eMeniu – restaurantele intra in era digitala

Epoca chelnerilor si ospatarilor lenti si morocanosi, a notelor de plata umflate din pix si a privirilor indiscrete peste umarul clientilor se apropie de sfarsit. Meniul electronic sau eMeniul reprezinta una dintre cele mai atractive inventii din ultima vreme in industria ospitalitatii, acest serviciu fiind implementat cu succes in foarte multe restaurante din intreaga lume, cu scopul de a acoperi neajunsurile cauzate de factorul uman. Tehnologia digitala, care de altfel a pus stapanire pe mai toate aspectele vietii cotidiene, va intra cat de curand si in restaurantele din Romania.

Publicitate
Domeniul Bogdan

Meniul electronic reprezinta transpunerea clasicului meniu tiparit in plan digital, pe tablete, display-uri touchscreen sau chiar mese digitale cu ecran tactil, pe langa simpla functie de prezentare a ofertei, el putand inlocui partial personalul de servire din orice tip de local prin trimiterea comenzii catre bucatarie sau bar. „eMeniul este pasul inainte, de la banalele meniuri pe hartie la cele virtuale, principalele obiective ale acestora fiind acela de a informa cat mai bine clientii in privinta preparatelor dintr-un restaurant si acela de a creste profitabilitatea unei locatii. Dorinta de a ma implica in acest proiect a plecat de la faptul ca multe dintre meniurile pe care le gaseam in restaurante nu erau destul de explicite privind oferta. Si in cazul meu sunt foarte multi oameni. Cati stiu ce este prosciutto sau rucolla, cu toate ca vorbim de un fel de sunca sau papadie?!”, spune Costin Staicu, a carui firma, Publi City Romania, se ocupa de implementarea acestui sistem in restaurantele si hotelurile din Romania.

Primul local din lume care a implementat acest tip de serviciu a fost un club din Israel, sistemul presupunand o serie de monitoare operate cu ajutorul mouse-ului si legate la un calculator central de comanda. Odata cu dezvoltarea tehnologiei touch-screen, monitoarele au fost inlocuite cu terminale wireless cu ecran tactil. „Aceasta moda a prins foarte repede, iar acum foarte multe restaurante din Statele Unite, Japonia, Franta, Italia, Spania sau Australia o folosesc cu succes”, afirma Costin Staicu.

Publicitate
IPPU

DIVERTISMENT LA MASA

Potrivit lui Costin Staicu, meniul electronic prezinta foarte multe avantaje atat pentru client, cat si pentru proprietarii de restaurante. Unul dintre cele mai importante este acela ca informatia inmagazinata pe eMeniu nu poate fi prezentata si pe meniurile tiparite. eMeniul poate contine pe langa fotografiile preparatelor, ingredientele din care sunt realizate, continutul de calorii sau de grasimi, combinatiile intre diferite mancaruri, impresiile consumatorilor precedenti sau agentii alergeni. „Clientul poate sa vada cum arata felul de mancare pe care il comanda, la care se adauga toate detaliile relevante, deci nu exista surprize neplacute atunci cand este adusa mancarea. De asemenea, poate sa vada in mod foarte clar pe ecran specialitatile casei. Conceptul nostru presupune ca toate preparatele din meniu sa fie prezentate cu fotografii, in toate etapele procesului de gatire. Omului ii da incredere in produs si ii face si pofta”, spune Costin Staicu. Acesta subliniaza faptul ca posibilitatea comenzii facute direct pe ecran prezinta si avantajul ca se mai pot da unele indicatii privind preparatul.

eMeniu poate ajuta consumul de vin, pentru ca se pot face recomandari, pot fi prezentate detalii despre anumite soiuri, branduri sau regiuni. Multi consumatori comanda bere pentru ca le este frica de vin, insa daca le poti explica, oamenii se orienteaza. Vinul nu trebuie privit ca o chestie exclusivista”, mai afirma Costin Staicu.

O alta functie pe care o prezinta eMeniul este cea de divertisment, el putand oferi atat optiuni multimedia, cat si de mailing sau internet. Costin Staicu explica: „Mancarea este doar o parte a experientei de a lua masa la un restaurant. La fel de importanta este si starea de spirit. Acest lucru este realizat de numeroasele facilitati integrate in acest sistem. Clientul poate sa personalizeze atmosfera cu tipul de muzica favorit, poate sa se uite la videoclipuri inainte, in timpul si dupa masa, poate de asemenea sa joace jocuri interactive, sa isi verifice mail-ul sau sa navigheze pe interne”.

PRO SI CONTRA EMENIU

Un astfel de sistem ar aduce, dupa cum subliniaza Costin Staicu, un plus de beneficii financiare si de imagine restaurantelor care il adopta. „Beneficiile reprezinta, reducerea costurilor, servicii mai bune, o identitate de marca mai puternica, cresterea loialitatii clientilor si venituri mai mari”. Staicu considera ca veniturile pot creste datorita capacitatii acestui sistem de a incuraja vanzarile in combinatii mai variate, dar si datorita stimularii comenzilor de impuls. „Este exact ca la supermarket cand te duci sa iei o periuta de dinti si iesi cu cosul plin. Prezentarea preparatelor cat mai atractiv in eMeniu poate influenta decizia de cumparare a clientilor atat in timpul cat si dupa masa”. Un alt element favorabil este costul de administrare si actualizare al acestui tip de meniu, mult mai mic decat in cazul celor tiparite, care trebuie schimbate cel putin de doua ori pe an. Faptul ca meniul electronic are optiuni de limba straina, poate fi de ajutor si pentru clientii straini, care pot astfel scapa de accidente lingvistice de genul „Crap on grill” sau „Alla Arabiata Feathers”.

Costin Staicu mai identifica o modalitate prin care eMeniul sa creasca venitul restaurantului: publicitatea. „Exista posibilitatea adaugarii unui canal de publicitate unde furnizorii pot plati pentru reclama in sistem. Acest lucru va creste vanzarile pentru produsul caruia i se face reclama si va furniza restaurantului venit din reclama. De asemenea, serviciul poate contine reclame la firme de taxi, hoteluri etc. Lucru ce vine cu valoare adaugata”, spune acesta. Implementarea acestui tip de serviciu ridica si cateva semne de intrebare. Foarte multe persoane merg la restaurant pentru a interactiona cu chelnerul sau ospatarul, pentru a se bucura de serviciul acestuia. „Exista totusi si clienti care nu sunt multumiti de nivelul serviciului, iar in aceasta situatie se gasesc chiar si restaurantele de renume, in care servirea ar trebui sa fie ireprosabila. Majoritatea restaurantelor aduc bucatari buni, dar personalul de servire este neglijat. Multi isi extind afacerea si angajeaza oameni necalificati, care ar trebui inainte de angajare sa dea un examen de bun simt. Aceasta tableta are scopul in anumite cazuri sa elimine marlania”, afirma Staicu, completand ca „acolo unde serviciul este pus la punct, eMeniul nu v-a inlocui niciodata ospatarul, factorul uman. In acest caz eMeniul este doar o unealta prin care chelnerul isi prezinta oferta”.

De curand, Costin Staicu a realizat pe blogul sau un sondaj de opinie cu privire la meniul electronic. Potrivit acestuia, din 1.500 de respondenti, 37% au fost pentru implementarea acestui tip de serviciu, chiar daca nu l-au intalnit pana acum. In afara de usoara reticenta a consumatorilor din Romania, implementarea sistemului mai intampina inca un impediment, si anume costul ridicat al tabletelor. „Este un impediment, insa chiar si in cele mai pesimiste prognoze, amortizarea se realizeaza destul de rapid din vanzarile directe si din publicitate. In Romania, mai este si problema furtului, dar se poate rezolva prin asigurarea terminalelor”, mai precizeaza Costin Staicu.