Studenți și profesori ai masteratului de Tehnologii performante – management și marketing vitivinicole au participat, recent la o vizită de informare și schimb de experiență la singura cramă biodinamică din România, Domeniul Bogdan. Cu această ocazie, responsabilul pentru viile cramei, Dana Cotigă, a prezentat aspectele practice ale viticulturii derulate astfel și a răspuns întrebărilor studenților. La rândul ei, Prof Univ Dr Arina Antoce, de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) București, a susținut o prezentare foarte documentată asupra pieței mondiale de produse bio și biodinamice. O intervenție foarte apreciată a fost și cea a cercetătorului științific Dr Aurora Ranca, director la Stațiunea de Cercetări de la Murfatlar, care a prezentat direcțiile explorate și rezultatele concrete obținute până acum la Stațiune. Potrivit Oanei Stan, director de marketing al producătorului dobrogean, acțiunea a fost posibilă datorită eforturilor unui grup de producători și comercianți reuniți în proiectul intitulat “Biodinamica, din brazdă-n casă – lanț scurt al produselor”, susținut cu bani europeni de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR).
Oana Stan, Domeniul Bogdan: produsele bio și biodinamice sunt tot mai interesante pentru consumatori
Privită pe vremuri cu totală neîncredere, apoi cu suspiciune mai mult sau mai puțin sănătoasă, apoi cu oarecare curiozitate, agricultura biodinamică începe acum să suscite interes tot mai ridicat din partea profesioniștilor din lumea întreagă: “Motivele țin pe de-o parte de conștientizarea tot mai mare a riscurilor de mediu asociate agriculturii așa-numit “convenționale” (care folosește fertilizatori, ierbicide și alte substanțe de sinteză), iar pe de altă parte țin de faptul că publicul consumator este tot mai interesat să consume produse etice, obținute cu impact cât mai redus asupra naturii și societății”, a declarat Oana Stan.
Potrivit directorului de marketing de la Domeniul Bogdan, vizita masteranzilor USAMV București a fost doar una dintre cele mai recente acțiuni din cadrul proiectului de educare a pieței și de promovare a producției și consumului de alimente ecologice și biodinamice: “Am organizat și am participat la târguri și întâlniri având ca focus noțiunile de BIO / BIODINAMIC, am participat la evenimente generaliste având ca obiectiv promovarea produselor noastre etice, am derulat proiecte de educare a revânzătorilor noștri și a profesioniștilor din HoReCa – somelieri, ospătari, manageri de locații. Am putut constata cât de importante sunt aceste activități – practic, odată ce oamenii află despre ce înseamnă biodinamica, cât de mult se bazează pe studii și dovezi științifice, apetitul lor pentru astfel de produse crește, la fel ca și dorința lor de a explica și clienților lor beneficiile acestei abordări”. Ea a arătat că biodinamica modernă are la bază zeci de mii de studii comparative cu agricultura convențională, care demonstrează viabilitatea economică și superioritatea ecologică a metodelor biodinamice.