Vinul – un bun rezervat barbatilor?!

Raluca Curteanu

Femeie, director de companie, diploma la Harvard, costum Armani si poseta Coach. Cu siguranta, o astfel de femeie nu ar trece neobservata niciunde. Insa – va vine sa credeti sau nu – ea devine practic invizibila intr-un magazin de vinuri, daca vanzatorul are in fata si un barbat. Aproape acelasi lucru se intampla si intr-un restaurant. Ceea ce este evident in mai toate restaurantele a fost intarit si de un studiu facut public pe internet care demonstreaza ca barbatii sunt tratati mai bine decat femeile atunci cand mananca in oras..

Barbatii dau cecul si incaseaza serviciul

Cand o pereche cineaza intr-un restaurant, barbatul este considerat implicit cel care achita nota de catre personalul restaurantului, si de aceea este tratat mai bine. Cand o femeie si un barbat iau masa impreuna, barbatului i se da meniul cu vinurile si i se cere sa deguste vinul ales, fara a se tine, cel mai adesea, cont si de femeia de la masa. Femeile, de asemenea, spun ca sunt tratate ca cetateni de mana a doua atunci cand iau masa singure sau cu o alta femeie, si se plang ca primesc deseori o masa mai proasta si servicii de mai slaba calitate.

JoEllen Zacks, manager al Asociatiei barmanilor din California, spune ca femeile primesc de obicei servicii inferioare din cauza perceptiei ca nu dau bacsisuri la fel de mari ca si barbatii. „Este un lucru care se dovedeste a fi adevarat, nu suntem tratate bine, asa ca dam bacsisul in consecinta”, spune ea.

Un studiu din Manhattan facut public pe site-ul http://www.stratsplace.com/articles/study_background.html arata ca si in magazinele de vinuri femeile primesc servicii inferioare celor oferite barbatilor. „Acest rezultat confirma banuiala noastra ca in New York, cel putin, acolo unde vinul si lichiorul nu sunt vandute in supermarketuri, vinul este un bun rezervat barbatilor”, afirma Marlene Rossman, presedintele companiei care a realizat studiul. Tot ea declara ca se astepta ca femeile sa fie mai bine tratate in magazinele mai renumite, dar nu a fost cazul. Ea a facut referire la cazul unei femei de culoare, care a ajuns sa aiba o disputa cu vanzatorul care a incercat sa-i ofere un vin rosu greu, pe care sa-l serveasca cu carne slaba de peste.

Femeile – principalii cumparatori

In ciuda perceptiei ca vinul este dedicat in mod special barbatilor, femeile reprezinta 52% din populatia adulta si cumpara 57% din vinul consumat in Statele Unite. Aceasta reprezinta o piata uriasa, cu o putere mare de cumparare, care pana de curand era ignorata. Potrivit expertilor, femeile sunt mai putin influentate de renumele vinului, desi tin cont de calitatea lui, de forma sticlei si de design-ul etichetei. Constientizarea puterii de cumparare a femeilor pe piata vinului este un trend al secolului 21.

Femeile au facut dintotdeauna parte din industria vinului din California. In mod traditional, au mostenit aceasta pozitie de la sotii sau tatii lor. La inceputul anilor 60, femeile au inceput sa fie vizibile printre producatorii de vin, sa detina podgorii si sa isi asume managementul pe baza propriilor cunostinte si independent de mostenirea familiei. Avansarea lor este reflectata in cresterea generala a industriei vinului din California.

De la sfarsitul secolului XIX si pana in prezent, potrivit site-ului http://www.wineinstitute.org/industry/consumer/women_in_wine.php femeile au capatat tot mai multa vizibilitate in acest domeniu. Prima femeie producator de vin in California, Josephine Tychson, avea 31 de ani cand a plantat via, in 1886, dupa moartea tragica a sotului ei. Isabelle Simi Haigh si-a asumat conducerea afacerii in producerea vinului atunci cand tatal ei a murit. Faimoasa actrita Lillie Langtry a cumparat 4.200 de ari din Guenoc Valley in 1888, cu scopul de a face cel mai bun vin rosu sec din tara. Si-a adus chiar si un vinificator francez din Bordeaux.

„Potrivit istoricului William Heintz, 10% din vinificatorii din California erau femei in 1980″, declara Eileen Crane, care si-a inceput cariera in domeniul vinului in 1970 si acum conduce Domeniul Carneros. „Astazi, estimez ca femeile constituie cam 15-20 % dintre producatorii de vin din California”, continua ea.

Femeile au dat o noua fata industriei vinului, ocupand roluri de lider in vanzari, marketing si distributie. De asemenea, creste numarul femeilor sommelier – pozitie ocupata in mod traditional de barbati. Femeile au dovedit ca pot avea succes in domeniul vinului prin munca asiduua si dedicatie. Si, ca un tribut platit istoriei femeii in lumea vinului, Gregory Walter a publicat anul trecut cartea „100 Women in Wine: Journeys and Inspiration in Wine and Life” (100 de femei in vin: calatorii si inspiratie in vin si viata) care cuprinde povesti si succese care inca nu au fost povestite despre femei din afacerile cu vin.

Un nou brand – femeile experte in vin

Un articol, aparut in urma cu un an pe site-ul The Guardian vorbeste de un nou brand, cel al femeii experte in vin, brand care are un impact remarcabil intr-una dintre industriile cele mai dominate de barbati din Marea Britanie.

In urma cu cinci ani, erau doua lucruri pe care te puteai baza atunci cand cinai intr-un restaurant rafinat: nota de plata era extravaganta, iar sommelier-ul era barbat. Dar anul acesta, pentru prima data o femeie a fost declarata cel mai bun sommelier din Marea Britanie – Claire Thevenot. „Acum cinci ani nu era nicio femeie in concursul nostru, Anul acesta sunt 30 de candidati, dintre care 8 sunt femei”, a declarat Brian Julyan, presedintele juriului.

„Clientii sunt de obicei foarte surprinsi cand vin la ei la masa si ii intreb daca ii pot ajuta in alegerea vinului. Intotdeauna am grija sa imi evidentiez bagajul de cunostinte, dar tot se intampla ca unii clienti – intotdeauna barbati! – sa se uite peste mine si sa intrebe unde este sommelier-ul. Cand le spun ca eu sunt, se intampla sa protesteze si sa spuna: Dar esti o femeie!”, povesteste castigatoarea titlului de cel mai bun sommelier din Marea Britanie.

Joelle Marti-Baron a fost sommelier-sef la hotelul City of London’s Great Eastern timp de 6 ani: „Sunt constienta de faptul ca mesenii pot sa aiba mici retineri in legatura cu faptul ca sunt femeie, asa ca sunt excesiv de atenta la felul in care ma imbrac si sa am un comportament profesional din prima secunda in care clientii ma vad”, povesteste ea. „Cel mai rau moment a fost cand un barbat a tipat la mine si mi-a spus ca sunt nebuna cand nu am fost de acord cu el in legatura cu calitatea unei liste de vinuri”.

Marti-Baron crede, oricum, ca odata ce clientul isi invinge surprinderea, celor mai multi le face placere sa se consulte cu o femeie in privinta vinului pe care il aleg. „99% dintre clientii mei se pare ca apreciaza faptul ca sunt femeie. Barbatii sunt mai putin aroganti decat par sa fie cu sommelierii barbati, in timp ce femeile ma gasesc mai putin intimidanta. Par sa-mi puna mai multe intrebari si sa aiba o discutie mai vasta cu mine decat cele avute cu colegii mei barbati”, spune ea.

Cum percep barbatii si femeile vinul

Jaz si Kristin, fondatoarele clubului „Wine Chicks”, scriau pe blogul lor ( http://thewinechicks.typepad.com/my_weblog/2005/05/index.html ): „Exista, bineinteles diferente fundamentale intre barbati si femei. Aceste diferente sunt in mod dureros si mai evidente in lumea vinului. Unul dintre lucrurile pe care le-am observat este ca barbatii cumpara vinul pentru a cuceri. Ei vaneaza vinurile care se gasesc rar pentru placerea achizitiei. Similar cu ideea unei masini pe post de trofeu sau chiar a unei sotii, barbatii sunt dispusi sa cheltuiasca resurse importante de bani pe Opus One sau Sassicaia doar pentru a se putea lauda ca le detin. Femeile cumpara pentru gust si le intereseaza mai mult ce vin merge cu mancarea pe care au pregatit-o. Numiti-o o achizitie domestica daca vreti”.

In ceea ce priveste preferintele barbatilor si a femeilor in materie de vin, aici nu sunt mari diferente. Wine Opinion, o companie care se ocupa cu cercetari in domeniul vinului, a facut un studiu care releva faptul ca cei care beau vin o data pe saptamana sau chiar mai des sunt in procent de 54% femei si de 46% barbati. Barbatii au declarat ca prefera vinurile rosii. Acelasi studiu releva faptul ca nu exista diferente foarte mari intre preferintele femeilor si cele ale barbatilor. De exemplu, vorbind despre Merlot, 36% dintre femei au numit acest vin „unul dintre preferatele lor”, in timp ce doar 24% dintre barbati au declarat acelasi lucru. Cand repondentilor le-a fost data o varietate de vinuri de cate 10 dolari dintre care sa aleaga pentru consumul in casa, tot Merlotul a fost cel preferat de catre femei. Totodata, ele s-au aratat mai interesate de Pinot noir decat barbatii, insa la celelalte tipuri de vin nu au fost sesizate diferente de preferinte. Cand provocarea a fost sa aleaga un vin de 20 de dolari pentru o petrecere, femeile au ales tot intr-un procent mai mare decat barbatii Pinot noir-ul. De asemenea, femeile erau usor mai entuziasmate de Zinfandel.

De asemenea, studiul intareste perceptia potrivit careia barbatii sunt mai dispusi decat femeile sa cumpere vinuri scumpe. Astfel, 7% dintre barbati au declarat ca ar da pe o sticla de vin mai mult de 40 de dolari, in timp ce doar 4% dintre femei au declarat acelasi lucru. Cei care au declarat ca au cumparat astfel de vinuri pentru diverse ocazii sunt 19% femei si 31% barbati. Aceste diferente se diminueaza cand e vorba de vinuri cu preturi intre 20 si 40 de dolari si dispar complet in cazul vinurilor sub 20 de dolari. Cand au fost intrebati daca au cumparat vinuri de peste 100 de dolari sau mai mult, 45% dintre barbatii participanti la chestionar au raspuns da, in raport cu 24% dintre femei. Mai mult de atat, colectionarii de vin sunt in general barbati.