, cu o eleganta si echilibru de Burgundia, si un Cabernet Sauvignon hyperpremium din Napa, toate cu punctaje intre 92 si 95 de puncte. La sfarsitul zilei, am realizat ca a fost un eveniment fantastic, care mi-a depasit cele mai salbatice asteptari intr-un mod ciudat. Niciodata nu am crezut ca atmosfera rarefiata a acestui club poate coexista cu preturile mici pentru vinurile high-end. Am gresit si sunt extrem de fericit pentru asta.