Domeniul Aristiței – cramă boutique (4 hectare în prezent, în viitor încă 12) apărută recent în Dealu Mare – s-a remarcat pe radarul pasionaților aproape imediat după inaugurare, prin primele vinuri prezentate în concursuri de profil, care au întrunit aprecierea evaluatorilor profesioniști. Un Chardonnay 2019 cu Medalie de Agint la Vinarium IWCB 2020, un cupaj alb (tot 2019) cu Medalie de Aur la Premiile de excelență Vinul.ro și încă un rose din același an cu punctaj de Medalie de Aur – dar care nu a prins medalie ca urmare a regulamentului, care permite acordarea de medalii doar pentru o treime din totalul vinurilor participante – prefigurează surprize plăcute și pentru vinurile roșii create de enologul Cristian Tudor. Am stat cu el de vorbă prin e-mail, ca să vă putem prezenta mai multe amănunte atrăgătoare despre această “mică stea” din celebra regiune viticolă aflată la aproximativ o oră de București. Apropo, crama e pregătită pentru a primi turiști, așa că ar fi bine să vă faceți o rezervare!
În mijilocul unui câmp de lavandă, crama înglobează un beci vechi de un secol și e un loc de relaxare și recreere în compania vinului
– Cristian Tudor, spune-mi te rog ce înseamnă Domeniul Aristiței: ce vie, ce soiuri, ce volume, ce paliere de preț, ce cramă, ce posibilități de vizitare? Ce planuri de viitor (extinderi de vreun fel, noi investiții etc)?
Numele cinstește a patra generație a numelui Aristița, din familia acționarului principal. Domeniul are în exploatație în acest moment 4 ha cultivate cu Sauvignon Blanc, Muscat Ottonel, Fetească Neagra și Cabernet Sauvignon. Situată în mijlocul acestei plantații, într-un peisaj de excepție, completat de o cultură de lavandă și de câțiva migdali seculari, se află crama. Construcția cramei este nouă, înglobând un beci de peste un secol al unei crame vechi. Utilajele sunt noi și răspund oricărei provocări a vinificației moderne. Capacitatea cramei este de 1.000 hl, excedând cumva suprafeței actuale. Din acest motiv, am achiziționat struguri certificați DOC și din alte soiuri pe care nu le cultivăm în acest moment. În acest an, vom înființa o plantație de viță-de-vie cu suprafața de 12 ha. Crama dispune de un flux dedicat vizitelor, dar și de un spațiu de degustare conceput ca un loc de relaxare și recreere în compania vinului. Aici se pot organiza degustări profesionale și de agrement, diferite întâlniri pentru ocazii speciale etc.
Vânzare directă de la cramă și câteva magazine specializate. Vizite prin tur-operatori sau direct prin programări pe site-ul cramei
– Veți accesa sistemul de vânzare prin distribuitori sau veți încerca să vindeți direct – către publicul consumator care vă vizitează la cramă, către publicul care comandă direct de la voi sau prin magazine specializate în vin?
Ținând cont de faptul că suntem o cramă boutique și cantitățile de vin pe loturi nu pot satisface nevoile unor distribuitori, vom opta pentru vânzare directă, prin magazinul on-line, dar și prin câteva magazine specializate interesate de vinurile noastre.
– Aveți oferte concrete de vizitare și degustare? Care sunt acestea, unde se pot face rezervări sau programări? În afara ofertelor deja prestabilite, ce flexibilitate aveți pentru a oferi experiențe plăcute celor interesați să vă cunoască la voi acasă?
Avem oferte de degustare și vizitare. Acestea pot fi personalizate pe fiecare tip de vizitator sau grup de vizitatori. Încercăm să intrăm în colaborare cu câțiva tur-operatori pe partea aceasta de oenoturism, dar am primit cereri de vizite și prin accesarea directă a datelor de contact de pe site-ul cramei. Nu putem refuza pe nimeni care își manifestă dorința să ne cunoască.
Experiența a 23 de recolte stă în spatele apariției vinurilor de la Domeniul Aristiței
– Cristian, e pentru prima dată când ai ocazia să te exprimi prin vinurile pe care le creezi chiar tu fără să ai o presiune a volumelor comerciale, sau ai mai avut această ocazie? Cu ce e diferită activitatea ta la această cramă față de trecut?
În adevăratul sens al cuvântului, da, este prima dată când am la îndemână toate aceste pârghii tehnologice. În trecut, am mai creat niște vinuri pentru crame mai mult sau mai puțin cunoscute, dar cu foarte multe condiționări. Practic, e o restartare a activității mele profesionale. Am intrat în acest proiect cu experiența acumulată în 23 de campanii de vinificație în care am văzut și am învățat foarte multe lucruri.
Particularitățile zonei le vezi doar crescând aici: Dealu Mare e o zonă poate mai complexă decât Bordeaux
– Ești „localnic de Dealu Mare”, cum nu mulți proprietari sau manageri de crame sunt: cum crezi că ar trebui caracterizată această zonă viticolă? Mă refer în primul rând la vinuri, dar nu numai.
Da, sunt născut și crescut aici, în Valea Călugărească. Am cutreierat de mic majoritatea dealurilor din acesta zonă. Sunt șapte văi reprezentative ce formează matca localității, și toate oferă conditți excelente pentru creșterea vitei de vie, dar fiecare vale este unică în felul ei, fiecare are câte o particularitate a ei, pe care nu o poți observa decât crescând aici și urmărind îndeaproape evoluția acestor terroir-uri.
Aud adesea cea mai utilizată asemănare a regiunii Dealu Mare – cu Bordeaux-ul. Dacă vrem să ne justificăm în fața unor profani, da, este un exercițiu facil, pe care putem să-l folosim sau nu în continuare. Dealu Mare este, însă, o regiune viticolă mult mai complexă, poate, chiar decât Bordeaux. Însumează o multitudine de zone viticole cu microclimate enclavizate, ce încă nu au fost descifrate complet. Clima aceasta temperat continentală, multitudinea variațiilor de relief oferă posibilități de exprimare prin vinificație nemaiîntâlnite.
Atuul principal al regiunii Dealu Mare este că se află la mică distanță de capitală, că este ușor de ajuns în orice zonă a ei relativ repede, prin intermediul acestui DN 1 B, dar și că aici găsim cea mai densă regiune viticolă din România, cu numărul cel mai mare de producători de vin și, nu în ultimul rând, dintre cei mai cunoscuți. Această aglomerare de crame explică ceva – și anume că vinificatorul poate exploata la maximum condițiile de creștere a vitei-de-vie în acest areal.
În lanțul slăbiciunilor, putem enumera destule inconveniente, cum ar fi faptul că trecerea de după 1989 s-a făcut foarte greu, aceasta observându-se în sute de hectare cu vie ce zac în paragină, în lipsa de evidență cadastrală a tuturor acestor suprafețe posibil a fi cultivate cu viță-de-vie (riscăm ca aceste suprafețe să nu mai poată fi cultivate niciodată cu viță-de-vie), în faptul că evidențele suprafețelor cu vie din primării nu corespund cu cele din Registrul Plantațiilor Viticole, în faptul că domeniul cercetării viti-vinicole altădată etalon în sud-estul Europei este dat uitării șamd.
Miza cade pe promovarea prin turism, la Domeniul Aristiței
– La Domeniul Aristiței mizați mai mult pe eforturile proprii de promovare sau vă veți asocia în eforturile de promovare cu alte entități (asociația profesională, pensiuni, agenții de turism etc)?
Consider că promovarea prin eforturi proprii este destul de eficientă, dar și destul de costisitoare. Mizăm, în schimb, acum, la început de drum, pe diferite asocieri și colaborări cu agenții de turism, formatori de opinie – cu orice entitate care își propune apropierea de cultura vinului în zonă.
Mai multe imagini de la Domeniul Aristiței, în galeria foto de mai jos: