Cand si cum poti refuza un vin la restaurant

Valentin Ceafalau

Alegerea unui vin la restaurant poate fi o adevarata aventura, deoarece poti avea parte de surprize, mai ales atunci cand nu detii prea multe cunostinte in acest sens. In clipa de fata, in Romania, daca alegerea reprezinta o adevarata incercare, refuzarea vinului cu defecte reprezinta un act de curaj. Sunt multe situatiile in care poti returna un vin in restaurant, insa fiecare caz in parte presupune un minim de politete atat din partea clientului, cat si din partea chelnerului.

Alegerea ta

Restaurantele nu sunt obligate sa schimbe vinul doar pentru simplu fapt ca el nu-ti place. Daca ai cerut o sticla de vin, fara ca aceasta sa fie recomandata de chelner, iar vinul este defect, poti cere politicos schimbarea sticlei. Daca si cea de-a doua sticla este alterata, trebuie sa schimbi marca de vin. De asemenea, in cazul in care ti se aduce un vin dintr-un an de productie diferit de cel cerut, il poti refuza.

Recomandarea chelnerului

Daca ai solicitat un vin la recomandarea chelnerului si vinul nu iti place, poti cere, de asemenea, schimbarea sticlei. De cele mai multe ori, s-ar putea ca ospatarul sa nu aiba cunostinte foarte vaste despre vinuri. Unii dintre acestia prefera sa recomande vinurile lor favorite, dar care sa nu intre in aria dumneavoastra de asteptari sau limita de pret. Inainte de a achizitiona un vin, cel mai bine este sa cereti o mostra dintr-o sticla desfacuta. Daca este un vin cu mare succes la public cu siguranta va exista in acea locatie o sticla destupata. Solicitati politicos alegerea altui vin daca acesta nu va place. Puteti incerca o a doua proba, daca mai exista o sticla desfacuta, insa o a treia degustare ar impinge usor lucrurile la extrem.

Sfatul specialistului

Al treilea caz se refera la alegera unei sticle de vin la recomandarile unui somelier profesionist, desi acestia sunt foarte putini in Romania. Meseria somelierului este de a cunoaste vinurile atat pe dinafara, cat si pe dinauntru. Daca acesta recomanda un vin care nu va place, ii puteti spune decent acest lucru. Rolul somelierului este destul de dificil pentru ca el trebuie intotdeauna sa asocieze vinul cu mancarea si cu pretentiile clientului sau. Mancarea si vinurile au un caracter constant, pe cand asteptarile clientilor reprezinta o tinta miscatoare.

Daca aveti un minim nivel de cunostinte despre vinuri, iar sticla recomandata si achizitionata nu este pe placul dumneavoastra, puteti sa o refuzati, cu explicatiile de rigoare. Intotdeauna puteti interactiona si schimba pareri despre vin cu somelierul, pentru ca alegerea facuta sa fie perfecta.

Alegerea unui vin, precum si refuzul acestuia, atunci cand e cazul, nu trebuie sa fie o corvoada. Acest lucru trebuie facut cu atentie, hotarare, dar mai ales cu politete, fara a te lasa intimidat de chelner sau somelier. Nu uitati ca acestia sunt constienti de faptul ca un client satisfacut este mult mai atent la nota de plata decat unul nemultumit.

vin-restaurant1

Iata care sunt cele mai frecvente defecte

Vinul busonat. Un defect foarte des intalnit este vinul busonat. Aceasta inseamna ca vinul miroase a carton umed, pivnita umeda sau dop. Cauza este contaminarea dopului de pluta cu un fungus (2,4,6 – tricloroanisol), prezent in atmosfera in special in zonele in care se utilizeaza pesticide si preluat de copacii din care sunt produse dopurile. Nu este vatamator pentru organismul uman si nu reprezinta un pericol pentru sanatate.

Oxidarea vinului. Acest defect este un rezultat direct al faptului ca vinul a fost expus la aer. Cauza probabila poate fi manipularea sau pastrarea sticlei in conditii nevaforabile, permitandu-se astfel uscarea dopului si patrunderea aerului prin porii acestuia. Vinurile se oxideaza mai ales in stadiul tinar, imediat dupa fermentatia alcoolica. Vinul oxidat este mai inchis la culoare, are un miros intepator, de ars, este mai aspru si isi pierde tipicitatea de soi.

Maderizarea. Vinul maderizat are in principiu aceeasi aparenta cu vinul oxidat, cu diferenta ca maderizarea este produsa prin expunerea acestuia la o sursa de caldura sau la soare in timpul procesului de transport sau productie.

Gustul si mirosul de mucegai. Acest defect provine mai ales de la butoaie, furtunuri, pompe, dopuri, care nu au fost curatate corespunzator si dezinfectate inainte de a fi folosite si pe care s-au dezvoltat diferite specii de mucegaiuri. Vinurile cu acest defect devin improprii pentru consum, datorita mirosului si gustului lor respingator.

Vinul „efervescent”. Daca varietatea de vin servita nu este un vin spumos sau spumant, dar prezinta urme de efervescenta, acest lucru poate indica faptul ca o a doua fermentare a avut loc in sticla, din cauza conditiilor nepropice de pastrare sau din cauza prezentei unor microorganisme in vin. Uneori acest vin are un miros de drojdie.

Izul de borhot sau de distilat. Acest defect poate proveni de la recipientele de productie sau transport care nu au fost suficient spalate. De asemenea vinul poate capata acest miros daca a fost „imbunatatit” cu fortifianti.

Aveti grija la anii de productie

Aveti mare grija la anul vinului pe care l-ati comandat: la cele albe si cu pret mediu, o vechime mai mare de 1-2 ani creste foarte mult sansele ca in sticla sa gasiti un vin imbatranit sau cu defecte provenite in urma transportului sau depozitarii!

Parerile profesionistilor

„Problema nu este a celor care refuza, ci a celui care prezinta si vinde vinul. |n Romania, clientii refuza vinul doar pentru simplul fapt ca nu le place. Exista o lipsa de comunicare intre cel care vinde si cel care cumpara.”

– Laurentiu Achim, somelier „5enses”

„Principala cauza a returnarii unei sticle de vin este defectul de dop, dar acest lucru se intampla destul de rar. Atunci cand vine vorba de vinuri de colectie, vinuri vechi, clientul isi

asuma responsabilitatea alegerii facute. Este firesc sa oferim o a doua proba daca vinul este defect.”

– Sergiu Nedelea, somelier si manager general, restaurant Casa Iancului

„Se intampla destul de rar sa ni se ceara sa schimbam sticlele de vin. De doua-trei ori pe an. Sunt foarte putini clienti care ne cer acest lucru. De obicei, dam credit celui care consuma constant un anumit tip de vin si recunoaste defectele acestuia.”

– Delia Vaduva, director executiv restaurant DaDa