Diana Sbârcea: “Presa de specialitate horeca e insuficient dezvoltată la noi”

Pe Diana Sbârcea, jurnalist la revista Horeca România, o cunosc de vreo șase ani (practic, de când lucrează ea aici), timp în care ne-am întâlnit la zeci de evenimente și prin press trip-uri. Diana e (ca) o albinuță, mereu pusă pe treabă chiar și când vine vorba de activităţi mai relaxa(n)te sau mai informale, nu pleacă până nu-și ia câteva notițe. Are, câteodată, aşa, o atitudine uşor profesorală, foarte serioasă (am văzut-o eu bine cum se documentează), dar e o fire prietenoasă şi sociabilă. Scrie despre ce se întâmplă în ospitalitate şi spune că îi place să promoveze oamenii,proiectele frumoase și bunele practici în servicii – “informativ, concis, obiectiv”, după cum singură îşi descrie modul de abordare.

Diana, presa horeca… o întâmplare sau asta ți-a dorit?
Am studiat Relații Publice, la Facultatea de Jurnalistică din Sibiu, dar pe parcurs, mi-am dat seama că mă atrage mai mult jurnalismul.Am terminat facultatea și am venit la București cu gândul că asta voi face. După două zile eram angajată în presă, fără pile și fără nicio experiență. Ma gândeam unde aș putea să-mi găsesc de lucru și mi-a venit în minte să merg la FJSC, știind că la avizierele facultăților sunt anunțuri de angajare; am văzut anunțul: “Tribuna Învățământului angajează reporter. Pentru detalii sunați la…”. Am mers la interviu şi m-au angajat. În septembrie 2010, am ajuns la revista Horeca România. Nu pot să spun că mi-am dorit de la început să scriu despre horeca; domeniul l-am descoperit ulterior și a început să-mi placă tot mai mult.

Cum ţi se pare, această nişă – presa de specialitate în domeniu la noi?
Insuficient dezvoltată, având în vedere amploarea sectorului din ultimii ani. Dezvoltarea ei nu s-a realizat simultan cu dezvoltarea industriei, ci din contră. Putem număra pe degete revistele și jurnaliștii care scriu despre acest sector; la nivel local, nu există, deși unele zone precum Clujul sau Brașovul se dezvoltă puternic și au nevoie de presă locală de specialitate. Nu s-a dezvoltat pentru că nici operatorii horeca nu au conștientizat importanța ei, foarte puțini fiind dispuși să plătească pentru o revistă, și mai puțini fiind dispuși să o susțină prin publicitate. De altfel, revistele dedicate horeca de la noi sunt gratuite.

Despre ce îţi place să scrii cel mai mult?
Mă pasionează, în ultimul timp, subiectele legate de sustenabilitate în industria ospitalității. Cred că ăsta e viitorul pentru domeniu și viitorul nostru va fi “verde” sau nu va fi deloc. Îmi place să scriu despre industria hotelieră, depre investiții / concepte hoteliere din România ce merită promovate, iar în ultima perioadă, m-am aplecat îndeosebi asupra oamenilor: bucătari, barmani, ospătari, până la manageri de hotel. diana_sbarcea_3

Având în vederea afinitatea ta pentru segmentul hotelier, top trei locuri preferate ar fi?
Aşa e, cred că acest lucru s-a reflectat și în materialele mele, pentru că au fost mai numeroase cele despre hoteluri. Pe scurt, top trei: Hotel BinderBubi din Sighișoara, Grand Hotel Balvanyos, Hotel Împăratul Romanilor din Sibiu.

Chefi favoriţi?
E foarte greu să fac un top, pentru că am avut ocazia să cunosc foarte mulți bucătari buni. Pot să-ți spun trei dintre ei, care m-au impresionat: Nicolae Lică (Executive Chef Marriott) care, în opinia mea, întrunește toate calitățile unui chef adevărat, Nicolai Tand (La Cantine de Nicolai) și Cătălin Jernoiu (Palatul Odeon), care m-a impresionat prin seriozitate și atenție la detalii.

Ce restaurante românești ai recomanda unui turist străin?
Depinde de buget; dacă ar fi să nu țin cont de buget, i-aș recomanda Zahanaua Zexe, Lacrimi și Sfinți, Tracia, Zahana 33, Caru’ cu Bere.

Cea mai neplăcută experiență într-un restaurant…
Am avut multe experiențe neplăcute; două concurează la acest titlu. Am mâncat o pizza la un restaurant din Sibiu și am ajuns direct la urgențe (eu și mai mulţi clienți care au consumat pizza în acea seară acolo). Auzisem despre cazuri de intoxicație alimentară la restaurante, dar până nu treci prin situația asta, nu realizezi cât e de gravă. A fost cea mai urâtă experiență, m-au dus cu salvarea la spital, aveam dureri îngrozitoare de stomac și a durat câteva săptămâni până mi-am revenit. Cea de-a doua a fost mai “soft”, dacă pot spune așa. Am ieșit cu o prietenă de 8 martie la un restaurant din centrul vechi al Bucureștiului. După ce am comandat, ne-am trezit cu șeful de sală care a început să urle la noi: “Cum îndrăznim să-i ocupăm o masă în seara zilei de 8 martie pentru o comanda mai mică de 100 lei?” No comment… .

Problemele cele mai mari în ospitalitate sunt… ; ce ar trebui îmbunătățit?
Atitudinea angajaților (lipsa zâmbetului!), salariile mici (poate există vreo legătură?), infrastructura defectuoasă și promovarea (marketingul). diana_sbarcea_horeca

Consumul de vin la noi este…
Necuantificat. Nu există studii care să arate cât vin se consumă, așa că nu știm cum se situăm la acest capitol și putem vorbi doar empiric. Cătălin Păduraru spunea la Forumul Vinul.Ro că cea mai mare problemă a industriei vinului din România e lipsa studiilor. Aș spune că asta este și cea mai mare problemă a industriei horeca.

Ce te reține în domeniu?
Buna întrebare, mi-am adresat-o și eu în ultima perioadă. E o meserie care îți oferă multe satisfacții profesionale; ai șansa să cunoști foarte mulți oameni, de la care înveți ceva. Ai șansa să participi la evenimente unde ai acces la multe informații și să promovezi, prin munca ta, proiecte / oameni frumoase / frumoși din România.

Despre, pe scurt:
30 de ani
Masterat Jurnalism Tematic – Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Universitatea București
6 ani de presă horeca – revista Horeca România
A scris sute de articole de specialitate despre turism, cu focus pe horeca, zeci de interviuri și articole în exclusivitate
Alte activităţi / realizări: alcătuirea sumarului revistei și stabilirea subiectelor, sprijinirea departamentului de marketing din punct de vedere editorial: redactarea de advertoriale; restructurarea şi îmbogățirea revistei cu rubrici noi, atragerea de colaboratori, întreţinerea şi modernizarea site-ului şi a paginii de facebook şi creşterea numărului de vizitatori etc.
Pasiuni / hobby-uri: cea mai mare plăcere e lectura; de când scrie despre horeca, şi-a descoperit pasiunea de a găti (înainte negătind deloc). Îi place să încerce ingrediente şi rețete noi.