Designul grafic la vinuri

Articol de Alfred Binder – Wine Marketing & Sales Specialist / www.marketyourwine.com

Publicitate

De ce oare toata lumea se crede specialista in acest domeniu? Mai rar vezi pe cineva sa se reprezinte singur in faţa unei instanţe de judecata şi nu cred ca s-a operat cineva singur de apendicita, dar atunci cand vine vorba de design, toţi ne pricepem. Este dreptul fiecaruia dintre noi sa-şi dea cu parerea şi sa spuna daca ii place sau nu o creaţie grafica, dar pentru a fi expert trebuie mai intai sa faci o şcoala de profil şi sa dobandeşti ceva experienţa. Nu intamplator, sfatul meu este sa lasaţi adevaraţii specialişti sa se ocupe de partea de design grafic şi sa va concentraţi pe coordonarea acestora şi/sau pe gestionarea proiectului in sine. Mai trebuie lamurit un lucru, şi anume faptul ca nu poţi sa treci direct la dezvoltarea unor concepte de design grafic fara sa ai un plan de marketing şi sa pui la punct o strategie. Cum poţi sa creezi o eticheta pentru un vin fara sa ştii foarte clar cum te vei poziţiona, care este consumatorul pe care il vizezi şi prin ce canal de distribuţie vei ajunge la el? Indiferent de care dintre elementele de marketing vorbim, fie ca este ambalajul, carţile de vizita facute pentru echipa de la vanzari, materialele promoţionale pe care le dai in restaurante sau pagina de internet, designul grafic trebuie sa intareasca mesajul cheie al companiei sau al marcii şi sa fie la fel de consistent ca şi comunicarea. Daca externalizezi partea de design grafic şi lucrezi cu o agenţie de publicitate sau cu un specialist independent, aşa cum ar fi indicat, ce anume le comunici sau cum le transmiţi acest mesaj este la fel de important. Este uşor sa acuzi pe cineva de lipsa de creativitate sau de nereuşita unui proiect, insa eşti sigur ca te-ai facut inţeles sau ca ai dat toate informaţiile necesare inainte de a le reproşa ceva? Nu trebuie sa cazi nici in cealalta extrema şi sa le spui exact cum vrei sa arate un material, ci mai degraba inţeleaga ce mesaj iţi doreşti sa transmita materialul respectiv sau care este obiectivul urmarit.

Brief-ul şi bugetul de creaţie

Indiferent in seama cui pica sarcina de a crea ceva pentru companie este bine ca punctul de plecare sa il constituie intocmirea unui document ce poarta numele de „Brief de creaţie“. Folosit ca şi instrument de lucru de toţi creativii din agenţii, un brief de creaţie bun este ingredientul principal al unui proiect de design reuşit. Aşa cum ii spune şi numele, brief-ul (rezumat) trebuie sa fie scurt şi la obiect, sa conţina, inca de la inceput, toate informaţiile necesare şi obiectivele enunţate clar. Informaţiile esenţiale, ce nu pot lipsi dintr-un brief de creaţie sunt:

Publicitate
IPPU

• Ce trebuie livrat (design pentru etichete, ambalaj colectiv, broşura de companie…)

• Calendarul proiectului

• Profilul consumatorului targetat

• Profilul marcii şi obiectivele acesteia

• Detalii referitoare la piaţa şi la competitori

• Canalele de distribuţie folosite

• Importanţa informaţiilor (in ce ordine vrei sa fie observate elementele/informaţiile folosite)

• Detalii tehnice referitoare la competenţele de printare, capabilitatea liniei de imbuteliere sau orice alt amanunt care poate evita eventuale incompatibilitaţi.

Dupa ce brief-ul a fost finalizat, acesta trebuie prezentat echipei de creaţie intr-o intalnire care se numeşte briefing. Rolul briefing- ului este de a raspunde intrebarilor echipei de creaţie şi de a inlatura orice alte neinţelegeri legate de proiect. De cele mai multe ori, briefing-ul apropie şi mai mult echipa de creaţie de idee.